Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Jag har hittills (under *A och än så länge med Skyteam) varit relativt förskonad från besvärliga tidtabelländringar som sabbar mina awardbokningar, men nu verkar jag ha drabbats.
Fick en notis från SAS-appen i morse att en av mina bokningar ändrats. Var först inte helt klart vilken bokning det handlade om, men hade även fått ett mail från Garuda om en ändring av tidtabell, så insåg att det handlade om denna resa hem från Australien i september:

Först såg det i Garudas mail ut som att det bara handlade om en ändring av avgångstid från Sydney till en timme tidigare, så inget större problem (trodde jag).
När jag dock kollade bokningen i appen så såg det först ut som att SYD-CGK-segmentet helt hade försvunnit, och när jag kollade ändringen lite närmare så visade det sig att min flight SYD-CGK nu har ändrats till en dag senare, vilket såklart innebär att jag ankommer till Jakarta ett knappt dygn efter att mitt flyg mot Amsterdam har avgått. Det är ju långt fram i tiden (och såklart med utgången voucher) så jag förutsätter att SAS inte kommer vilja boka om mig till något annat än avgångar där det finns awardtillgänglighet, så får se hur det går.
Behöver såklart ringa in till SAS och fråga vad de kan göra, men ska lägga lite tid i kväll på att undersöka olika alternativ för att ha lite aning om vad man kan föreslå.

Fick tidigare i veckan också inställt flyg just SYD-CGK med Garuda, flyttat till en dag tidigare. 2 månader till avgång så accepterade också ändringen. De hade bokat om vårt anslutande flyg CGK-ICN som också var med Garuda så ingen panik även om det såklart strular till hotellbokningar :(

Jag har hittills (under *A och än så länge med Skyteam) varit relativt förskonad från besvärliga tidtabelländringar som sabbar mina awardbokningar, men nu verkar jag ha drabbats.
Fick en notis från SAS-appen i morse att en av mina bokningar ändrats. Var först inte helt klart vilken bokning det handlade om, men hade även fått ett mail från Garuda om en ändring av tidtabell, så insåg att det handlade om denna resa hem från Australien i september:

Först såg det i Garudas mail ut som att det bara handlade om en ändring av avgångstid från Sydney till en timme tidigare, så inget större problem (trodde jag).
När jag dock kollade bokningen i appen så såg det först ut som att SYD-CGK-segmentet helt hade försvunnit, och när jag kollade ändringen lite närmare så visade det sig att min flight SYD-CGK nu har ändrats till en dag senare, vilket såklart innebär att jag ankommer till Jakarta ett knappt dygn efter att mitt flyg mot Amsterdam har avgått. Det är ju långt fram i tiden (och såklart med utgången voucher) så jag förutsätter att SAS inte kommer vilja boka om mig till något annat än avgångar där det finns awardtillgänglighet, så får se hur det går.
Behöver såklart ringa in till SAS och fråga vad de kan göra, men ska lägga lite tid i kväll på att undersöka olika alternativ för att ha lite aning om vad man kan föreslå.

HAr du is i magen så kan du ju bara låta allt stå och tvinga flygbolagen att lösa det hela vid avresa då det faller mycket mer på deras ansvar

Kan vara värt att kontakta Garuda, då skyldigheten att boka om egentligen ligger hos dem i detta fall. Finns det t.ex. en avgång med dem som funkar CGK-AMS kanske de kan boka om dig till den. Har dock ingen personlig erfarenhet av hur de är att ha och göra med.

HAr du is i magen så kan du ju bara låta allt stå och tvinga flygbolagen att lösa det hela vid avresa då det faller mycket mer på deras ansvar

Ja, det är ju förstås ett alternativ, men jag vill helst inte stå på flygplatsen i Sydney och inte ha en hemresa alls.

Kan vara värt att kontakta Garuda, då skyldigheten att boka om egentligen ligger hos dem i detta fall. Finns det t.ex. en avgång med dem som funkar CGK-AMS kanske de kan boka om dig till den. Har dock ingen personlig erfarenhet av hur de är att ha och göra med.

Det är KLM som flyger CGK-AMS, så mindre troligt att Garuda är så intresserade av att boka om till sig själv heller. Och resan är redan ganska lång så vill egentligen helst inte komma hem ännu senare.

Hittar tillgänglighet SYD-DPS-SIN-CGK ett dygn tidigare än min ursprungliga SYD-CGK-flight som gör att jag kommer fram i tid för mitt flyg till AMS.
Nackdelarna är ju dock:
* En dag kortare vistelse i Australien.
* 6 timmar layover i Denpasar
* 10 timmar layover i Singapore (har aldrig varit där så hade gärna åkt in till stan om det hade varit bättre timing, men nu är det bara precis över natten)
* hela dagen i Jakarta (återigen, ger ju möjlighet att åka in till stan, men kanske inte den stad i Asien som står på toppen av min lista över städer jag är sugen på att besöka)

Söker man hela vägen från Sydney till Europa så finns ju bra tillgänglighet till både FRA och CDG med Vietnam Airlines, men jag förutsätter att SAS inte kommer vilja boka om mig till det utan att ändra poängkostnaden.

EDIT:
Ytterligare ett annat alternativ som borde gå att sy ihop är att starta som alternativet ovan och köra SYD-DPS-SIN-JED-AMS/CDG och alltså flyga Saudia hem från Singapore. Då blir det bara 2-3 timmar stopp i Singapore

Last edited:
Nu har jag pratat med SAS och fick bra hjälp av en väldigt trevlig och hjälpsam agent.
Ombokning över förväntan, men nu är ju frågan hur länge man ska vänta innan man behöver oroa sig för att något krånglar.

Vi hittade en ny rutt och hon gjorde ombokningen och jag fick en ny bokningsbekräftelse direkt efter vårt samtal. Den har ju e-tkt-nummer (samma som tidigare), men hela bokningen försvann samtidigt från min profil på sas.se och söker jag efter bokningen där så får jag bara en tom sida (men kan hitta den hos utförande flygbolag).
Jag antar att detta beror på att det likafullt behöver göras en reissue på biljetten och att detta inte skett än. Så nu är det väl bara att hålla tummarna att det sker av sig själv relativt snart och annars måste jag kanske ringa igen imorgon....

Tar upp detta igen, hur kan man veta om biljetten blivit re-issued och är ok att åka på? Gjorde en ombokning på en Garuda-bokning och fått pdf på email, den står som bekräftad hos SAS på app/hemsida och även hos Garuda är den ”confirmed”. Kan man säkerställa på något annat sätt? Ringa SAS-kundtjänst känns som det inte hjälper ändå, har blivit försäkrad om att allt ser bra ut redan.

Tar upp detta igen, hur kan man veta om biljetten blivit re-issued och är ok att åka på? Gjorde en ombokning på en Garuda-bokning och fått pdf på email, den står som bekräftad hos SAS på app/hemsida och även hos Garuda är den ”confirmed”. Kan man säkerställa på något annat sätt? Ringa SAS-kundtjänst känns som det inte hjälper ändå, har blivit försäkrad om att allt ser bra ut redan.
Om PDF:en innehåller en biljett och ett PNR och tiderna ser ut att stämma så är du safe.

Grym tjänst (nya awardplanner). Där kan du se hela historiken.

Attachments

• IMG_0588.jpeg
    IMG_0588.jpeg
    492,7 KB · Visningar: 7
Toppen