Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Flyer722

Medlem
Jag har har följande bokning (som bokades i vintras):



ARN-FRA LH C

FRA-LHR LH C

LHR-HND ANA F

HND-ORD ANA F

(Chicago är destinationen)

ORD-WAW Lot C

WAW-ARN Lot C



Resan är alltså bokad med Nordamerika som destination via Japan och jag har bara betalt poängpriset för T&R till Nordamerika.



När jag öppnar resan i SAS-appen (och på SAS-hemsida) nu får jag detta meddelande:



“Sorry, something went wrong when we were processing your request. Please try again”



Såhär har det nu varit i 1,5 dygn (efter att jag dumt nog ringde kundtjänst för att be om en ANA-bokningsreferens). Ingen av mina andra bokade resor ger samma felmeddelande.





Det är inga problem att öppna resan i ”manage my booking” hos Lufthansa, ANA eller LOT.



Bör jag vara orolig för min bokning tror ni?
Kan vara att du har fått en tidsändring på kanske 5minuter här o där. Inte att oroa sig för om du själv ser att flygen stämmer.
 

Johan Gott

Medlem
Oj, förvånande att du fått igenom den bokningen. Tokyo via USA är ju knepigt även om det brukar kunna godkännas ibland men USA via Tokyo är ju ännu värre (ur SAS perspektiv, ur vårt perspektiv bättre ;) ).

Det meddelandet får jag ofta på SAS sida (framförallt under "mina bokningar"). Om allt ser bra ut när du kollar bokningen hos de andra flygbolagen hade jag chansat och hoppats att allt är ok. Inte ringt SAS då jag tror att det är stor risk att de kommer avboka resan. Jag hade för ett tag sedan en hemresa från Tokyo via New York, var tyvärr tvungen att kontakta SAS ang en ändring och det slutade med att agenten avbokade hemresan pga ej tillåten routing. Din routing är nog ännu "värre" sett till "most reasonable route" än vad min var...

Ja, jag får också det ibland. Men det jag reagerade på denna gång var att felmeddelandet dök upp precis efter mitt samtal med kundtjänst (som jag förstås inte borde ha ringt...)


Kan vara att du har fått en tidsändring på kanske 5minuter här o där. Inte att oroa sig för om du själv ser att flygen stämmer.

Ingen tidsändring, det har jag redan kollat noggrannt.
 

RhinoG

Medlem
Har en *A award till Jakarta med Turkish nästa sommar. Flyger ut tidigt på morgonen med stopp i München innan vi kommer till Turkiet och får cirka två timmar i Istanbul. Smidig bokning, men funderade på om man kanske skulle försöka ta sig till Istanbul en dag tidigare istället för en bekvämare upplevelse och eventuell möjlighet att känna lite på istanbul. Har därför två följdfrågor.

1) Hur stor är risken att något går åt helskotta med ordinarie biljetter om man ringer in och försöker ändra detta till en layover (<24h)? Tänker lite på Turkish married segments osv.

2) Vet ni om hotellnatten som Turkish erbjuder vid layover över 9h i så fall gäller? Förstår inte riktigt nedan skrivelse. Finns nämligen en flight till Jakarta under natten innan ordinarie avfärd, men den är inte bokningsbar med EB-poäng.

1694938859744.png
 

pswe

Medlem
Har en *A award till Jakarta med Turkish nästa sommar. Flyger ut tidigt på morgonen med stopp i München innan vi kommer till Turkiet och får cirka två timmar i Istanbul. Smidig bokning, men funderade på om man kanske skulle försöka ta sig till Istanbul en dag tidigare istället för en bekvämare upplevelse och eventuell möjlighet att känna lite på istanbul. Har därför två följdfrågor.

1) Hur stor är risken att något går åt helskotta med ordinarie biljetter om man ringer in och försöker ändra detta till en layover (<24h)? Tänker lite på Turkish married segments osv.

2) Vet ni om hotellnatten som Turkish erbjuder vid layover över 9h i så fall gäller? Förstår inte riktigt nedan skrivelse. Finns nämligen en flight till Jakarta under natten innan ordinarie avfärd, men den är inte bokningsbar med EB-poäng.

Visa bifogad bild 146025
På fråga 1 - liten risk
På fråga 2 - om du byter ut London mot München och Dubai mot Jakarta i det exempel som ges kanske det klarnar?! ;)

Hotel i Istanbul är för övrigt prisvärt, så ta den kostnaden. Har gjort liknande stopp som du överväger, kommer göra igen om tillfälle ges, Istanbul är spännande, men möjligen inte mitt i sommaren.
 

RhinoG

Medlem
På fråga 1 - liten risk
På fråga 2 - om du byter ut London mot München och Dubai mot Jakarta i det exempel som ges kanske det klarnar?! ;)

Hotel i Istanbul är för övrigt prisvärt, så ta den kostnaden. Har gjort liknande stopp som du överväger, kommer göra igen om tillfälle ges, Istanbul är spännande, men möjligen inte mitt i sommaren.

Haha, det var kanske så enkelt.. Tack för tips, skall definitivt övervägas. Såg dock nu att min tänkta flight dit ger layover på precis över 24h så blir i så fall att landa runt midnatt och flyga ut 16.00, kändes inte riktigt lika lockande.
 

pswe

Medlem
Haha, det var kanske så enkelt.. Tack för tips, skall definitivt övervägas. Såg dock nu att min tänkta flight dit ger layover på precis över 24h så blir i så fall att landa runt midnatt och flyga ut 16.00, kändes inte riktigt lika lockande.

