Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

LPC123

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus (inkl. Fly Premium)
Flygbolag: SAS, Lufthansa, Thai Airways, Air New Zealand, Singapore Airlines
Kabinklass: 9xBusiness, 1xEconomy
Avreseort: Örnsköldsvik (OER)
Destination: Queenstown (ZQN), Auckland (AKL) Open Jaw
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng (per person): 190.000 (180.000 ARN-NZ, 10.000 OER-ARN)
Skatter&avgifter (per person): 3845+393=4238 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Februari 2019
Bokad: Juli 2018


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

OER-ARN B737 SAS Plus
ARN-FRA A321 Lufthansa Business
FRA-BKK B77W Thai Business
BKK-SYD B744 Thai Business
SYD-ZQN A320 Air New Zealand Economy


//Destination//

AKL-BNE B77W Air New Zealand Business
BNE-SIN A350 Singapore Airlines Business
SIN-FCO A350 Singapore Airlines Business
FCO-ARN A320 SAS Plus
OER-ARN AT72 SAS Plus


Så var drömresan nummer 1 bokad! Högst upp på min lista att besöka har alltid varit Nya Zeeland och tack vare detta fantastiska forum så har jag nu möjligheten att åka i Business hela vägen och spendera två veckor på plats!

Tyvärr vägrade SAS att boka anslutande inrikes utöver de 8 redan utnyttjade benen, eller att slå ihop en andra poängbokning med denna, så jag får köra lite wild n' crazy med endast 2 timmar på vägen hem mellan flygningarna på Arlanda, väl medveten om att det kan kosta mer poäng eller i värsta fall pengar att ta sig hem om det blir strul.

Jag valde aktivt att försöka flyga direkt till Queenstown även om det innebar endast ekonomikabin på den flighten, men för att få uppleva den inflygningen under dagtid som står högt på min bucket-list. Om någon vet hur/när man kan boka en sittplats för denna flygning så mottages tips varmt!

En sista intressant detalj från bokningen var att SAS endast kunde boka in D-säten på Singapore Airlines-flygen, men det verkar vara isle-access så det är helt OK för min del, ser fram emot att pröva dem.


Du kommer ha en grym resa på Nya Zealand. Varit där ett par ggr och har släkt där. Queenstown är grymt och när ni är i Auckland så ta båten ut till Waiheke island. Massa fina vingårdar och magiska stränder ( Onetangi beach) är riktigt bra. Njut
 

chazzie

Medlem
När du ändå är i Queenstown så råder jag dig starkt att boka detta: Fly - Cruise - Fly | Milford Sound Scenic Flights

Det där såg väldigt intressant ut, en av mina absolut största intressen på resor är att fota, framförallt landskaps- och naturfotografering så den där touren passar som handen i handsken! Det var inte allt för överdrivet dyrt heller måste jag säga, fick det till ~2900 SEK, inte som hittat men med tanke på innehållet och att det är sommar så får det väl godkänt!

Passar även på att tacka @LPC123 för sina tips i tråden om lyckade bokningar, jag samlar med nöje på mig alla förslag som jag får och försöker sedan bena ut en rutt där så mycket som möjligt kan hinnas med utan att stressa!
 

Tonton

Medlem
Det där såg väldigt intressant ut, en av mina absolut största intressen på resor är att fota, framförallt landskaps- och naturfotografering så den där touren passar som handen i handsken! Det var inte allt för överdrivet dyrt heller måste jag säga, fick det till ~2900 SEK, inte som hittat men med tanke på innehållet och att det är sommar så får det väl godkänt!

Passar även på att tacka @LPC123 för sina tips i tråden om lyckade bokningar, jag samlar med nöje på mig alla förslag som jag får och försöker sedan bena ut en rutt där så mycket som möjligt kan hinnas med utan att stressa!

Milford Sound är verkligen fantastiskt - hela miljön när du anländer dit och det rika djurliv som finns där.

Om du vill få lite extra feeling så kan du snabbspola dig igenom denna video som jag spelade in påväg till Milford Sound.
Speciellt sista 10 minutrarna när man flyger in i fjorden var underbart. Har man råd så är det verkligen någon man inte bör missa enligt mig!

På vägen tillbaka fick jag möjligheten att sitta i cockpit, eftersom planet var fullt och jag var den enda som reste själv. Det toppade allting :)
 

chazzie

Medlem
Speciellt sista 10 minutrarna när man flyger in i fjorden var underbart. Har man råd så är det verkligen någon man inte bör missa enligt mig!

Onekligen grymt läckert och vädret verkar ha spelat med till fullo! Det lutar starkt åt att detta får bli en punkt på resan, även om det är några tusenlappar, men det känns som det kan vara värt det, speciellt om vädret är så bra som i din video!
 

chazzie

Medlem
Jag inser nu att jag inte bokat plats på övervåningen på 747:an mellan Bangkok och Sydney, kan man ringa SAS och ändra eller måste jag försöka ändra via Thai på något sätt nu när resan är biljetterad och utställd?
 

chazzie

Medlem
classic.sas.se är fortfarande svaret på din fråga ;) Ändra hur många gånger du vill där!

Det var svaret, absolut, glömde bort tipset från tidigare i någon slags eufori när jag upptäckte att jag skulle kunna få åka på övervåningen! Tyvärr gick det inte att boka plats på Air New Zeeland-flighten i ekonomi via classic.sas.se, jag får försöka höra vad de säger per mail, en fönsterplats känns nödvändig!
 

Tonton

Medlem
Det var svaret, absolut, glömde bort tipset från tidigare i någon slags eufori när jag upptäckte att jag skulle kunna få åka på övervåningen! Tyvärr gick det inte att boka plats på Air New Zeeland-flighten i ekonomi via classic.sas.se, jag får försöka höra vad de säger per mail, en fönsterplats känns nödvändig!

Ja, fönsterplats ska du absolut få till! Har du testat Air New Zealand hemsida ( Air New Zealand | Flight Bookings From NZ to 260 Global Destinations )? återkom med hur du löser det - så att vi vet för framtiden :)
 

lillemannen

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Thai, Asiana, SAS
Kabinklass: First och business
Avreseort: Stockholm
Destination: Hong Kong / Taipei
Enkelresa eller Tur&retur: Open-jaw
Antal poäng (per person): 95000 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 4102 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): December 2019
Bokad: Juli 2018


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Nyårsfirandet är bokat! Blir till att fira tolvslaget med champagne och caviar ombord på ett flygplan i år. Underbara Kristiina i Tallinn fixade bokningen på några få minuter.

ARN-FRA A321 Lufthansa Business
FRA-LHR A320 Lufthansa Business (SAS har blackout över jul/nyår på anslutningsflyg)
LHR-BKK A380 Thai First
BKK-HKG B773 Thai Business


Open-jaw HKG-TPE, ska fyllas med bonusresa på Cathay Pacific när semesteransökan är godkänd.

TPE-ICN B773 Thai Business (5:th freedom)
ICN-FRA A380 Asiana First
FRA-ARN A320 SAS Lyxplus
December 2019?
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen