Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Air France och KLM
Kabinklass: Business
Avreseort: LPI
Destination: BKK
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 187500p
Skatter&avgifter (per person): 2749kr/vuxen (inkl skyteam-avgift på 450kr samt ombokningsavgift på 828kr (75€)) + 28kr för infant
Antal resenärer: 2 vuxen + 1 infant
När (avresans tidpunkt): november/december 2025
Bokad: augusti + september 2025
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja (nej på feeder för hemresan)
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Nej
LPI-AMS Embraer 195 (KL)
Layover på AMS
AMS-CDG A220-300 (AF)
CDG-BKK A350-900 (AF)
//
CDG-BKK A350-900 (AF)
I augusti dök BKK-CDG upp på ett av de datumen jag hade på span. Försökte boka BKK-CDG-ARN online, men trots flera försök buggade systemet ut och det gick inte. Vid detta tillfället fanns inte tiden/möjligheten att ringa in SAS för att boka så jag testade att bara boka BKK-CDG och det gick igenom. Tänkte att när en ev. utresa dyker upp så löser jag feeders för hemresan då.
Sedan hemresan bokades har jag haft alerts och sökt själv nästan en gång per dag för att hitta en utresa till destinationer i Sydostasien (alternativ har dykt upp men som varit några dagar senare än vad jag egentligen ville). Velade därför länge mellan om jag skulle köra VN ut trots dubbla poäng eller köra ARN-BKK med TG via M&M (skulle vara tvungen att köpa lite M&M-poäng, men ändå rätt ok skatter ca 2500kr/person). I måndags kröp jag till korset och ringde SAS för att boka LPI-AMS-MUC-HAN-BKK (back-up rutt ARN-AMS-MUC-HAN-BKK), men feeders från CDG till LPI eller ARN var helt galna (ex dagen efter ankomst till CDG: CDG-LYS layover LYS-AMS-LPI eller dagen efter ankomst till CDG: CDG-LHR layover LCY-AMS-ARN / LHR-CPH-ARN). Online kunde man söka fram bra och normala feeder-alternativ CDG-ARN samt CDG-AMS-LPI, men vet att vad man kan para ihop med befintlig bokning inte alltid stämmer med vad som kan funka vid nybokning. Jag backade ur och tänkte att då får det bli TG istället för dubbla poäng med VN om jag inte kan få ihop bokningen på ett rimligt sätt och sedan CDG-ZRH-ARN med LX.
Då tillgängligheten på Skandinavien-BKK med TG är extremt god sedan SAS lämnade Star, hade jag inte så bråttom och tur var väl det för idag dök det upp AMS-CDG-BKK. Ringde in och kunde enkelt boka ben för ben (LPI-AMS + AMS-CDG-BKK), det fanns fortfarande inga vettiga alternativ för feeders till LPI från CDG dagen efter att vi ankommit till CDG, så det får bli revenue den sträckan - men nu har jag möjligheten att stanna i Paris ett par dagar också vilket lockar lite återstår att se hur vi gör.
Tanken är att ta oss ner till Hua Hin i en vecka och hänga där innan det är dags för:
Bonusprogram: Miles and More
Flygbolag: Singapore Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: BKK
Destination: MLE
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 37500p + 18750p (companion SEN-benefit) + 3750p (infant 10%) = totalt 60.000 miles
Skatter&avgifter (per person): 322,95kr/vuxen + 15,42kr/infant
Antal resenärer: 2 vuxen + 1 infant
När (avresans tidpunkt): november 2025
Bokad: september 2025
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja (fast SQ syns inte via LHs-motor utan man måste ringa in).
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Nej
BKK-SIN A350-900
SIN-MLE A350-900
Har sedan tidigare 8 nätter på WA Maldiverna (lyckades knipa en natt till i anslutning till tidigare bokning vid ett senare tillfälle tack vare alert för 150k/natten):
Bonusprogram: Eurobonus Flygbolag: SAS, Kenya Airways Kabinklass: Business (eco på korta benen) Avreseort: LLA Destination: MRU Enkelresa eller Tur&retur: Tur och retur Antal poäng (per person): 82 500p (2-4-1) Skatter&avgifter (per person): 3 215 SEK inkl ombokningsavgifter Antal resenärer: 2...
www.businessclass.com
Har bevakning på MLE-SIN, men inga awards den dagen eller dagen efter vi checkar ut från WA (8 nätter får räcka orkar inte sitta på huvudön eller åka till en ny resort). Läst att SQ sällan släpper platser nära inpå samt att BKK-SIN-MLE innebär övernattning i SIN, så tror att det får bli PG MLE-BKK i Eco och några dagar i Bangkok innan BKK-CDG, business med PG som visserligen är 2+2 är utlöst dyrt på det datum vi vill åka medans eco är dyrt men rimligt. Sitter på lite strö avios som inte riktigt räcker till något vettigt i C från Europa men som är tillräckligt för 1 vuxen + infant via QR.