Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

UT: 29 Augusti
HEM: 7 Sep
Stämmer bra med de datumen jag hittade med ITA Matrix-metoden (fast jag sökte bara tillgänglighet för en person).

Det fanns även 3:e september ut och 12:e hem. Samt något datum i slutet av sep, minns inte vilket. Inget annat enligt Tallin.
Stämmer också bra med vad man hittar med ITA Matrix-metoden (dessa sökningarna avser tillgänglighet för 2 personer):

CPHSIN.jpg

SINCPH.jpg

Vet inte vilken tråd jag ska fråga i längre.
Undrar du över en specifik routing så fråga här: Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vad gäller? Totalt 8 leg t o r?
Njae, jag tror att det t o m är 8 segment per bokning, dvs det behöver inte vara tur och retur.

Hur många stopp får jag göra i respektive zon?
Enligt Vad betyder förkortningen? En flygresenärs A till Ö - BusinessClass.se finns det olika sorter:
Transfer: I flygsammanhang brukar transfer betyda byte av flygplan på en flygplats på väg till eller från destinationen. En transfer kan vara upp till 23 timmar och 59 minuter.
Stopover: Ett stopp på väg till eller från destinationen som varar minst 24 timmar. Olika flygbiljetter har olika regler för stopovers, om de är tillåtna och i så fall i vilka städer. Ett stopp kortare än 24 timmar kallas ”transfer”.

Du får ha max 7 transfers och 1 "stopover", om man nu kan kalla sin destination för stopover. Du får bara stanna 24 timmar eller mer på ett enda ställe. Vad gäller zoner så är det väl max 1 transfer i tredjezon och sedan beror det på kundtjänstens dagsform hur många man får ha i avresezonen och i destinationszonen.

Jag får fortfarande inte åka bakåt?
Bakåt som att åka med ryggen först? Mig veterligen har inget flygbolag flygplan som backar i luften :) I vissa businessclasskabiner är dock varannan stol roterad 180 grader och det är helt ok att välja dessa säten.
Bakåt som att åka bakåt i tiden? Ja, hittar du ett flygbolag inom Star Alliance som erbjuder dessa resor så gå for it :)
Bakåt som i backtracking, dvs man flyger ett eller flera segment i fel riktning? Beror på, fråga i den här tråden: Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Och hittar du något spännande så rapportera här: SAS EuroBonus bonusresor via en tredje zon | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Last edited:
Ibland blir allt så himla bra!!

Jag ska iväg till USA:s västkust i januari. Bokade två biljetter utifall att jag skulle kunna hitta någon som ville följa med. Min sambo fick stå på bokningen så länge. Hon hade dock ingen möjlighet att följa med.
Efter att ha funderat ett tag på vem jag skulle fråga valde jag till slut en av mina kompisar som aldrig har varit i USA, som aldrig har flugit i business class och som jag vet att jag kommer få väldigt roligt med.
Jag ringde...
- Hej! Får jag bjuda dig på en resa till L.A, Las Vegas och San Francisco?
Givetvis tackade han ja.

Jag hade bokat award-biljetter hos SAS med Fly premium, men jag hade bara hittat biljetter i C på utresan. Hem fanns bara platser Plus.
Såg sen att det fanns en plats i C på hemresan men trodde inte att jag skulle kunna boka olika klasser i samma bokning. När jag ringde för att göra namnändring frågade jag om just detta. Fick mycket fin hjälp av telefonisten på SAS, som föreslog att vi skulle dela upp bokningen på två separata bokningar. Iom det skulle jag inte riskera att jag blev av med C-platserna på utresan, som jag kanske annars skulle bli om jag bokade av allt och gjorde en ny bokning.
Så... Jag lyckades boka C hela vägen till min vän medan jag tar en plats i Plus på hemvägen, med förhoppning om att det ska öppnas upp en plats till.

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: C / Plus
Avreseort: MMX
Destination: LAX
Enkelresa eller Tur&retur: Open jaw - hemresa från SFO
Antal poäng (per person): 60 000 (Fly premium)
Skatter&avgifter (per person): 633:-
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Januari 2019
Bokad: Oktober 2018

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter:
MMX-ARN - SAS - Plus
ARN-LAX - SAS - Business
//
SFO-CPH - SAS - Business/Plus

Vi har inte bestämt oss för om vi ska ta tåg/buss från CPH till MMX, eller om vi ska flyga CPH-ARN-MMX, men givetvis skulle jag ha passat på att boka detta när jag ändrade ursprungsbokningen. Vi hade alltid kunnat hoppa över dom sista två benen men nu måste jag betala 2 x 150:- om vi beslutar oss för det. Onödigt...
Glädjen som uppstår när det plingar till i mailboxen och man ser att man fått mail alert från expertflyer!!!
En plats hade öppnats upp i C och det var bara att snabbt ringa och boka den.

Fint det!

Toppen