Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: KLM
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: CUR
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 73750 (med 2st 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2272 SEK
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): April 2025
Bokad: Oktober 2025
Hur hittades tillgänglighet: awardfares.com & sas.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja

ARN-AMS - KLM - B737-800 - Business
AMS-CUR - KLM - B777-300ER - Business

CUR-AMS - KLM - B777-300ER - Business
AMS-ARN - KLM - B737-900 - Business

Dök helt plötsligt upp en hel del KLM-business-biljetter under ett fönster den 10e Oktober, lyckades först boka en annan resa men fortsatte leta och hittade denna också. Blev att avboka den första (gick inte online men dock genom agent) och sedan boka denna. Senare under dagen verkade all tillgänglighet ha försvunnit igen. Nåväl, kändes som någon form av mirakel med fyra personer denna period (höstlov) i business :)
Hur bokade du alla 4 platser? Bokade du själv 2+2 eller fixade agenten en bokning med 4 och splittade för att applicera 241?

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Hur bokade du alla 4 platser? Bokade du själv 2+2 eller fixade agenten en bokning med 4 och splittade för att applicera 241?
Försökte först boka 4 platser på en gång för att se att platserna faktiskt fanns, har blivit bränd förut. När det såg ut att gå så fick jag boka 2+2 vilket såklart inte är optimalt i hanteringssynpunkt men enligt de agenter jag pratat med måste man göra så.

Har bland annat upptäckt att jag kan välja platser fritt på min och sonens alla flighter (jag är EBG) men inte på frugans och dotterns biljett (hon är EBS). Mycket frustrerande.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: sas/avianca
Kabinklass: Business/Ekonomi
Avreseort: ARN
Destination: SJO
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Oct 2024
Bokad: Dec 2023

En fråga, jag trodde vi hade sittplatser för BOG-SJO, SJO-BOG. Nu när jag tittar är det iaf inget där i SAS-appen.

I SAS app kan jag inte välja sittplats för sträckan BOG-SJO. På aviancas hemsida hänvisar de till att biljetten är skapade av ett annat flygbolag. Jag hittar inget heller när jag klickar vidare hos Avianca.

Är det att ta det man får på det legget?

IMG_6332.pngIMG_6333.png

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS/Air France/KLM
Avreseort: Umeå (UME)
Destination: Sint Maarten (SXM)
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng (per person): 73 750 (Med två 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2718
Antal resenärer: 2 Vuxna, 1 barn, 1 Infant
När (avresans tidpunkt): Jan -25
Bokad: Okt- 24
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares och SAS hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Delvis
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): N/A

UME-ARN SAS Business
ARN-CDG Air France Business
CDG-SXM Air France Business
SXM-AMS KLM Business
AMS-ARN KLM Business
ARN-UME SAS Business

Efter många kvällars sökande den senaste månaderna dök det plötsligt upp biljetter för fler än en eller två personer till solen - Karibien blir toppen som resmål när vi byter av föräldraledigheten med yngst'n!

Enda "smolket" i bägaren var att den andra bokningen vägrade acceptera mitt val av tur och retur så för att inte platserna skulle försvinna fick det bli två enkelbokningar (som gick igenom utan problem). Visst borde man kunna ringa in och merga dessa två rutter (för att utyttja vouchern på båda vägarna)?
Du kan inte slå ihop två enkelbokningar. Om jag förstår så bokade du dit+hemresan som separata biljetter själv online? Men inte helt säker på vad du menar att den vägrade acceptera val av t/r?

Last edited:
Du kan inte slå ihop två enkelbokningar. Om jag förstår så bokade du dit+hemresan som separata biljetter själv online? Men inte helt säker på vad du menar att den vägrade acceptera val av t/r?
Got it.

Jag sökte och hittade tur och retur på SAS webben för 2+barn+infant. För att applicera voucher bokade jag först vuxen+barn utan problem. När jag sedan skulle boka vuxen+infant hittade jag biljetterna i sökningen men fick konstant "Problem, vänligen kontakta supporten". Jag prövade då att istället boka dit+hemresan som separata biljetter iom stängd support (endast silver) och för att biljetterna inte skulle försvinna. Och detta gick.

Okok, du har två vouchers då? Skulle nog fortsätta försöka istället, kanske bara var något tillfälligt. Du skulle ju kunna behålla dit+hem och sedan ringa in och avboka en av vägarna på måndag och hoppas platserna kommer tillbaka för att lägga tillbaka. Eller så avbokar du bara ena nu, inom 24h för att slippa avgifter och lägger till andra vägen på måndag. Finns säkert fler sätt :)

Aa precis, två vouchers. Det viktigaste är ändå att vi fått tag i biljetter (med utbudet i januari är jag väldigt nöjd med det). Prövar att ringa på måndag för att se om de kan hitta resorna och isåfall hjälpa att avboka/boka - tack för infon!

Jag har fått problem med min hemresa. Är det kört nu?

Bonusprogram: Eurobonus, med 2 st Amex 2-4-1
Flygbolag: Thai, Lufthansa, Austrian
Avreseort: Arlanda
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal resenärer: 3
När (avresans tidpunkt): 28 Dec 2024 - 4 Jan 2025
Bokad: Juli 2024

Allt är bokat i en och samma bokning, ringde till SAS för att göra bokningen i slutet av juli.
Utresa
28 Dec 2024
06:35 - 08:50 Stockholm ARN – Wien VIE
(Bokat hotell i Wien)
29 Dec 2024
08:00 - 09:30 Wien VIE – Frankfurt FRA
10:15 - 11:10 Frankfurt FRA - München MUC
12:10 - 00:05 +1 München MUC - Delhi DEL
30 Dec 2024
03:30 - 09:00 Delhi DEL - Bangkok BKK
(Bokat hotell i Bangkok)

Hemresan innan:
3 jan 2025
23:40 – 05:20 (5h) Bangkok BKK – Beijing PEK (TG674) Thai
4 jan 2025
12:15 – 18:15 (13h) Beijing PEL – Frankfurt FRA (LH721) Lufthansa
20:00 – 21:25 Frankfurt FRA – Wien VIE (OS216) Austrian
(Bokat hotell i Wien)
(Sedan separat bokning till ARN 5 Jan 2025, 06:55 - 07:55 Wien VIE - München MUC, 09:10 - 11:25 München MUC - Stockholm ARN)

I natt ändrade de hemresan till detta på grund av inställda flyg:
3 Jan 2025
14:05 - 22:05 Beijing PEK – Frankfurt FRA
4 Jan 2025
10:10 - 15:50 Bangkok BKK – Beijing PEK
20:00 - 21:25 Frankfurt FRA – Wien VIE

Vilket är omöjligt. Är ju i Bangkok, så den resan måste ju gå först. Och även flyget PEK till FRA landar efter att flyget från FRA till VIE ska lyfta.
Bokade då det var Star Alliance, så är det kört nu tror ni? :oops:

På SAS hemsida står det även:
Något/några av flygen i din resa har blivit inställt/inställda.
03 Jan 2025 Bangkok BKK – Beijing PEK 23:40 - 05:20
04 Jan 2025 Beijing PEK – Frankfurt FRA 12:15 - 18:15

Last edited:
Toppen