Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

tobo

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, KLM, Kenya Airways
Kabinklass: Business
Avreseort: LLA
Destination: ZNZ
Enkelresa eller Tur&retur: Tur & Retur
Antal poäng (per person): 105 000p (inkl. 1 amex 2-4-1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): 1 823 SEK (+450kr bokningsavgift)
Antal resenärer: 2 vuxna
När (avresans tidpunkt): Januari 2025
Bokad: 5 september 2024
Hur hittades tillgänglighet: SAS.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0 (bokad online)

Länk till resplanen: https://awardplanner.se/sharemytrip/?code=kfz2hS6da4vzSkv0sP2mBbj99

Visa bifogad bild 156799

@Mattias Holmén

Chockad att du fått till något med Kenya Airways, de visar en hel del tillgänglighet i SAS bokningsverktyg men när jag försöker boka så får jag upp nedanstående felmeddelande. Har provat på en massor av olika destinationer och datum med samma resultat så fort Kenya Airways är inblandade. Har även haft tre samtal med EB-supporten som säger att det tydligen är rätt vanligt fel att de inte uppdaterar möjliga platser. Verkar dock vara systematiskt då jag inte kan komma vidare i en enda bokning.

1725615400540.png

Last edited:

Flyer722

Medlem
Man kanske kan utgå från att det för det första inte är illvilja från något håll, och för det andra kan det faktiskt vara möjligt att felet ändå fixats och det är korrelation och inte kausalitet.

Jag har ingen aning om vilken resa eller post det handlar om för jag vet inte vem personen som åsyftas är, vilket kanske är ytterligare ett problem att outa någon.
Just den destinationen är inget vanligt resmål och med tanke på att SAS hade lyckats strypa en annan destination innan 1september men missat denna destination som hade samma poängpris så är jag säker på att SAS kollar på forumet då detta skedde efter att personen ifråga postade.

@Mattias Holmén

Chockad att du fått till något med Kenya Airways, de visar en hel del tillgänglighet i SAS bokningsverktyg men när jag försöker boka så får jag upp nedanstående felmeddelande. Har provat på en massor av olika destinationer och datum med samma resultat så fort Kenya Airways är inblandade. Har även haft tre samtal med EB-supporten som säger att det tydligen är rätt vanligt fel att de inte uppdaterar möjliga platser. Verkar dock vara systematiskt då jag inte kan komma vidare i en enda bokning.

Visa bifogad bild 156844
bokade igår med Kenyan via att ringa in.

@Mattias Holmén

Visa bifogad bild 156844

Ja det verkar som att många har det problemet. Jag kanske bara hade tur.

JacobGBG

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus + revenue
Flygbolag: SAS - (JAL) - KLM
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: KUH
Enkelresa eller Tur&retur: Openjaw, retur från KIX
Antal poäng (per person): 165 000 /2 (Amex 2f1)
Skatter&avgifter (per person): 1.536~ SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Januari 2025
Bokad: Mars 2024 (ombokad september 2024)

En *A-bokning som fått lite kärlek.
Original-routing var med *A ARN-CPH-HND-KUH, KIX-MUC-ARN
LH bokade om hemresan till HND-MUC-ARN
Så fick göras om till en Skyteam-award "gratis" då det blev involuntary reroute och domestic ANA inte kunde ligga kvar i bokningen.
SAS ut till HND, HND-KUH med JAL (separat revenue-biljett för 600 SEK)
KLM hem KIX-AMS-ARN
Visa bifogad bild 157171
Kan du ge lite detalj på hur ombokningen av detta gick till. Hittade du själv tillgänglighet som SAS fick boka in separat eller öppnade dom upp säten för dig?

• Gilla
Reactions: Gus

André B

Medlem
Kan du ge lite detalj på hur ombokningen av detta gick till. Hittade du själv tillgänglighet som SAS fick boka in separat eller öppnade dom upp säten för dig?
Hej, självklart!
Ombokningen av KIX-MUC-ARN med LH skedde utan notis alls, utan jag såg i appen att min originalrouting bytts ut till HND-MUC-ARN, två dagar senare så fick jag mailet om att jag fått nya flyg och behövde inte göra något alls för att acceptera. Ringde in och påpekade orimligheten i förändringen.
Hade själv kollat och sett online att KIX-AMS-ARN fanns den dagen (vilken flax!)

Samtal 1:
SAS: "Jag kan tyvärr inte boka Star Alliance längre, det är ju konstigt att de ändrat stad sådär"
Jag: "Kan du lägga in det här KLM-flyget, det passar utmärkt och är samma dag?"
SAS: "Hmm, ja, det finns ju platser där, vänta så ska jag ringa Eurobonus och kolla *väntar 3 min* Så, då har jag bokat in det, så får du biljetter om någon vecka, annars får du ringa"

Var väldigt förvånad över att de lyckades blanda tänkte jag, men kanske är något i och med cancelleringen. Tänker att deras ticket-system inte borde kunna skriva ut tickets som blandar flygbolag över allianserna så där.

