Diskussion om Norwegians aktiekurs

Björn Kjos tillsammans med förra ordförande Björn Kise bolag HBK Holding har avyttrat knappt 4 miljoner aktier så att de bolaget äger mindre än 10% (9,99%)



Källa Nyhetsbyrån Direkt





6332a138-36db-4b4d-bf4b-0e98ed81afa9-png.107863
 
35% opp nå etter at HBK kaller tilbake aksjer utlånt til short.



Edit, bare 15% nå, og store svingninger på høyt volum.
 
Intressant artikel som du länkar till @Homer

I går var det en mycket upp och er på Norwegian aktien, slutade plus 10:5%

Idag en timme före stängning är det minus 5,5%




55b1c6d0-cf7c-4c18-bb53-5243e8468668-png.107898
 
Canadien skrev:Högst rimligt, de har väl inte många anställda i Sverige med 'svenska' villkor.Klicka för att utvidga...
Precis! Norwegian har väl skrattat svenska staten i ansiktet och spelat fult på många olika sätt medan de plockat statliga kontrakt och dränerat mycket pengar från Sverige. Det är hedersamt om svenska staten då låter bli att rulla ut mattan och bli utnyttjade när det väl bränner till. All heder åt Sverige!!
 
Homer skrev:Politikerne i Sverige ga fem milliarder kroner i krisepakke til flyselskapene. I siste liten ble teksten endret, og Norwegian falt utenfor.Klicka för att utvidga...
Vad skrev man faktiskt in som gjorde att Norwegian inte kom med? Framgår det för inloggade läsare?
 
mha321 skrev:Vad skrev man faktiskt in som gjorde att Norwegian inte kom med? Framgår det för inloggade läsare?Klicka för att utvidga...




Ingen aning, jag har inte tillgång, men förhoppningsvis finns det någon tät typ som är villig att hosta upp 1 NOK som kan berätta

Prøv 1 mnd for 1,-
 
Den sista meningen gör väl att Norwegian faller bort.





Regeringens förslag: Riksdagen bemyndigar regeringen att under 2020 ställa ut kreditgarantier som sammanlagt uppgår till högst 5 000 000 000 kronor för lån till flygföretag som den 1 januari 2020 hade ett svenskt tillstånd att bedriva kommersiell verksamhet inom luftfart, och som har sin huvudsakliga verksamhet eller sitt säte i Sverige.

https://www.regeringen.se/494afd/co...nledning-av-coronaviruset-prop.-201920136.pdf
 
Den här är inte bakom betalvägg



Norwegian og debatten om selskapets samfunnsnytte i Norge

Skulle Norwegian forsvinne fra markedet er det å betrakte som en rød løper for Ryanair, skriver konsernsjef Jacob Schram.



I Sverige, hvor Norwegian også har en stor virksomhet og et fullverdig flyselskap, ble vilkårene for krisehjelp plutselig endret, slik at Norwegian skulle falle utenfor. Tilsvarende krav om «hovedkontor» er ikke satt i Norge, for svenske selskaper.
 
Ricci skrev:Frågan är om de kommer tillbaka dit igen...Klicka för att utvidga...
Pre-corona var det rätt uppenbart att svenskt inrikesflyg inte kan bära tre konkurrerande flygbolag året-runt långsiktigt.
 
fcx skrev:Pre-corona var det rätt uppenbart att svenskt inrikesflyg inte kan bära tre konkurrerande flygbolag året-runt långsiktigt.Klicka för att utvidga...
Precis, och bara gå in på 1-2 sträckor tror jag inte de gör.

De lämnade t ex redan MMX vid årsskiftet (tror jag det var).
 
Björn Kojs har inte varit rätt person att leda detta bolag, en person som haft en grupp ja sägare runt sig.

Hur kan personer som sitter i styrelsen i ett bolag som Norwegian gå med på att bolaget sätter sig i en sådan skuld?

Hur kan långivare, uthyrare av flygplan, ge så höga krediter till ett bolag i flygbranschen?



IAG backade när man såg skuld sättningen i bolaget.

De är väl till och med folk här på BC som undrat hur detta luft bolag, i dubbel bemärkelse skulle överleva, därför denna tråd.



Hur än Norwegian ser ut i början av juli (det skall betalas ett stort lån den 30 juni) så är det ett helt annat bolag än det vi känner igen sedan förut, och corona är inte enda anledningen utan största delen är ett dåligt skött bolag under en lång tid, av dess VD tillika huvudägare under en större tid.
 
Back
Top