Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Idag fick vi som väntat se Norwegian rasa med 36% men jag hade faktiskt väntat mig ännu mer. Nåja, kommer en ny dag imorgon också med nya ras. :)

Kjos talar nu om att satsa på lönsamhet samtidigt som jag idag mottar ett mail om billiga flyg. 239:- till LGW från Arlanda i maj lockar även om risken för bidrag till ett konkursbo är stor. Dit är i stort sett enda gångerna jag flyger med dem. Perfekt och smidigt till södra England. Pontus och fast track får jag ju oavsett. Hem tar jag mig givetvis till LHR och lite kul lounge hopping innan SAS tar mig hemåt igen. Snart Centurion lounge också! :D

Om vi återgår till priset och ponerar att han fyller flyget till 100% eller biljettintäkter motsvarande detta pris hamnar vi på en Pask på dryga 16 svenska öre. I Q4 låg enhetskostnaden på 0,31nok ex fuel.

Kalkylen brister.

Nu är jag övertygad om att Norweigan precis som alla andra bolag tillåter enbart några stolar till kampanjpris (299kr) men i övrigt delar jag din uppfattning.

@Carl då fick jag ett bättre erbjudande på 239:- :) Jag tycker oavsett att exemplet i handling motsäger vad karln kommunicerar nu till marknaden. Jag får massor av mail nu med löjligt låga prisförslag trots att jag flyger ytterst sällan med dem. Senast för ca ett år sedan just till LGW.

Det är väl just för att du aldrig flyger med dem de behöver locka med löjligt låga priser. De som redan sitter i rödnosen 4ggr/vecka är sannolikt trogna kunder...

• Gilla
Reactions: M.K
Ja det är helt klart ett argument. Aktiviteten från dem till mig har dock ökat kraftigt senaste tiden är min känsla. Med 1-2 flighter i snitt får de jobba på för att övertyga mig. Svårt övertala trogna SAS kunder är jag säker på. :)

Ett flygbolags affärsmodell bygger på att man tar betalt innan man utfört tjänsten, dvs det kommer in pengar i kassan genom biljettförsäljning på transporter man inte utfört och inte tagit någon direkt kostnad för. För ett flygbolag i Norwegians storlek betyder det att man lånar en betydande summa pengar från kunderna och ju mer man kan sälja kommande resor ju längre konstgjord andning kan man utföra. Börjar kassan bli tom är man riktigt illa och jag hade aldrig vågat boka en biljett med dem.

Drygt 2% ner idag. Slutkurs 57Nok.

Ser vi -7% som mest imorgon intradag kanske?

Nytt mail idag igen också med erbjudanden. T ex Malaga till 15:e juni för 399:- från Stockholm.

Jag har en resa med dem till Thailand 6april-5maj, man börjar bli lite orolig nu.... Ja vad skall man göra, bara att sitta lugnt i båten och hoppas på den inte sjunker innan dess... :rolleyes:

Toppen