Inte optimala tider kanske, men smidigare med trafiken så sent. Checkar du väskan hela vägen så slipper du krångla med den i Istanbul och spar tid. Och tidig morgon gör dig ju redo för tidsskillnaden i Asien ;)
 

RhinoG

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Turkish, Lufthansa, Croatian
Kabinklass: Business
Avreseort: Göteborg
Destination: Jakarta
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 105 000 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2087kr / pp + 150kr ombokningsavgift
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juli 2024
Bokad: September 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1

Fick feeling och förlängde en vecka när jag såg att det fanns platser i business genomgående CKG-GOT på fler datum. Vad jag såg kunde dock inte bokas av någon av agenterna, fick lägga till ett ben till ZAG. Mer om det i diskussionstråden.

Utresa
GOT-MUC | A320-100/200 | LH BUSINESS
MUC-IST | A330-300 | TK BUSINESS
IST-CGK | A350-900 | TK BUSINESS

Hemresa
CGK-IST | A350-900 | TK BUSINESS
IST-ZAG | A321-100/200 | TK BUSINESS
ZAG-FRA | Airbus A319 | OU BUSINESS
FRA-GOT | A320-100/200 | LH BUSINESS

Första agenten lyckades inte alls och drog en väldigt lång harang om att jag skulle hålla koll på tillgängligheten via hemsidan och ringa in igen om platserna "dök upp igen". Hann väl uppdatera sidan 20 gånger och såg tillgänglighet samtliga gånger (enkel väg CKG-GOT). Försökte påtala att det kanske hade att göra med married segments, vilket endast genererade syrliga svar, så det var bara att lägga ner det försöket.

Andra agenten var betydligt mer kunnig, samt väldigt trevlig och tillmötesgående. Han fick dock inte heller till bokningen enligt vad jag såg (samma som utresan fast tvärtom, samt med enda skillnaden att ha connection i FRA istället). Han började istället sälja in hemresan från FRA-GOT och fortsätta lägga på benen i omvänd ordning när han inte fick träff hela vägen. Tillvägagångssättet låter bekant, men jag vet inte om det är så man ska göra. Han hittade i alla fall en lösning via ett extra ben till ZAG vilket är helt okej för oss, även om connection där är svettigt kort.

I vilket fall, är det verkligen möjligt att SAS inte kan boka en resa där man själv ser genomgående tillgänglighet i samma kabinklass på weben (SAS egna sökmotor)? Nu gick jag ju inte hela vägen med bokningen online, men när jag bokade den ordinarie resan gjorde jag det helt online genom att söka T/R GOT-CGK.

Om det gick vägen, varför skulle married segments helt plötsligt bli ett problem när kundtjänst lägger upp bokningen manuellt? Eller hade man i så fall behövt boka även utresan samtidigt för att få ihop totalen? Jag såg tillgänglighet även på en T/R-sökning, som visserligen hade ett annat avresedatum, men ändå.
 
Försökte med samma
Första agenten lyckades inte alls och drog en väldigt lång harang om att jag skulle hålla koll på tillgängligheten via hemsidan och ringa in igen om platserna "dök upp igen". Hann väl uppdatera sidan 20 gånger och såg tillgänglighet samtliga gånger (enkel väg CKG-GOT). Försökte påtala att det kanske hade att göra med married segments, vilket endast genererade syrliga svar, så det var bara att lägga ner det försöket.

Andra agenten var betydligt mer kunnig, samt väldigt trevlig och tillmötesgående. Han fick dock inte heller till bokningen enligt vad jag såg (samma som utresan fast tvärtom, samt med enda skillnaden att ha connection i FRA istället). Han började istället sälja in hemresan från FRA-GOT och fortsätta lägga på benen i omvänd ordning när han inte fick träff hela vägen. Tillvägagångssättet låter bekant, men jag vet inte om det är så man ska göra. Han hittade i alla fall en lösning via ett extra ben till ZAG vilket är helt okej för oss, även om connection där är svettigt kort.

I vilket fall, är det verkligen möjligt att SAS inte kan boka en resa där man själv ser genomgående tillgänglighet i samma kabinklass på weben (SAS egna sökmotor)? Nu gick jag ju inte hela vägen med bokningen online, men när jag bokade den ordinarie resan gjorde jag det helt online genom att söka T/R GOT-CGK.

Om det gick vägen, varför skulle married segments helt plötsligt bli ett problem när kundtjänst lägger upp bokningen manuellt? Eller hade man i så fall behövt boka även utresan samtidigt för att få ihop totalen? Jag såg tillgänglighet även på en T/R-sökning, som visserligen hade ett annat avresedatum, men ändå.

Försökte med samma bokning fast för Augusti.
Min agent sa att det va för "osäker" bokning då mellanlandningen "bara" va 2h på hemvägen. (CGK-IST-GOT)
Så ändrade så mellanlandningen blev 4h istället via IST-MUC-GOT istället, det va inga problem.
 

RhinoG

Medlem
Försökte med samma


Försökte med samma bokning fast för Augusti.
Min agent sa att det va för "osäker" bokning då mellanlandningen "bara" va 2h på hemvägen. (CGK-IST-GOT)
Så ändrade så mellanlandningen blev 4h istället via IST-MUC-GOT istället, det va inga problem.
Tack! Jag testade MUC också, men han hittade ingenting IST-MUC. Sen vet man ju inte om han gjorde något annat fel när han sökte den så klart men. Vår anslutning till ZAG nu är drygt en timme kortare än den till FRA var.
 

JacobGBG

Medlem
Inbillar jag mig eller har Cowtool helt gått ner sig? Kan knappt hitta någoting där nu när den tidigare gav halvt dussin förslag på varje routing (det flesta i icke-relevanta program men deras frånvaro nu gör mig misstänksam).
 
Toppen