Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Det är två resor där båda är origin open jaw (skriver inte ut alla hopp)
Första resan: ARN-AKL-CPT där Auckland är destination
Andra resan: CPT-SEZ-ARN där Seychellerna är destination

Dessa resor har inget med varandra att göra förutom att det är samma person som bokat dom och att de råkar ligga i anknytning till varandra.

Ja, det var ju precis vad jag skrev? Tack ändå för förklaringen. Innan i dag hade jag inte ens tänkt tanken på origin open jaw, utan endast destination open jaw :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Ja, det var ju precis vad jag skrev? Tack ändå för förklaringen. Innan i dag hade jag inte ens tänkt tanken på origin open jaw, utan endast destination open jaw :)

Inte ens när jag läser ditt inlägg tredje gången förstår jag vad du menar. Palmen förtydligade det hela ganska bra.

Sedan undrar jag rent allmänt - är verkligen origin open-jaw ett känt uttryck? Jag har aldrig hört det förr och brukar bara prata om open-jaw och double open-jaw.
 

MrDollar

Medlem
Inte ens när jag läser ditt inlägg tredje gången förstår jag vad du menar. Palmen förtydligade det hela ganska bra.

Sedan undrar jag rent allmänt - är verkligen origin open-jaw ett känt uttryck? Jag har aldrig hört det förr och brukar bara prata om open-jaw och double open-jaw.
Origin open-jaw, where the passenger leaves from one city to another but returns to a different place. For example, flying from London to New York, but returning from New York to Manchester.

Källa: Wikipedia
 

palmen

Moderator
Sedan undrar jag rent allmänt - är verkligen origin open-jaw ett känt uttryck? Jag har aldrig hört det förr och brukar bara prata om open-jaw och double open-jaw.
Ingen aning om det är ett känt uttryck eller inte, men det förklarar ju rätt bra att open jaw kan vara i "båda ändar" på en resa i alla fall.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Inte ens när jag läser ditt inlägg tredje gången förstår jag vad du menar.

Okej, då ska vi bena ut det:

"Jaha, så det är 2 stycken "origin open-jaw" där avreseorten ändras mellan ARN och CPT."

Med detta menade jag exakt att det är två stycken "origin open-jaw"-bokningar där den första bokningen ändrar avreseorten från ARN till CPT och andra bokningen ändrar avreseorten från CPT till ARN.

Hoppas du kan förstå mina inlägg bättre framöver nu.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Med detta menade jag exakt att det är två stycken "origin open-jaw"-bokningar där den första bokningen ändrar avreseorten från ARN till CPT och andra bokningen ändrar avreseorten från CPT till ARN.
Det är just det som är galet. Man kan inte prata om att ändra "avreseorten". Den ena bokningen gick ARN-AKL-CPT (med AKL som destination) och den andra CPT-ARN (om vi hoppar över alla mellanliggande flygplatser). Det är ingen avreseort som "ändras" - det är bara open jaws som går AAA-BBB-CCC i båda fallen och de två bokningarna har inget med varandra att göra (iallafall inte i flygbolagens system).
 

jerixon

Medlem
Jag gillar dock det faktum att folk kan få igenom sådana resor.
Det öppnar ju lite roliga saker för framtiden minst sagt ;)

Det är två resor där båda är origin open jaw (skriver inte ut alla hopp)
Första resan: ARN-AKL-CPT där Auckland är destination
Andra resan: CPT-SEZ-ARN där Seychellerna är destination

Dessa resor har inget med varandra att göra förutom att det är samma person som bokat dom och att de råkar ligga i anknytning till varandra.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Det är just det som är galet. Man kan inte prata om att ändra "avreseorten". Den ena bokningen gick ARN-AKL-CPT (med AKL som destination) och den andra CPT-ARN (om vi hoppar över alla mellanliggande flygplatser). Det är ingen avreseort som "ändras" - det är bara open jaws som går AAA-BBB-CCC i båda fallen och de två bokningarna har inget med varandra att göra (iallafall inte i flygbolagens system).

Fast det är ju per definition en "origin open-jaw" för att man ändrar "origin" på sin returresa, dvs. på svenska så ändrar man sin "avreseort". Tycker inte det är så konstigt. Jag har aldrig skrivit att de två bokningarna har någonting med varandra att göra. Det är du som läser in någonting som jag aldrig skrivit.
 
  • Gilla
Reactions: JNH
Toppen