Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Air France och KLM
Kabinklass: Business
Avreseort: LPI
Destination: BKK
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 187500p
Skatter&avgifter (per person): 2749kr/vuxen (inkl skyteam-avgift på 450kr samt ombokningsavgift på 828kr (75€)) + 28kr för infant
Antal resenärer: 2 vuxen + 1 infant
När (avresans tidpunkt): november/december 2025
Bokad: augusti + september 2025
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja (nej på feeder för hemresan)
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Nej

LPI-AMS Embraer 195 (KL)
Layover på AMS
AMS-CDG A220-300 (AF)
CDG-BKK A350-900 (AF)

//

CDG-BKK A350-900 (AF)
I augusti dök BKK-CDG upp på ett av de datumen jag hade på span. Försökte boka BKK-CDG-ARN online, men trots flera försök buggade systemet ut och det gick inte. Vid detta tillfället fanns inte tiden/möjligheten att ringa in SAS för att boka så jag testade att bara boka BKK-CDG och det gick igenom. Tänkte att när en ev. utresa dyker upp så löser jag feeders för hemresan då.
Sedan hemresan bokades har jag haft alerts och sökt själv nästan en gång per dag för att hitta en utresa till destinationer i Sydostasien (alternativ har dykt upp men som varit några dagar senare än vad jag egentligen ville). Velade därför länge mellan om jag skulle köra VN ut trots dubbla poäng eller köra ARN-BKK med TG via M&M (skulle vara tvungen att köpa lite M&M-poäng, men ändå rätt ok skatter ca 2500kr/person). I måndags kröp jag till korset och ringde SAS för att boka LPI-AMS-MUC-HAN-BKK (back-up rutt ARN-AMS-MUC-HAN-BKK), men feeders från CDG till LPI eller ARN var helt galna (ex dagen efter ankomst till CDG: CDG-LYS layover LYS-AMS-LPI eller dagen efter ankomst till CDG: CDG-LHR layover LCY-AMS-ARN / LHR-CPH-ARN). Online kunde man söka fram bra och normala feeder-alternativ CDG-ARN samt CDG-AMS-LPI, men vet att vad man kan para ihop med befintlig bokning inte alltid stämmer med vad som kan funka vid nybokning. Jag backade ur och tänkte att då får det bli TG istället för dubbla poäng med VN om jag inte kan få ihop bokningen på ett rimligt sätt och sedan CDG-ZRH-ARN med LX.
Då tillgängligheten på Skandinavien-BKK med TG är extremt god sedan SAS lämnade Star, hade jag inte så bråttom och tur var väl det för idag dök det upp AMS-CDG-BKK. Ringde in och kunde enkelt boka ben för ben (LPI-AMS + AMS-CDG-BKK), det fanns fortfarande inga vettiga alternativ för feeders till LPI från CDG dagen efter att vi ankommit till CDG, så det får bli revenue den sträckan - men nu har jag möjligheten att stanna i Paris ett par dagar också vilket lockar lite återstår att se hur vi gör.

Tanken är att ta oss ner till Hua Hin i en vecka och hänga där innan det är dags för:

Bonusprogram: Miles and More
Flygbolag: Singapore Airlines
Avreseort: BKK
Destination: MLE
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 37500p + 18750p (companion SEN-benefit) + 3750p (infant 10%) = totalt 60.000 miles
Skatter&avgifter (per person): 322,95kr/vuxen + 15,42kr/infant
När (avresans tidpunkt): november 2025
Bokad: september 2025
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja (fast SQ syns inte via LHs-motor utan man måste ringa in).

BKK-SIN A350-900
SIN-MLE A350-900

Har sedan tidigare 8 nätter på WA Maldiverna (lyckades knipa en natt till i anslutning till tidigare bokning vid ett senare tillfälle tack vare alert för 150k/natten):

Har bevakning på MLE-SIN, men inga awards den dagen eller dagen efter vi checkar ut från WA (8 nätter får räcka orkar inte sitta på huvudön eller åka till en ny resort). Läst att SQ sällan släpper platser nära inpå samt att BKK-SIN-MLE innebär övernattning i SIN, så tror att det får bli PG MLE-BKK i Eco och några dagar i Bangkok innan BKK-CDG, business med PG som visserligen är 2+2 är utlöst dyrt på det datum vi vill åka medans eco är dyrt men rimligt. Sitter på lite strö avios som inte riktigt räcker till något vettigt i C från Europa men som är tillräckligt för 1 vuxen + infant via QR.

