Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

agehall

Medlem
Så det skulle vara ok att boka tex ARN-EWR-HKG där EWR är destinationen? Iom att det är tillåtet att boka open jaw via EuroBonus
Jag tror det borde vara tillåtet. Det kan hända att det faller på någon annan regel, men ur ren Open Jaw-synvinkel är det inget fel på det där.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Så det skulle vara ok att boka tex ARN-EWR-HKG där EWR är destinationen? Iom att det är tillåtet att boka open jaw via EuroBonus
Troliftvis inte då det brukar finnas "regler" som säger att sträckan mellan dina "jaws" får inte vara längre än någon av de sträckor du flyger.
ARN-HKG är längre än ARN-EWR så av den anledningen går det inte.
 

palmen

Moderator
Tack för förtydligandet! Det är med andra ord inte en open jaw i ordets rätt bemärkelse utan två enkelresor du har bokat? Men då borde priset bli annorlunda än vad du säger?

Europa -> Stillahavsområdet kostar 108 000 poäng enkel väg.
Södra Afrika -> Europa kostar 84 000 poäng enkel väg.

Totalt: 192 000 poäng (dvs 96 000 p.p. med 2 vouchers). Men jag måste missa någon detalj här, eller så tänker jag fel någonstans.

Vidare hade jag ingen aning om att man kunde boka enkelresor med en destination och sedan resa vidare efter destinationen. Det öppnat ju upp minst sagt intressanta möjligheter
Open Jaw betyder mig veterligen att man har 2 olika flygplatser man reser till och från, eller att man har olika avreseflygplatser och ankomstflygplatser när man kommer hem.
Bara för att det inte är i samma zon så betyder det inte att det inte är Open Jaw. Vi ska inte blanda in enkelresor i detta över huvud taget, men gör man en "ogiltig" Open Jaw så lär det blir två enkelresor men så verkar inte vara fallet nu.

Går att läsa lite på Wikipedia om vad Open Jaw är för något
Open-jaw ticket - Wikipedia
 
Open Jaw betyder mig veterligen att man har 2 olika flygplatser man reser till och från, eller att man har olika avreseflygplatser och ankomstflygplatser när man kommer hem.
Bara för att det inte är i samma zon så betyder det inte att det inte är Open Jaw. Vi ska inte blanda in enkelresor i detta över huvud taget, men gör man en "ogiltig" Open Jaw så lär det blir två enkelresor men så verkar inte vara fallet nu.

Går att läsa lite på Wikipedia om vad Open Jaw är för något
Open-jaw ticket - Wikipedia

Jaha, så det är 2 stycken "origin open-jaw" där avreseorten ändras mellan ARN och CPT. Då är jag med på noterna, stort tack för att ni hjälpte mig bena ut det här :)

Grattis till en mycket fiffig bokning @Gus
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jerixon

Medlem
Blir det att flyga hela rutten den här gången @Dr. Miles eller hoppar du av i Tokyo igen? :)

Bonusprogram: Air France/KLM Flying Blue
Flygbolag: Delta & China Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: Singapore
Destination: Taipei
Enkelresa eller Tur&retur: enkel
Antal poäng (per person): 25.000 miles
Skatter&avgifter (per person): ca 400 SEK
Antal resenär: 1
När (avresans tidpunkt): aug 2017
Bokad: aug 2017


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


En av årets best value bonusresor
Flying Blue klassar både Singapore och Taiwan som samma zon (South East Asia zone).
Av någon anledning föreslog deras webbsida routing via Tokyo, så jag passade på att boka den rutten.

Problemet var dock att webbsidan ville ha mer än 25.000 miles vid betalningsläget trots att sökningsresultatet visade 25.000 miles.
Jag ringde till Flying Blue kundtjänst och hon som svarade på telefonen var mycket hjälpsam så till slut bokade hon den routingen åt mig för 25.000 miles + ca 400 SEK i Business class.

Avgångstiden från Singapore är väldigt tidigt (kl. 05:50) men jag planerar att sova hela flighten så det spelar mindre roll.
 

palmen

Moderator
Jaha, så det är 2 stycken "origin open-jaw" där avreseorten ändras mellan ARN och CPT. Då är jag med på noterna, stort tack för att ni hjälpte mig bena ut det här :)

Grattis till en mycket fiffig bokning @Gus
Det är två resor där båda är origin open jaw (skriver inte ut alla hopp)
Första resan: ARN-AKL-CPT där Auckland är destination
Andra resan: CPT-SEZ-ARN där Seychellerna är destination

Dessa resor har inget med varandra att göra förutom att det är samma person som bokat dom och att de råkar ligga i anknytning till varandra.
 
Toppen