Diskussion om bokade Award-bokningar

Daichan77 skrev:Bonusprogram: EurobonusFlygbolag: Singapore, SAS, AsianaKabinklass: First, Business, PlusAvreseort: CPHDestination: SIN,DPSEnkelresa eller Tur&retur: T&RAntal poäng (per person): 95000 (2-4-1)Skatter&avgifter (per person): 3232-/pAntal resenär: 2När (avresans tidpunkt): Okt 2018Bokad: April 2018Flighter:CPH - FRA - SAS - A321 PlusFRA-ICN - Asiana - A380-800 FirstICN-SIN - Singapore Airlines - A330-300 BusinessDPS - SIN - Singapore Airlines - A330-300 BusinessSIN -CPH - Singapore Airlines - 777-300ER Firsthttp://www.gcmap.com/mapui?P=CPH-FRA-ICN-SIN;DPS-SIN-CPH&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperKlicka för att utvidga...


hade du utmaningar med "most reasonable" route när du boede denna?
 
Vad är det som var tur? Är inte med på vilka regler som nyss skulle ändrats?






TomJ skrev:Bonusprogram: EurobonusFlygbolag: Lufthansa, ANA, Thai, Singapore, AsianaKabinklass: Business, FirstAvreseort: CPHDestination: SingaporeEnkelresa eller Tur&retur: T&RAntal poäng (per person): 95k (2-4-1)Skatter&avgifter (per person): 3710:-/pAntal resenär: 1När (avresans tidpunkt): Oktober 2018Bokad: Mars 2018Flighter:CPH FRA Lufthansa A320 BusinessFRA HND ANA 777-300ER FirstNRT BKK Thai A380 FirstBKK SIN Thai 777-300 BusinessSIN TPE Singapore 333 BusinessTPE ICN Thai 777-300 BusinessICN FRA Asiana A380-800 FirstFRA CPH Lufthansa A320 BusinessVerkar ha haft lite tur att denna slank igenom innan reglerna ändrades!http://www.gcmap.com/map?P=c:#F49E26,cph-fra c:#00b3f0,fra-hnd c:#c0117c,nrt-bkk,bkk-sin c:#EFBF4C,sin-tpe c:#c0117c,tpe-icn c:#e41e26,icn-fra c:#F49E26,fra-cph&MS=bm&MP=rect&MR=900&MX=720x360&PM=*http://www.gcmap.com/mapui?P=cph-fra-hnd&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapperhttp://www.gcmap.com/mapui?P=nrt-bkk-sin;&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapperhttp://www.gcmap.com/map?P=c:#F49E2...,fra-cph&MS=bm&MP=rect&MR=900&MX=720x360&PM=*http://www.gcmap.com/mapui?P=sin-tpe-icn-fra-cph&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperKlicka för att utvidga...
 
Berrsus skrev:hade du utmaningar med "most reasonable" route när du boede denna?Klicka för att utvidga...


Nej det var inga problem då jag bara har ett stopp i Asien. Ditresan är stoppet i Seoul och hemresan är stoppet i Singapore.



Jag hade egentligen velat åka:



FRA - ICN

ICN - BKK

BKK - SIN



Men det satte dom stopp för ^.^. Hemresan blev snabbaste och rakaste vägen hem på order av min bättre hälft.
 
Fråga angående nedanstående bokning som gjordes i Januari. Samtliga legs utom FRA-MEX är i business. Fick en alert att LH nu släppt platser i business men när jag ringde Tallinn för att boka om så fick jag informationen att eftersom most reasonable routing gäller även ändringar på tidigare genomförda bokningar så är mina enda två alternativ att flyga Europa-GIG/EZE eller MEX-EZE. Något som inte finns tillgängligt. Jag har även bokat hotell på alla stops vilket då kommer behövas vaskas, men ekonomi på en av de längsta flighterna lockar inte heller...



Detta leder då till att jag är fast med ekonomi och inte heller kommer kunna uppgradera till LH First om dessa skulle släppas senare. HUACA eller är det kört?



map



http://www.gcmap.com/mapui?P=arn-fr...-gru-zhr-arn&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper[/QUOTE]
 
De verkar vara stenhårda på en mellanlandning i destinationszonen, men "most reasonable routing" verkar inte vara lika heligt. Jag fick behålla FRA-ICN-PEK (som knappas är snabbast eller "vettigast") men kunde inte behålla ULN-PEK-BKK-CDG. Valde därför att behålla min originalbokning trots att anslutningarna inte är optimala.
 