Flygbolag: Air France och KLM
Avreseort: LPI
Destination: BKK
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 187500p
Skatter&avgifter (per person): 2749kr/vuxen (inkl skyteam-avgift på 450kr samt ombokningsavgift på 828kr (75€)) + 28kr för infant
När (avresans tidpunkt): november/december 2025
Bokad: augusti + september 2025
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja (nej på feeder för hemresan)

LPI-AMS Embraer 195 (KL)
Layover på AMS
AMS-CDG A220-300 (AF)
CDG-BKK A350-900 (AF)

//

CDG-BKK A350-900 (AF)
I augusti dök BKK-CDG upp på ett av de datumen jag hade på span. Försökte boka BKK-CDG-ARN online, men trots flera försök buggade systemet ut och det gick inte. Vid detta tillfället fanns inte tiden/möjligheten att ringa in SAS för att boka så jag testade att bara boka BKK-CDG och det gick igenom. Tänkte att när en ev. utresa dyker upp så löser jag feeders för hemresan då.
Sedan hemresan bokades har jag haft alerts och sökt själv nästan en gång per dag för att hitta en utresa till destinationer i Sydostasien (alternativ har dykt upp men som varit några dagar senare än vad jag egentligen ville). Velade därför länge mellan om jag skulle köra VN ut trots dubbla poäng eller köra ARN-BKK med TG via M&M (skulle vara tvungen att köpa lite M&M-poäng, men ändå rätt ok skatter ca 2500kr/person). I måndags kröp jag till korset och ringde SAS för att boka LPI-AMS-MUC-HAN-BKK (back-up rutt ARN-AMS-MUC-HAN-BKK), men feeders från CDG till LPI eller ARN var helt galna (ex dagen efter ankomst till CDG: CDG-LYS layover LYS-AMS-LPI eller dagen efter ankomst till CDG: CDG-LHR layover LCY-AMS-ARN / LHR-CPH-ARN). Online kunde man söka fram bra och normala feeder-alternativ CDG-ARN samt CDG-AMS-LPI, men vet att vad man kan para ihop med befintlig bokning inte alltid stämmer med vad som kan funka vid nybokning. Jag backade ur och tänkte att då får det bli TG istället för dubbla poäng med VN om jag inte kan få ihop bokningen på ett rimligt sätt och sedan CDG-ZRH-ARN med LX.
Då tillgängligheten på Skandinavien-BKK med TG är extremt god sedan SAS lämnade Star, hade jag inte så bråttom och tur var väl det för idag dök det upp AMS-CDG-BKK. Ringde in och kunde enkelt boka ben för ben (LPI-AMS + AMS-CDG-BKK), det fanns fortfarande inga vettiga alternativ för feeders till LPI från CDG dagen efter att vi ankommit till CDG, så det får bli revenue den sträckan - men nu har jag möjligheten att stanna i Paris ett par dagar också vilket lockar lite återstår att se hur vi gör.

Tanken är att ta oss ner till Hua Hin i en vecka och hänga där innan det är dags för:

Bonusprogram: Miles and More
Flygbolag: Singapore Airlines
Avreseort: BKK
Destination: MLE
Antal poäng (per person): 37500p + 18750p (companion SEN-benefit) + 3750p (infant 10%) = totalt 60.000 miles
Skatter&avgifter (per person): 322,95kr/vuxen + 15,42kr/infant
När (avresans tidpunkt): november 2025
Bokad: september 2025
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja (fast SQ syns inte via LHs-motor utan man måste ringa in).

BKK-SIN A350-900
SIN-MLE A350-900

Har sedan tidigare 8 nätter på WA Maldiverna (lyckades knipa en natt till i anslutning till tidigare bokning vid ett senare tillfälle tack vare alert för 150k/natten):

Har bevakning på MLE-SIN, men inga awards den dagen eller dagen efter vi checkar ut från WA (8 nätter får räcka orkar inte sitta på huvudön eller åka till en ny resort). Läst att SQ sällan släpper platser nära inpå samt att BKK-SIN-MLE innebär övernattning i SIN, så tror att det får bli PG MLE-BKK i Eco och några dagar i Bangkok innan BKK-CDG, business med PG som visserligen är 2+2 är utlöst dyrt på det datum vi vill åka medans eco är dyrt men rimligt. Sitter på lite strö avios som inte riktigt räcker till något vettigt i C från Europa men som är tillräckligt för 1 vuxen + infant via QR.

Tjena Doktorn, imponerande resa. Att resa inom Europa med en infant är utmattande. Fixar ni denna resa bör ni platsa i BC Hall of fame

Tjena Doktorn, imponerande resa. Att resa inom Europa med en infant är utmattande. Fixar ni denna resa bör ni platsa i BC Hall of fame

Hehe tack, jag är nog på intet sätt extrem vad gällande BC-standrad titta vad @Emil123 bokat med infant - det är imponerande! Vi har rest fram och tillbaka till Kanada/USA flera gånger med vår son (med mellanlandningar i såväl EU som NA), så har en viss rutin.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: AIr France, Vietnam Airlines, SAS
Avreseort: CDG
Destination: PVG
Avreseort: Hanoi
Destination: ARN via MXP
Antal poäng (per person): 135000 (2 st amex 2-1)
Skatter&avgifter (per person): 2720 (Barn) 2907 vuxna
Antal resenärer: 3
När (avresans tidpunkt): April 2025
Bokad: Augusti
Hur hittades tillgänglighet: Online
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Det mesta
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1

AF116
VN073
SK2690
Peta inte i den bokningen någon mer, för den hade aldrig gått igenom om kundtjänst kunde reglerna :) Om du bokade samma enligt reglerna, så hade du istället behövt ha 4 enkelbokningar eftersom det är 2 olika zoner, samt behövt totalt 4 vouchers + betalat enkelvägs-pris!

