Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Theil

Medlem
Kan absolut vara ett typo från 65k. Min hjärna "tänkte mellan raderna" eftersom han skrev en vuxen + ett barn vilket är ointressant för en *A-bokning. Men du kan minst lika gärna ha rätt som jag i detta fallet.. ;-)
Det var mitt smått berusade tillstånd som inte kunde räkna. 65k p/p är det som gäller och inget annat. Hen som tog bokningen, 31/12 var både stressad och konfunderad om det skulle vara rabatt eller inte när det bokades. Kan vara att jag var ganska så säker på att jag fått rabatt innan men då betalade jag cash och kanske är andra regler då?
 

Mr Basic

Medlem
Visst brukar det gå bra att slå ihop två enkelresor till en t/r? Jag har utresan bokad och väntar på att boka hemresan, istället för att sitta i händerna på kundtjänst tänkte jag boka returen och sedan ringa in för att slå ihop resorna när det passar mig. Hur blir det med den extra Star Alliance-avgiften på 450 kr pp, någon som vet?
Det går inte att slå ihop två st enkelresor till en st ToR. Det går dock för kundtjänst att lägga på turen, eller returen, på ursprungsbokningen.
Precis som @FilipJ skriver, det går inte ”slå ihop” två enkelresor. Det kundtjänst måste göra är att avboka en och sedan hoppas den finns kvar och sedan ändra från enkel till ToR med den kvarvarande enkla. Lika bra att ringa in och lägga till hemresan (ändring), båda alternativen kostar 150kr pp i ändringsavgift. Då slipper du betala 2x Star Alliance-avgifter och sedan försöka få återbetalning på den ena….
 

Osten

Medlem
Bonusprogram: Flying Blue
Flygbolag: Air France
Kabinklass: First (La Première)
Avreseort: Paris (CDG)
Destination: San Francisco (SFO)
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 230,000 Miles
Skatter&avgifter (per person): 330€
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): April 2023
Bokad: December 2022
Hur hittades tillgänglighet: airfrance.com
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): N/A

---
First First i La Première!

Ni som kör Flying Blue har säkert koll på "nyheten" som publicerades för några veckor sedan beträffande La Première. Från och med 1 januari 2023 så kommer endast FB Platinum + FB Platinum Ultimate-medlemmar ha möjlighet att boka La Première med Miles. Förståeligt, tycker jag, med tanke på att Air France vill behålla viss nivå av "exklusivitet" på sin högsta kabinklass. Men för mig personligen så betydde detta att det var äntligen dags att spika in en bokning innan årsskiftet för att säkerställa en First First.

Har kollat på både SFO och MEX dagligen under flera veckor för att hitta lägsta möjliga milespris och hade lite tur idag (äntligen) med en ledig plats för 230K till SFO i april-2023.

Gott Nytt BC-gänget! :cool:
Snyggt! Tror vi alla hoppas att denna nyårskaramell mynnar ut i en reserapport ;)
 

toer00

Medlem
Ok,
Pratade med SAS och agenten kunde i alla fall döda snacket om cache, all sökning både på hemsida och hos dem är realtid. Han spekulerade om att SAS och andra bolag fördelar platserna på om resp. ny- bokning Den som lever för se...? Kan de ligga i det tror ni?
Platserna i PLUS (ARN-OSL-AMS resp. LHR-ARN) som syns på sas.se, ser också kundtjänst, så länge de inte öppnar bokningen jag har (ARN-OSL-AMS med SK i GO, AMS-BKK-LHR med Eva Air i Business, LHR-ARN med SK i GO. Har i alla fall10,5 månad på mig att se om det går att boka om på anslutningarna fr. GO till PLUS (har endast EBS så lounge och prio på ARN resp. LHR uteblir).
Men fråga vad händer vid bagage incheckningen på Arlanda, får jag prio-tag på bagaget i alla fall fast jag inte har PLUS/Business hela vägen. kan vara bra att ha när Prio tag på bagaget man kommer till BKK ;-)
 
Last edited:

Davvelavve

Medlem
Ok,
Pratade med SAS och agenten kund ei alla fall döda snacket om cache... Han spekulerade om att SAS och andra bolag fördelar platserna på om resp. nybokning... Den som lever för se...? Har i alla fall 10,5 månad på mig att se om SAS ändra fördelningen ny/ombokning avs PLUS/GO...
Från vad händer vid bagage incheckningen på Arlanda, får jag prio-tag på bagaget i alla fall. kan vara bra att ha när man kommer till BKK ;-)
Jag fick prio på väskan när jag åkte ekonomi första benet på en bonusresa. Så länge längsta är i business så antar jag att man får det.
 

Jeespa

Ny medlem
Då jag bokat en Enkel Resa till Singapore med 2-4-1 biljett (dvs 126,000 poäng för 2 pers i Business) - skulle samma 2-4-1 biljett appliceras på en potentiell Bali-Stockholm om jag skulle ringa in och lägga till hemresa?

Om detta stämmer, hur skulle isåfall totalkostnaden för poäng räknas ut (plus SEK för ändringsavgiften);

1. 126.000 (Stockholm-Singapore) + 126.000 extra poäng för enkelresa Bali-Stockholm
2. 126.000 (Stockholm-Singapore) + 105.000 extra poäng för hemresan Bali-Stockholm iom en T o R openjaw eller
3. Totalkostnaden räknas om till 105.000+105.000 = 210.000 poäng iom att resan nu går som en T o R?
 

FilipJ

Medlem
Då jag bokat en Enkel Resa till Singapore med 2-4-1 biljett (dvs 126,000 poäng för 2 pers i Business) - skulle samma 2-4-1 biljett appliceras på en potentiell Bali-Stockholm om jag skulle ringa in och lägga till hemresa?

Om detta stämmer, hur skulle isåfall totalkostnaden för poäng räknas ut (plus SEK för ändringsavgiften);

1. 126.000 (Stockholm-Singapore) + 126.000 extra poäng för enkelresa Bali-Stockholm
2. 126.000 (Stockholm-Singapore) + 105.000 extra poäng för hemresan Bali-Stockholm iom en T o R openjaw eller
3. Totalkostnaden räknas om till 105.000+105.000 = 210.000 poäng iom att resan nu går som en T o R?
3 är rätt, under förutsättning att du har en giltig voucher att applicera på den ändrade bokningen.
 
Toppen