Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Kolla biljettpriser mellan Singapore-Bangkok på ditt önskade resdatum i förväg.
Ibland kan det hända att priset är högt pga lokala helger eller någon mässa.
Ja det kanske vore värt att nämna... kostnaden är 3000SEK cirka för oss två som åker, så det, plus ombokningsavgifter kommer ju innebära en rejäl ökning av kostnader isf... skatter och avgifter nu betald är ca 3500 per person... så ett tillägg på ungefär 1750:- är ju frågan om det är värt.

Eller kanske det finns platser till KUL eller SGN. Därifrån borde det vara billigare med en betald biljett till Bangkok
en bra ide, men det kommer göra att en ev tidsvinst går om intet så hoppar det denna gång då vi bara har ca 72h på plats.

Har en bokning på Torsdag
CPH-FRA med LH
FRA-ICN med LH
ICN-BKK med TG

Dykt upp platser nu FRA-SIN istället men inge platser vidare från Singapore. Sista flyget med platser går vid 15:55 och vi anländer vid 16:15.
Störigt när det känns som en av de svåraste rutterna med LH att få First på (FRA-SIN)...

Tycker ni det vore värt att ta FRA-SIN iaf och sedan lösa egen biljett (LCC) mellan SIN och BKK? Varför skulle man? A380 istället för 340. Ankomst BKK ca 4h tidigare än ICN delen.
Dock blir det långa 8.5h i FRA istället i så fall.
Om det inte finns några flighter den dagen kanske ni kan ta en dag i Singapore istället och bo på valfritt och hotell och åka vidare dagen efter? Finns plats på 7:40 flighten samt 12:25 som är en Airbus 350 (med thai).
Det är ingen jätteskillnad i sig på A340 och A380 förutom att A380 är mycket nyare och större toaletter, men hårvara och mjukvara ska vara densamma i övrigt.

Om det inte finns några flighter den dagen kanske ni kan ta en dag i Singapore istället och bo på valfritt och hotell och åka vidare dagen efter? Finns plats på 7:40 flighten samt 12:25 som är en Airbus 350 (med thai).
Det är ingen jätteskillnad i sig på A340 och A380 förutom att A380 är mycket nyare och större toaletter, men hårvara och mjukvara ska vara densamma i övrigt.
Ok, det va tjejens i tallins förslag oxå.
Dock hotell i BKK bokat med accorpoäng så då blir det dessutom extranatt att boka i SIN också då bkk är icke återbetalningsbart.

Blir att behålla rutten om inte connections dyker upp.
Stänger vissa bolag awardbokningar i förväg eller är det öppet så länge plats finns hela vägen inpå 24h

Ok, det va tjejens i tallins förslag oxå.
Dock hotell i BKK bokat med accorpoäng så då blir det dessutom extranatt att boka i SIN också då bkk är icke återbetalningsbart.

Blir att behålla rutten om inte connections dyker upp.
Stänger vissa bolag awardbokningar i förväg eller är det öppet så länge plats finns hela vägen inpå 24h
Det kan dyka upp platser sista dygnet ibland, kanske inte jättevanligt men det händer.
Hade nog personligen behållt Seoul alternativet om ni har en vettig connection där ifrån och slipper vänta länge på Inceon (inte direkt jättespännande där). Ska man bo på Crown Plaza på Changi brukar det kosta en hel del, kan ju självklart ta ett boende mer centralt men då tillkommer taxi/uber och en tidsaspekt i det också.
Skulle det dyka upp platser på SQ982 som går 17:30 skulle jag boka om till det utan att blinka, det är nämligen deras splitter nya 787-10 med nya regionala produkten ombord. Den har Z4C4 just nu och 15 säten i business som inte är tagna men ser rätt fullt ut i ekonomi.