Flyg
CDG-SXM - Air France - A330-200
FDF-CDG - Air France - B777-300ER

Det återstår att lägga till feeders till Sverige, men då det var så mycket strul i bokningen och agenten inte hittade samma som jag såg online tog jag det säkra före det osäkra och säkrade upp business longhaul flygen, worst case får man köpa till vanliga biljetter.

Finns en hel del till olika ställen i Karibien med Air France, väldigt få resor dit, men desto fler hem under juli 2026.

Jag har letat ganska exakt samma en tid nu men jösses vad det strulat med vad som visas på Awardfares, vad som visas på SAS sida men inte går att boka mm.
Grattis till kul bokning!

Flygbolag: KLM, Air France
Avreseort: ARN
Destination: SIN
Antal poäng (per person): 56250p inkl 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1190 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): December 2025
Bokad: Oktober 2025
Hur hittades tillgänglighet: SAS
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja

ARN - AMS: KLM Business (B737-900)
AMS - CDG: KLM Business (A321N)
CDG - SIN: Air France Business (B777-300ER)

Flygbolag: KLM
Avreseort: SIN
Destination: ARN
Antal poäng (per person): 56250p inkl 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1241 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): December 2025
Bokad: September 2025
Hur hittades tillgänglighet: SAS

SIN - AMS: KLM Business (B777-300ER)
AMS - ARN: KLM Business (A321N)

Är man flexibel och väljer att resa när inte alla andra vill resa så går det fortfarande att hitta helt okej biljetter.
Får man fråga vilka datum du flyger på? December är ju vanligtvis väldigt svårt tycker jag.

Jag har letat ganska exakt samma en tid nu men jösses vad det strulat med vad som visas på Awardfares, vad som visas på SAS sida men inte går att boka mm.
Grattis till kul bokning!
Utresan var knepig, hittade 2 datum som passade, men agenten hittade ett annat datum som inte alls dök upp online, inte mig emot då jag kunde få in en till dag i Karibien.

Hemresor finns det rätt gott om, så länge det är direkt från FDF/PTP till Europa verkar det gå att boka. Hittade några med connection inom Karibien med AF A320 men vågade inte försöka boka det.

Utresan var knepig, hittade 2 datum som passade, men agenten hittade ett annat datum som inte alls dök upp online, inte mig emot då jag kunde få in en till dag i Karibien.

Hemresor finns det rätt gott om, så länge det är direkt från FDF/PTP till Europa verkar det gå att boka. Hittade några med connection inom Karibien med AF A320 men vågade inte försöka boka det.

Letar främst över påsk, och har ju naivt trott att det jag såg på SAS hemsida faktiskt gick att boka. Tills jag letat klart och försökte boka, och fick no-no på den. Men får kanske ställa om siktet mot sommaren istället.

Får man fråga vilka datum du flyger på? December är ju vanligtvis väldigt svårt tycker jag.
Utresa tidigt i månaden och hem i mellandagarna. Min bild är att de flesta vill resa ut i början av skolloven och hem efter nyår.

Fanns bra utbud av hemresor från SIN/BKK i mellandagarna när jag bokade. Dessutom sökte jag mest genomgående biljetter då jag inte orkar hålla på med feeders.

Bonusprogram: Cathay / Asiamiles
Flygbolag: Cathay
Avreseort: HKG
Destination: FRA
Enkelresa eller Tur&retur: Två enkel resor som blir T&R totalt.
Antal poäng (per person): 2 x 88 000 Asiamiles
Skatter&avgifter (per person): 1014 + 1715 HKD
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Aug 2026
Bokad: Oktober 2025
Hur hittades tillgänglighet: Cathay hemsida

Gäller att vara ute i god tid om man ska knipa awardsäten ifrån HKG till Europa under sommaren, de tar slut väldigt snabbt. Sen får jag boka egna betalbiljetter vidare FRA - ARN. Någon som har tips på när under året man ska hålla utkik för Lufthansa rea på resor inom Europa?

Testa att ringa in till AM, sist jag bokade (i somras) så hittade agenten feederflights med AY som inte syntes online
(Så kanske du kan lägga på FRA-HEL-ARN)

Kanske kan finnas med BA också!

Toppen