Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

lillemannen

Medlem
Har en en Award med Avianca ( inget att se framemot , här får målet bli att njuta på plats istället )
Nu har jag fått schemaändring och vill boka om men agent ser inte samma tillgänglighet som SAS Star Award bokning sidan.
Skulle ni köra på Huaca eller har ni varit med om att tillgänglighet skiljer sig mellan systemen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag hade kört på HUACA. Du förlorar ju inget på att prova om du inte ändrar.
 

JPE

Medlem
Har en en Award med Avianca ( inget att se framemot , här får målet bli att njuta på plats istället )
Nu har jag fått schemaändring och vill boka om men agent ser inte samma tillgänglighet som SAS Star Award bokning sidan.
Skulle ni köra på Huaca eller har ni varit med om att tillgänglighet skiljer sig mellan systemen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om det skiljer sig så beror det ofta på att allt inte är bokningsbart i kontexten för den befintliga bokningen. Ringer du in och vill boka en ny resa ser de oftast samma sak som du gör.
 

Tonton

Medlem
Har en en Award med Avianca ( inget att se framemot , här får målet bli att njuta på plats istället )
Nu har jag fått schemaändring och vill boka om men agent ser inte samma tillgänglighet som SAS Star Award bokning sidan.
Skulle ni köra på Huaca eller har ni varit med om att tillgänglighet skiljer sig mellan systemen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Antar att du vill boka om shorthaulbenen i europa? Där brukar Avianca blocka ut connections.
 

Gus

Medlem
Det är samma kundtjänst. De med EBD eller högre har störst chans att hamna hos erfaren agent.
Aha, det visste jag inte. På senare tid tycker jag att jag fått mer kompetenta agenter på vanliga numret. Brukar ringa vanliga numret primärt när jag vill göra en ändring i en resa. Är EBS.
 

andreas

Medlem
Hade idag ett samtal med en agent som jag upplevde som professionell. Personen sa sig ha arbetat i ett antal år och hade en, för mig, mycket god inställning till att lösa problem och "trixa". I mitt fall med en resa till Mexico city under hösten. Lufthansa med sina married-segments gjorde att mitt förslag var att "hoppa runt" lite på vägen till Wien därifrån tillgänglighet på långa benet till Mexiko (via Frankfurt) fanns. Jag var beredd på att stöta på patrull och "computer says no" men agenten förstod precis vad jag menade och resan var bokad och biljetterad snabbt och enkelt på 8 minuter, på agentens initiativ också borttagen telefonavgift (vilket är korrekt i detta fall).

Passade på att fråga gällande biljettering (som nu skedde direkt) och jag vet att vi ska ta allt som kundtjänst säger med en nypa salt. Agenten idag uppgav att:

- Om inte systemet krånglar (ex. inte räknar ut skatter/avgifter, övrigt teknikstrul) så kan och ska biljettering ske direkt.
- Vid ombokning av Star Alliance bonusresor så skickas samtliga till omräkning/biljettering hos "Eurobonusavdelningen"
- Agenten tyckte det var en helt rimlig fråga att ställa om man vid nybokning inte kan få sin resa biljetterad, alla ska kunna biljettera och om det inte görs så är det något som inte fungerar som tänkt.

Återigen så vet jag att vi inte ska lita blint på kundtjänst men här fick jag uppfattningen att det som sades var rimligt och jag känner igen åtgärderna från tidigare (om)bokningar i närtid.

Ta det inte som en 100% sanning utan se det som ett av många inputs i det komplexa som kan föreligga kring bonusbokningar hos SAS. :)
 

palmen

Moderator
Då har jag nog haft otur som EBD senaste 5-10 ggr när jag velat boka om en befintlig awardbokning. Sällan skådat så många dåliga agenter. Killen som gjorde originalbokningen var dock i Tallin-Kristina-nivå.
Finns ju alltid risk att alla seniora är upptagna. Jag har haft bra agenter som dessutom kunnat biljetterna under samtalets gång.
 

FilipJ

Medlem
Nu börjar höstens resa ta form efter att konstaterat att vi ska till Japan och/eller Korea istället för Seychellerna. Helvändning? Ja, men med infant kändes detta bättre.

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, ANA
Kabinklass: Business
Avreseort: GOT
Destination: HND
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel, skall bli en ToR
Antal poäng (per person): 99 000 poäng (med 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1331kr per person
Antal resenärer: 2 + 1 infant
När (avresans tidpunkt): september 2023
Bokad: 19/8-23
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): N/A än så länge

Kan någon förstå varför jag fick betala 99k poäng för en enkel star alliance-award till Tokyo för två personer med 2-4-1 voucher? Måste bygga på ett returben på denna, så jag förväntar mig att det åtgärdas då, men kan inte förstå hur detta blev fel vid bokning online. Priset ändrades när jag klickat från betalning tillbaka till resenärsöversikt då jag ville dubbelkolla namnen.
 
Toppen