Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

Frågor ni som varit på flera besök och har mer erfarenhet.

Hur brukar restaurangerna se på att man endast håller sig till menyn och vatten till matten?

Någon som vet hur de ser på eventuella allergier? Är de öppna för att ändra på de som inkluderas eller brukar de vilja pusha på en att välja något utanför det som ingår?

Hur gör ni med dricks efteråt? Iom att notan kanske hamnar på 0kr, lämnar man då bordet med 0kr med eller förväntas man dricksa?
 
Frågor ni som varit på flera besök och har mer erfarenhet.

Hur brukar restaurangerna se på att man endast håller sig till menyn och vatten till matten?

Någon som vet hur de ser på eventuella allergier? Är de öppna för att ändra på de som inkluderas eller brukar de vilja pusha på en att välja något utanför det som ingår?

Hur gör ni med dricks efteråt? Iom att notan kanske hamnar på 0kr, lämnar man då bordet med 0kr med eller förväntas man dricksa?
1. Nu har vi oftast beställt in dryck, men en gång endast vatten och det var ingen som tyckte det var konstigt.

2. Inte erfarenhet av allergi, men frågade om vi kunde byta ut något av det som ingick pga. min gäst är vegetarian. Det var inga som helst problem. Allergier borde inte vara några konstigheter men du kan nog inte förvänta dig byta till vad som helst.

3. Dricksar generellt sett inte på svenska restauranger så har inte ens tänkt på att detta som ett potentiellt problem.
 
Frågor ni som varit på flera besök och har mer erfarenhet.

Hur brukar restaurangerna se på att man endast håller sig till menyn och vatten till matten?

Någon som vet hur de ser på eventuella allergier? Är de öppna för att ändra på de som inkluderas eller brukar de vilja pusha på en att välja något utanför det som ingår?

Hur gör ni med dricks efteråt? Iom att notan kanske hamnar på 0kr, lämnar man då bordet med 0kr med eller förväntas man dricksa?
Det är många som dricker vatten till maten, inget konstigt.

Vad gäller allergi så är både jag och frun drabbad, olika allergier dessutom. Min erfarenhet är att det fungerat som vid vanliga restaurangbesök, är det någon komponent som är problematisk så byts den ut eller plockas bort. Att byta ut hela rätter för att en komponent är fel funkar ju inte, då får man ju som vanligt beställa annat istället.

Dricks, precis som vanligt, jag skulle inte bedöma det annorlunda för att måltiden är "gratis", den betalas ju via en avgift istället.
 
Det är (bör vara) som vilket restaurangbesök som helst. Om man vill dricka vatten till maten ska det inte vara något märkligt.
Dricks brukar vi ge baserat på totalkostnaden men just för Amex brukar vi vara lite generösa (då maten är nollad.)
Däremot, som det dryftas tidigare är att det inte är all personal som förstår att vi ändå betalar 650kr/mån och att detta är en förmån utan o ibland bemöts man av ”jaha, ni är här o ska äta graaaatiiis…”. Ibland har jag påtalat att jo visst men så betalar vi ju nästan 8 tusen om året bara för att ha kortet”. Men detta har ju inget med om du dricker vatten till maten eller inte. Du är kund och som vilken kund som helst ska restaurangen vara tacksamma att Du väljer att gå till just dem då det finns tusentals att välja på.
 
Det är (bör vara) som vilket restaurangbesök som helst. Om man vill dricka vatten till maten ska det inte vara något märkligt.
Dricks brukar vi ge baserat på totalkostnaden men just för Amex brukar vi vara lite generösa (då maten är nollad.)
Däremot, som det dryftas tidigare är att det inte är all personal som förstår att vi ändå betalar 650kr/mån och att detta är en förmån utan o ibland bemöts man av ”jaha, ni är här o ska äta graaaatiiis…”. Ibland har jag påtalat att jo visst men så betalar vi ju nästan 8 tusen om året bara för att ha kortet”. Men detta har ju inget med om du dricker vatten till maten eller inte. Du är kund och som vilken kund som helst ska restaurangen vara tacksamma att Du väljer att gå till just dem då det finns tusentals att välja på.
Restaurangerna borde vara medvetna om att vi som har Amex Platinum i många fall är tämligen betalningsstarka, och gärna spenderar en och annan krona på restaurangbesök. Om man då får ett gott bemötande när "man är ute och äter graaaatis" så kanske man kommer tillbaka till restaurangen i fråga, och kanske till och med sprider vidare vilket gott bemötande man fått. Tyvärr är det inte all serveringspersonal som resonerar på det sättet.
 
Det här håller inte.

Jag säger upp alla Amex-korten i oktober - om inget förändras.
ca 1mil spend.

Orkar inte äta mer köttbullar på ARN heller.. ;)
 
Toppen