Samtal 2 (efter 20h då jag inte fått biljetter, men jag var redan misstänksam):
Jag: Hej, vart är mina biljetter, det här har hänt *berättar*
SAS: "Vem har du pratat med, det där går ju inte alls, är du säker på att du ringt till oss?"
SAS: "Eftersom det är Star Alliance och Skyteam inte flyger till Kushiro så kan jag inte göra något alls"
Jag: "Går det att bryta ut hemresan och göra en egen PNR med Skyteam, eftersom LH förstört biljetten? (tycker denna lösning hade varit perfekt..)
SAS: "Nej"
Jag: "Då föreslår jag att ta bort HND-KUH och sen göra om returen till KLM."
SAS: Ja, det skulle ju gå, då blir det en ren Skyteam-biljett.
SAS: *Bokar om det på under 1 min.*
SAS: Jag har kontaktat agenten som du pratade med förut och förklarat att det där inte fungerar
Jag: Ok, tack för hjälpen.

Sen fick jag biljetten 20 min senare:
Inga ändrade skatter eller dyl, biljetten hade följande:
Endorsement/Restrictions: INVOL REROUTE SAS STAR AWARD RBKNG RESTRICTIONS

Last edited:

JacobGBG

Medlem
Hej, självklart!
Ombokningen av KIX-MUC-ARN med LH skedde utan notis alls, utan jag såg i appen att min originalrouting bytts ut till HND-MUC-ARN, två dagar senare så fick jag mailet om att jag fått nya flyg och behövde inte göra något alls för att acceptera. Ringde in och påpekade orimligheten i förändringen.
Hade själv kollat och sett online att KIX-AMS-ARN fanns den dagen (vilken flax!)

Samtal 1:
SAS: "Jag kan tyvärr inte boka Star Alliance längre, det är ju konstigt att de ändrat stad sådär"
Jag: "Kan du lägga in det här KLM-flyget, det passar utmärkt och är samma dag?"
SAS: "Hmm, ja, det finns ju platser där, vänta så ska jag ringa Eurobonus och kolla *väntar 3 min* Så, då har jag bokat in det, så får du biljetter om någon vecka, annars får du ringa"

Var väldigt förvånad över att de lyckades blanda tänkte jag, men kanske är något i och med cancelleringen. Tänker att deras ticket-system inte borde kunna skriva ut tickets som blandar flygbolag över allianserna så där.

Samtal 2 (efter 20h då jag inte fått biljetter, men jag var redan misstänksam):
Jag: Hej, vart är mina biljetter, det här har hänt *berättar*
SAS: "Vem har du pratat med, det där går ju inte alls, är du säker på att du ringt till oss?"
SAS: "Eftersom det är Star Alliance och Skyteam inte flyger till Kushiro så kan jag inte göra något alls"
Jag: "Går det att bryta ut hemresan och göra en egen PNR med Skyteam, eftersom LH förstört biljetten? (tycker denna lösning hade varit perfekt..)
SAS: "Nej"
Jag: "Då föreslår jag att ta bort HND-KUH och sen göra om returen till KLM."
SAS: Ja, det skulle ju gå, då blir det en ren Skyteam-biljett.
SAS: *Bokar om det på under 1 min.*
SAS: Jag har kontaktat agenten som du pratade med förut och förklarat att det där inte fungerar
Jag: Ok, tack för hjälpen.

Sen fick jag biljetten 20 min senare:
Inga ändrade skatter eller dyl, biljetten hade följande:
Endorsement/Restrictions: INVOL REROUTE SAS STAR AWARD RBKNG RESTRICTIONS
Väldigt udda historia (bestrider absolut inte att det är vad som hände).

Av de nu ökande antalet anekdoter vi ser i såna här fall så verkar det som att kundsynligheten för awards har krympt med SkyTeam men att större möjligheter för agenter att boka har givits.

André B

Medlem
Väldigt udda historia (bestrider absolut inte att det är vad som hände).

Av de nu ökande antalet anekdoter vi ser i såna här fall så verkar det som att kundsynligheten för awards har krympt med SkyTeam men att större möjligheter för agenter att boka har givits.
Mycket udda. Särskilt med tanke på alliansbytet, man hamnar i en jobbig sits.
Ytterligare en datapunkt var att en annan EB-medlem i den stora Facebook-gruppen drabbades av något liknande, men på utresan till KIX, han blev också ombokad av LH till HND.

Har en bokning med KLM till Zanzibar ToR på sportlovet i business. Nu har det dykt upp en mer passande hemresa från Amsterdam, men vet inte om jag vågar röra bokningen och boka om sista flighten.

Hört om skräckhistorier här på forumet där agenter strulat till det och bokningen har försvunnit.

Samt AF/KLM indragna business-platser...

Någon som vet hur det är med den nya "bokningsmotorn"? Är det mer safe att boka om?
Eller är jag bara "dum" om jag gör det?

Toppen