Då min son precis flyttat till Åbo tänkte jag att det var hög tid att utnyttja erbjudandet från AMEX. Tre restauranger i Åbo, varav Kaskis verkade mest intressant, (de har även en Michelinstjärna). Men som många restauranger i denna klass är bordsbokning bara öppen en gång i månaden... Så det blev restaurang Roster i stället.
Roster visade sig vara ett bra val. Vi chansade båda två på "överraskningsmenyn" som inte var närmare specificerad än att det var 4 rätter. Till det tog jag tillhörande vinpaket och sonen drack cola. Tyvärr glömde jag helt ta bilder på maten, men det var genomgående modernt med spännande smaker, och vinerna till kändes genomtänkta. Visade sig också att rätterna i överraskningsmenyn inte fanns på ordinarie meny.
Började i alla fall med jordärtskocks- och tranbärssallad. Bra, trots att det var lite hög syra för min smak, men vinet som hörde till hade hint av jordgubbar som gjorde det lite lenare. Följdes upp av lax på svampbädd, och det är nog den bästa lax jag smakat. Tror den var lätt kallrökt, sedan lätt halstrad vid servering. Som en rejälare rätt kom sedan rostad anka med en ankleverpate innehållandes anklår. Trots att jag inte är så mycket för lever, så tyckte jag att till och med paten var riktigt trevlig. Avslutades med vad jag nog skulle kalla hallontryffel med lakritssås. Mild smak av lakrits som nog slinker ner även för de som är ovana med smaken.
Märks att köket har ambitioner, och lyckades i princip hela vägen, med litet minus för syran i första rätten.
Med tanke på att hela kalaset för oss två gick på 173 Euro, så kan det inte bli annat än högsta betyg. Otroligt prisvärt! (AMEX-pengarna räckte nästan till att täcka hela notan trots den svaga kronan). Kommer att återkomma med eller utan AMEX-erbjudanden.
Skulle bara hoppas att AMEX tog bort/minskade på "Dinner for two" och i stället höjde beloppet för Dine for 4000kr. Restaurangerna med gratis 2-rätters har ju inte direkt imponerat.