Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

För mig krävs en ny verifiering som behandlas inom 2 vardagar, inte som en inloggning. Har Android om det har någon betydelse.
Kan vara att min app har inte uppdaterats ännu. Jag brukar starta uppdateringar av appar manuellt. Har också android. Frun har Iphone, hon kunde göra en FaceId och får upp appen och kan öppna saker som fasttrack och får upp scanning sidan. Om det skulle kräva något mer verifering efter scanning kan jag inte veta.

Kan vara att min app har inte uppdaterats ännu. Jag brukar starta uppdateringar av appar manuellt. Har också android. Frun har Iphone, hon kunde göra en FaceId och får upp appen och kan öppna saker som fasttrack och får upp scanning sidan. Om det skulle kräva något mer verifering efter scanning kan jag inte veta.
Jag kan alltså inte öppna scanningen utan måste vänta på autentiseringen av kortet, precis som när man gör första gången.

Besök på långa raden igår längst ut på skeppsholmen.

Råbiff till förrätt, inte så mycket olika smaker men gott
20250111_190445.jpg

Till huvudrätt blev det schnitzel, inte vad jag förväntade mig men jäkligt gott med pommes. En i sällskapet tog iberico racks som också var goda.
20250111_194627.jpg

Gjorde mitt första Dining-besök i fredags och besökte "Noi" i Stockholm. Lite lustigt att de placerat alla med Amex-kort bredvid varandra, så blev lite spontana tips och tricks-konversationer med grannarna!

Till förrätt blev det för mig Carpaccio

PXL_20250110_173214888.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg

Varmrätt Svensk hängmörad biff på saltsten (observera att man la köttet och sides själv på tallrik;))
att.VSPZ913PBM2PuMFVdNwaTzGd-uOaa81fkOfK3pt5XtM.jpg

Superbra service, väldigt trevliga och kunniga. Förrätten var 10/10, varmrätten 7/10, lite småsegt kött tyvärr. Side lite för salt, men ok.

Besökte Kommendören i onsdags. Mycket trevlig och hjälpsam personal och god mat. Ville man ta det som inte ingick (ex Entrecoten) så tog dom bara lite extra för den.
Vi var där 4 pers och skulle bjuda den ena, så jag stämde av med personalen kring kort och vad som gällde menymässigt innan, och dom nämnde sedan inte kortet, rabatter mm under hela besöket (förutom när jag fick notan och hon snabbt sa "jag drog av det dyraste").
Bra service.

Frantz igår kväll. Ganska bra mat. Atmosfär bra men dunkadunka musiken började runt 18.30. Lite tråkigt med dessa smårätter. Känns som om köket vill bara ha rätter som kan vara 99% färdigt preppad. Om man jämför med många kvartersrestauranger i Paris som verkligen kör med säsongsvaror för ungefär samma pris är det inte ens i närheten att vara matlagning på samma nivå. Svamp, kronärtskocka och majs i januari i Sverige? Kolla upp ställen som Les Resistants eller Attabler i Paris för att se vad jag skulle vilja hitta för Amex Dinner för 2 här i Sverige.

Frun fick ok vin och dålig Irish Coffee. Jag drack en bra alkoholfritt lavendel lemonade.

Värst var servitören som körde fjäskande min herre, min dam stil som kändes riktigt falsk och felplacerad på en hotellrestaurang med dunkadunka musik. Finns det någon person kvar i livet som verkligen uppskattar den typ av service?

Men i det stora hela nöjd med kvällen eftersom det var bland de bättre jag har upplevt med AMEX middag för 2. Men skulle inte återkomma som betalande kund. För den totala kostnaden (exklusive månadsavgiften) på runt 1000 kr med dryck, efterrätt och resa från Uppsala hade vi inte kunnat göra bättre för 2 personer i Uppsala. Varje bord vi såg var där med AMEX kortet. Ändå inte helt fullt när vi gick runt kl. 19.00.

En rolig anekdot: Frun råkade ha samma blus på sig som när vi åt på Franzen på hennes födelsedag förra året. Jag frågade om hon alltid hade det på sig när hon äter hos Franz, både Franz 1 och Frantz 2. Intressant att även notera att Franzen hade avsevärt mer avslappnat service med lite glimta i ögat trots att prisnivå ungefär 10 gånger högre Franz 2.

Besökte NOI igår med frugan tog deras sharing meny dvs ”avsmaknings menyn” med rödräkor, buffelmozzarella/ tomat och råbiff till förrätt samt albacore tonfisk och svensk hängmörad biff på saltSten med div tillbehör samt ravioli på gala äpple som desser, kostade 150kr extra per person. Otroligt små bord och många tallrikar då alla förrätter serverade samtidigt vilket gjorde det en aning svår ätet. Helt ok förrätter även om det var snålt tilltaget bara en rödräka per person, men det var gott iaf Men jag är skeptisk till om det verkligen var buffelmozzarella. Huvudrätten var väl lite överreklamerad med pommes som var riktigt trista typ McDonald’s det hade det vunnit på att köra egna pommes istället för massproduktions pommes. Har svårt för restauranger som inte bemödar sig att göra högkvalitativa pommes och kör pommes alla McDonald’. Desserten var riktigt bra tycker jag. Servicen var snabb och trevlig på alla sätt. frugan tog ett glas Moët och jag tog den vanliga alkoholfria ölen då jag körde. Tveksamt att vi går dit igen men det är iaf kul att prova nya restauranger med dining by Amex.

Toppen