Det kan dyka upp platser sista dygnet ibland, kanske inte jättevanligt men det händer.
Hade nog personligen behållt Seoul alternativet om ni har en vettig connection där ifrån och slipper vänta länge på Inceon (inte direkt jättespännande där). Ska man bo på Crown Plaza på Changi brukar det kosta en hel del, kan ju självklart ta ett boende mer centralt men då tillkommer taxi/uber och en tidsaspekt i det också.
Skulle det dyka upp platser på SQ982 som går 17:30 skulle jag boka om till det utan att blinka, det är nämligen deras splitter nya 787-10 med nya regionala produkten ombord. Den har Z4C4 just nu och 15 säten i business som inte är tagna men ser rätt fullt ut i ekonomi.
Jag hade hoppats på den, men kan även tänka mig senare. både SQ och TG har jag lagt bevakning på i expertlfyer.
Expertflyer förresten som inte pinnade om avilability som jag av en slump såg. Har sett F4 på FRA-SIN länge, kollade idag och visade F6, tänkte att då finns chansen. Kollade Awards och Expertflyer visade då O, två plater = yes. Så lite störd att inte expertflyer pingade. Nu vet jag ju inte när det gick från 4 till 6 men jag har nog inte kollat under midsommarhelgen (och hade inte kunnat ringa förrän idag ändå) så antar jag inte tappat sista platserna som award SIN-BKK (det fanns iaf för en vecka sedan).

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Air India, Singapore Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: Shanghai
Destination: Male
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng (per person): 37500 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): ca 1700 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Feb 2019
Bokad: Juni 2018

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

PVG-DEL Air India B787-8
DEL-MLE Air India A321
//Destination//
MLE-SIN Singapore Airlines Business A330-300
SIN-PEK Singapore Airlines Business B777-300ER

Ett komplement till vår resa med Lufthansa och Swiss i samband med tjejens födelsedag. Bokades nyligen med "Special First Class Offers for 2".

Kolla den där bara så att det inte är något stopp mellan DEL och MLE, vill minnas att jag tittade på den där sträckan och att det då var ett stopp i TRV, vilket gjorde det en smula komplicerat med tanke på visumkrav osv. Är första sträckan en inrikesflight så lär du åka på visum.

Kolla den där bara så att det inte är något stopp mellan DEL och MLE, vill minnas att jag tittade på den där sträckan och att det då var ett stopp i TRV, vilket gjorde det en smula komplicerat med tanke på visumkrav osv. Är första sträckan en inrikesflight så lär du åka på visum.
Tack Jakob! Det är helt riktigt. Det är ett stopp på 45 min i TRV. Tänkte inte riktigt på att det blir en inrikesresa och följaktligen ett krav på visum. Får kanske överväga en annan rutt alternativt beställa indiskt e-visum för ca 400kr/pers.

Last edited:
Tack Jakob! Det är helt riktigt. Det är ett stopp på 45 min i TRV. Tänkte inte riktigt på att det blir en inrikesresa och följaktligen ett krav på visum. Får kanske överväga en annan rutt alternativt beställa indiskt e-visum för ca 400kr/pers.
Ja, det är kanske bäst så. Så här står det på Air Indias webbsida gällande deras Male linjen.

Air India skrev:
Visa requirements for passengers travelling between Male and other countries via India

Foreign nationals travelling between Male and other countries via India are required to be in possession of a Visa for India if the connection involves travel on a domestic sector within India. Failure to do so will result in denied boarding

Visa requirements for passengers travelling between Male and other countries via India

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Los Angeles
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (totalt): 60 000 (FlyPremium)
Skatter&avgifter (totalt): 603 SEK
Antal resenärer: 1 vuxen
När (avresans tidpunkt): September 2019
Bokad: Juni 2018

Har bevakat tillgängligheten som en hök i flera veckor nu, men plötsligt så dök det upp platser för en tur och returresa i September, så jag knep dem direkt. Los Angeles är kanske den svåraste destinationen för bonusplatser i SAS Business.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

September 2019?

Toppen