Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Så bara för att få ordning på alla regler, men om jag bokar GOT-CPH-PVG-CPH-GOT på en biljett och sedan bokar en t&r över dagen mitt i vistelsen i Shanghai till t.ex. Taipei på en annan biljett så är min resa godkänd för 144h transit visum?
Ja, då är det ok,
Du får inte ha inkommande och utgående flight till samma land. Vilket du hade i CPH expemplet. Xxx-cph-pvg-cph-yyy är inte transit till tredjeland. Du kommer från danmark och lämnar mot danmark.

Jag har åkt cph-fra-pvg-zrh-cph utan problem.
Likaså kollegor cph-ams-pvg-cdg-cph
Lägger du därför till taipei så blir slingan ju cph-pvg-tpe och tpe-pvg-cph så tredjelands princip appliceras (även om just taiwan i vissa sammanhang är frågetecken om tredjeland...).

Tack @ekf och @squeezen för hjälpen och förtydligandet! Nu har jag bättre koll på situationen och en större förståelse hur jag ska bära mig åt. Har ett upplägg klart, nu gäller det bara att hitta platser och förstå sig på hur jag ska boka en award för mina poäng hos American Airlines också. Får helt enkelt läsa på här de kommande dagarna så jag får koll på läget.

Är det midnatt biljetterna till HND/PVG släpps?

Då har jag äntligen bokat något för nyår och med vouchrar som går ut i mars. Fortfarande osäkert om vi kommer iväg men det känns bra att ha något.
Bokningen ligger här: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2021 | Sida 10 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
Min upplevelse med SAS här: SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över | Sida 63 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Mitt första alternativ var ARN-MUC med Lufthansa, sen Turkish MUC-IST-KUL. Inga problem att boka först MUC-IST-KUL, men när vi försökte lägga till ARN-MUC så blev det wait-list på denna. Sen hade jag HEL-IST-KUL som alternativ två. Där hade SAS bara 2 Go och 2 Plus så jag fick dela upp mormor/morfar på en PNR och Mini-Senator/Sambo på nästa. Hem var det inga problem att få alla hem på rutten KUL-IST-MUC-ARN. Måste säga jag är grymt nöjd att få en sådan utresa den 27:e december och hem den 7:e januari.

Sen står jag i valet och kvalet om jag skall boka mig själv med poäng eller revenue. Det finns flera platser på IST-KUL-IST men lite olika rutter till/från IST. Jag tror jag tar J-klass revenue med Turkish MUC-IST-KUL-IST-MUC och lägger på en P-klass med Lufthansa. Det är billigaste alternativet.

Vi väljer 8 nätter på Shangri-La’s Tanjung Aru Resort & Spa och inte Hilton eftersom vi vill ha strand. Jag är Golden Circle Diamond när vi checkar in, men inte när vi checkar ut ;). 1.300kr per rum per natt med frukost är svårslaget i högsäsong. I KUL har jag bokat Hilton men funderar på att byta till Mandarin Oriental när man kan få detta för 1.500kr per natt + $100 spa credit per rum, samt uppgradering och frukost.

Vi hade nästan 700.000 Avios på familjkontot så det känns grymt att få använda en del av dessa. Tyvärr behövde jag göra 2 olika bokningar här också, och denna gången blir det "pappa som betalar" som får sitta i Business och resten får sitta bak :D

Nu hoppas vi bara på att världen ser annorlunda ut i december.

I KUL har jag bokat Hilton men funderar på att byta till Mandarin Oriental när man kan få detta för 1.500kr per natt + $100 spa credit per rum, samt uppgradering och frukost.

Högt rekommenderat. MO är märkbar klass ovan standardutbudet i Marriott/Hilton/Hyatt och i KUL så hittar man en av de billigaste MO som finns. Läget är dessutom betydligt bättre än Hilton.

Toppen