richard87 skrev:Fråga angående nedanstående bokning som gjordes i Januari. Samtliga legs utom FRA-MEX är i business. Fick en alert att LH nu släppt platser i business men när jag ringde Tallinn för att boka om så fick jag informationen att eftersommost reasonable routing gäller även ändringar på tidigare genomförda bokningarså är mina enda två alternativ att flyga Europa-GIG/EZE eller MEX-EZE. Något som inte finns tillgängligt. Jag har även bokat hotell på alla stops vilket då kommer behövas vaskas, men ekonomi på en av de längsta flighterna lockar inte heller...Detta leder då till att jag är fast med ekonomi och inte heller kommer kunna uppgradera till LH First om dessa skulle släppas senare. HUACA eller är det kört?http://www.gcmap.com/mapui?P=arn-fr...-gru-zhr-arn&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperKlicka för att utvidga...
[/QUOTE]

Som det är just nu är det nog kört, de verkar vara stenhårda på detta med max 1 byte.

Men sas ändrar ju dessa regler rätt ofta så hur det ser ut om 1 månad är omöjligt att säga.
 
@richard87 prova att ringa vanliga SAS istället för Tallinn. Eftersom bytet Y->C inte påverkar varken pris i poäng eller resväg så kanske de kan ordna det trots att de inte ska pilla i Amexbokningar.

Ring nu under helgen när Tallinn har stängt.
 
squeezen skrev:Men det där blir väl två byten i Asien? (Förvisso olika Asienzoner).Klicka för att utvidga...


Ursäkta jag borde nog ha varit tydligare. Jag bokade om utresan bara. Tidigare var det GOT-FRA-ICN-SIN-CGK. Nu är det GOT-FRA-ICN-CGK.

Hemresan bryter fortfarande mot reglerna så gör jag någon ändring på hemresan så måste den följa de nya reglerna.
 
Jonted skrev:Ursäkta jag borde nog ha varit tydligare. Jag bokade om utresan bara. Tidigare var det GOT-FRA-ICN-SIN-CGK. Nu är det GOT-FRA-ICN-CGK.Hemresan bryter fortfarande mot reglerna så gör jag någon ändring på hemresan så måste den följa de nya reglerna.Klicka för att utvidga...
Då hade du enorm tur - de flesta här verkar få höra att hela resan måste följa de nya reglerna även om bara en del av den bokas om.
 
agehall skrev:Då hade du enorm tur - de flesta här verkar få höra att hela resan måste följa de nya reglerna även om bara en del av den bokas om.Klicka för att utvidga...


Ok då skattar jag mig lycklig för nu blev det riktigt bra för mig!



Men baserat på mina samtal (ringde säkert 4 gånger och försökte bara ändra till LH F FRA-ICN) så märkte jag:

- Alla hade inte koll på de nya reglerna men de fick en varning när de skulle räkna ut skatterna och då blev det tvärstopp

- När jag nu pratade med dem och sa att jag kortar ner resan med endast ett stopp på utresan passade jag på att fråga vad som gällde vid ändringar. Svaret blev att det är ok att ändra utresan hur mycket jag vill nu eftersom den följer de nya reglerna. Ändrar jag hemresan måste den följa de nya reglerna.
 
Mycket öppet på Lufthansa F nu för Eurobonus vad det verkar. Även en del inventory som inte syns på ExpertFlyer verkar gå att boka. Är en del married segments inblandade på något underligt vis, eller så är det Avianca som visar fel, men jag lyckades precis boka ARN-FRA-HND t o r i slutet Maj/Juni trots att det inte fanns O-klass om man bara sökte FRA-HND, men sökte jag ARN-HND så visade Avianca platser och det gick bra att boka. Använde ingen voucher denna gången eftersom poängen är så billiga på AVIS poäng & kebab. 13.500:- plus skatter är helt OK t o r till Japan, 19 hyrbilar på köpet.
 
Canadien skrev:Avianca platser och det gick bra att boka. Använde ingen voucher denna gången eftersom poängen är så billiga på AVIS poäng & kebab. 13.500:- plus skatter är helt OK t o r till Japan, 19 hyrbilar på köpet.Klicka för att utvidga...
Hur tolkas detta?

Kostnad är 13.500 SEK + skatter? För O = award? Eller menar du revenue biljett? Och vad menar du med 19 hyrbilar "på köpet"?
 
squeezen skrev:Hur tolkas detta?Kostnad är 13.500 SEK + skatter? För O = award? Eller menar du revenue biljett? Och vad menar du med 19 hyrbilar "på köpet"?Klicka för att utvidga...
Hyrt bil 19 helger på Avis a 711:- 19*711 = 13.500SEK. Detta ger 190.000 Eurobonuspoäng vilket det kostar (plus skatter) att åka till Tokyo i First.
 
Back
Top