Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Los Angeles
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (totalt): 60 000 (FlyPremium)
Skatter&avgifter (totalt): 603 SEK
Antal resenärer: 1 vuxen
När (avresans tidpunkt): September 2018
Bokad: Juni 2018

Har bevakat tillgängligheten som en hök i flera veckor nu, men plötsligt så dök det upp platser för en tur och returresa i September, så jag knep dem direkt. Los Angeles är kanske den svåraste destinationen för bonusplatser i SAS Business.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

NICE!
 
Behövde en enkel resa från Rio hemma till Tyskland. Har ingen amex voucher, men Flypremium rabatt. Istället att åka Rio - Tyskland direkt för 84.000 poäng, blev det en sväng västerut med 3 nätter i Ecuador och 2 nätter i San Francisco för 81.000 poäng

Bonusprogram
: Eurobonus
Flygbolag: Avianca, Copa, Sas
Kabinklass: Business
Avreseort: GIG
Destination: SFO / STR
Enkelresa eller Tur&retur: 2 Enkel
Antal poäng (per person): 81.000
Skatter&avgifter (per person): ca. 2000kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Feb. 2019


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Så du lyckades klämma in 5 stopp till San Francisco via vanliga supporten? Det var riktigt bra måste jag säga. Antar att hemresan från SFO är med SAS Fly Premium?
 
Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Plus
Avreseort: ARN
Destination: CPH
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 20000 (mastercard FlyPremium)
Skatter&avgifter (per person): ca 400
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juli 2018
Bokad: Juli 2018


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
När man behöver en flexibel biljett med mycket kort förvarning, så kan man ju få hyfsat värde ur poängen. Priserna för cash-biljetter är ju inte roliga på CPH-ARN med kort varsel...
Nu kanske inte det "passade" men kollade du ARN-MMX det blir ju hälften av poängen
 

En sista intressant detalj från bokningen var att SAS endast kunde boka in D-säten på Singapore Airlines-flygen, men det verkar vara isle-access så det är helt OK för min del, ser fram emot att pröva dem.

Prova öppna din bokning hos Singapore Airlines och se om du kan byta säte där.

Jag kan ändra säte på min SQ-resa, men det har kanske att göra med att alla sträckor i min bonusresa flygs av SQ.
 
Transfer i Peking avskräcker lite, är det så hemskt som jag har hört?

Svarar själv nu såhär efter avslutad resa.

Transfer i terminal 3 i Peking var ingen höjdare och kan man undvika bör man göra det.

För er som inte gjort transfer (internationell) är det tre ”stationer” man ska ta sig igenom:

1. Passkontroll och kontroll av bordning card. En kontrollstation öppen och ett hundratal resenärer. Stämpel på boarding card.

2. Efter att ha gått ca. femtio meter i ett slutet utrymme och tagit en trappa en våning ner är det daga att köa igen. Ny passkontroll och kontroll av boarding card. Ny stämpel på boarding card.

3. Säkerhetskontroll. Noggrann sådan.

Hela processen tog över en timme och det finns inga toaletter under färden.

Galet omständigt och känns väldigt onödigt med västerländska ögon.

Som sagt. Kan transfer i Peking (hela Kina?) undvikas så gör det.
 
Bonusprogram: SAS Eurobonus (inkl. Fly Premium)
Flygbolag: SAS, Lufthansa, Thai Airways, Air New Zealand, Singapore Airlines
Kabinklass: 9xBusiness, 1xEconomy
Avreseort: Örnsköldsvik (OER)
Destination: Queenstown (ZQN), Auckland (AKL) Open Jaw
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng (per person): 190.000 (180.000 ARN-NZ, 10.000 OER-ARN)
Skatter&avgifter (per person): 3845+393=4238 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Februari 2019
Bokad: Juli 2018


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

OER-ARN B737 SAS Plus
ARN-FRA A321 Lufthansa Business
FRA-BKK B77W Thai Business
BKK-SYD B744 Thai Business
SYD-ZQN A320 Air New Zealand Economy


//Destination//

AKL-BNE B77W Air New Zealand Business
BNE-SIN A350 Singapore Airlines Business
SIN-FCO A350 Singapore Airlines Business
FCO-ARN A320 SAS Plus
OER-ARN AT72 SAS Plus


Så var drömresan nummer 1 bokad! Högst upp på min lista att besöka har alltid varit Nya Zeeland och tack vare detta fantastiska forum så har jag nu möjligheten att åka i Business hela vägen och spendera två veckor på plats!

Tyvärr vägrade SAS att boka anslutande inrikes utöver de 8 redan utnyttjade benen, eller att slå ihop en andra poängbokning med denna, så jag får köra lite wild n' crazy med endast 2 timmar på vägen hem mellan flygningarna på Arlanda, väl medveten om att det kan kosta mer poäng eller i värsta fall pengar att ta sig hem om det blir strul.

Jag valde aktivt att försöka flyga direkt till Queenstown även om det innebar endast ekonomikabin på den flighten, men för att få uppleva den inflygningen under dagtid som står högt på min bucket-list. Om någon vet hur/när man kan boka en sittplats för denna flygning så mottages tips varmt!

En sista intressant detalj från bokningen var att SAS endast kunde boka in D-säten på Singapore Airlines-flygen, men det verkar vara isle-access så det är helt OK för min del, ser fram emot att pröva dem.


Grattis till en utmärkt bonusresa! Är verkligen avundsjuk :p

Här har du en video från min inflygning till Queenstown ganska exakt ett år sedan:

För val av sittplats - har du provat classic.sas.se?
 
Toppen