Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

mrestes

Medlem
Ajdå, jag som precis började snegla på Trottoria Sorellina-erbjudandet :/ Inget ställe jag har varit på tidigare. Men det där låter verkligen inte bra.

Jag och sambon var på Dryck och Mat i mellandagarna, jag tyckte absolut att levererade enligt förväntan. Blev råbiffen till förrätt och piggvar till varmrätt. Och lite grappa till efterrätt ;)

Visa bifogad bild 149027

Visa bifogad bild 149028
Mums. Tror ingen restaurang i Sverige har komponerat så många olika varianter av råbiff som Dryck & Mat. Brukar alltid vara ett säkert kort. Kan även avslöja att Niklas delägaren och ansvarig för köket har en svaghet för Grappa. Jag däremot klarar inte av det, inte ens doften.
 

igelkotten

Medlem
Trattorian Sorellina Uppsala ikväll med dinner för 2. Total trainwreck av en måltid. 1 förrätt vad ok (tonfisk), kycklingen var helt bränt, kalventrocote bara tråkigt och dåligt kryddat. Rostade potatis var inte ens i närheten att vara varma och lite underkokt i mitten. Brödet torr och smaklös.

Serveringspersonal var 2 personer för 8-10 bord: en man, huvudansvarig hade lite attityd och försvann från matsalen för att stå vid hans dator vid entre efter halva måltiden trots att inga fler gäster kom. En kvinna var snäll men helt inkompetent och studsade runt borden som in kula i en pinballmaskin utan att åstadkomma något. Tog 15 minuter innan hon kom för att duka av hälften av bordet, 2 stora tallrikar, 15 minuter till för att komma tillbaka och ta resten, 3 små skålar. Frågade aldrig om vi ville ha kaffe eller efterrätt. Tog ytterligare 10 minuter att få hennes uppmärksamhet för att be om notan.

Avoid at all costs. Fan om de inte kan hitta något bättre i Uppsala till nästa gång.

PS hur var Dryck och Mat för ni som gick innan 2000 kr erbjudandet försvann. (hade gärna fått 1000 kr på Dryck och Mat istället för 3 extra Dinner för 2)
Usch, trist kväll! Har väl bedrivits oinspirerade krogar i de lokalerna i snart 20 år… Trist att Amex inte löste något med Dryck och Mat men till Amex försvar är Uppsalas restaurangutbud fruktansvärt dåligt med i princip bara Dryck och Mat och kanske Klostergatan som enda ljusglimtar (jag ser inte storheten i Villa Anna), så finns ju inte så många bra restauranger för de att inkludera.

Edit: kolla precis på mitt brittiska Platinum som fortfarande har £150+£150 erbjudandet, där finns Dryck och Mat kvar så Amex centralt verkar fortfarande ha avtal med de…
 

mrestes

Medlem
Usch, trist kväll! Har väl bedrivits oinspirerade krogar i de lokalerna i snart 20 år… Trist att Amex inte löste något med Dryck och Mat men till Amex försvar är Uppsalas restaurangutbud fruktansvärt dåligt med i princip bara Dryck och Mat och kanske Klostergatan som enda ljusglimtar (jag ser inte storheten i Villa Anna), så finns ju inte så många bra restauranger för de att inkludera.

Edit: kolla precis på mitt brittiska Platinum som fortfarande har £150+£150 erbjudandet, där finns Dryck och Mat kvar så Amex centralt verkar fortfarande ha avtal med de…
Ja, restaurangscenen här är inte något att jubla över. Jag förstår att Dryck & Mat är inte med i Dinner för 2. 2000 kr dining finansierades till 100% av AMEX. Därför hittade man även lite finare restauranger på den lista. Dinner för 2 känns mer som något restaurangerna själv finansierar, om inte 100% iallafall till största del. Inget för restauranger som Dryck och Mat. Men varför inte Miss Voon, som säkert behöver hjälp att fylla några bord på en tisdag eller onsdag i hopp att folk köpa en del alkoholhaltig så det blir en vinst för restaurangen ändå.

Finns flera såna restauranger som är inte direkt bra men värd ett besök om maten är grattis. Svensson gruppen har Stationen som gapar tomt flera kväller varje vecka och Aalto till exempel. Kanske inte något Svensson vill erbjuda under sommaren men januari, mars och november bör man kunna förhandla fram med dem. Magnusson, Iberico, Le Jefa är andra lokaler med många lediga bord i början och mitten av veckan särskilt i de döda månaderna som nämns ovan.

Det känns som om AMEX inte ens försökte. Bara en snabb titt i The Fork hade gett ledtrådar till restauranger i Uppsala som är öppen till erbjudanden för att fylla lokaler när det finns få gäster. Trattoria Sorellina finns med i Brasseriegruppen som redan har flera Dinner för 2 restauranger i Stockholm på listan. Skulle inte ens förvåna mig om det var Brasseriegruppen själv som föreslag till AMEX att ta med Sorellina och AMEX egentligen inte en försökte att få med en restaurang från Uppsala på egen hand.
 
Ja, restaurangscenen här är inte något att jubla över. Jag förstår att Dryck & Mat är inte med i Dinner för 2. 2000 kr dining finansierades till 100% av AMEX. Därför hittade man även lite finare restauranger på den lista. Dinner för 2 känns mer som något restaurangerna själv finansierar, om inte 100% iallafall till största del. Inget för restauranger som Dryck och Mat. Men varför inte Miss Voon, som säkert behöver hjälp att fylla några bord på en tisdag eller onsdag i hopp att folk köpa en del alkoholhaltig så det blir en vinst för restaurangen ändå.

Finns flera såna restauranger som är inte direkt bra men värd ett besök om maten är grattis. Svensson gruppen har Stationen som gapar tomt flera kväller varje vecka och Aalto till exempel. Kanske inte något Svensson vill erbjuda under sommaren men januari, mars och november bör man kunna förhandla fram med dem. Magnusson, Iberico, Le Jefa är andra lokaler med många lediga bord i början och mitten av veckan särskilt i de döda månaderna som nämns ovan.

Det känns som om AMEX inte ens försökte. Bara en snabb titt i The Fork hade gett ledtrådar till restauranger i Uppsala som är öppen till erbjudanden för att fylla lokaler när det finns få gäster. Trattoria Sorellina finns med i Brasseriegruppen som redan har flera Dinner för 2 restauranger i Stockholm på listan. Skulle inte ens förvåna mig om det var Brasseriegruppen själv som föreslag till AMEX att ta med Sorellina och AMEX egentligen inte en försökte att få med en restaurang från Uppsala på egen hand.
La Giraffe från Pontus ska ju öppna i Uppsala, kan ju hoppas att den kommer med i framtiden. Inte helt uteslutet med tanke på samarbetet med loungerna.
 

mrestes

Medlem
La Giraffe från Pontus ska ju öppna i Uppsala, kan ju hoppas att den kommer med i framtiden. Inte helt uteslutet med tanke på samarbetet med loungerna.
Håller tummarna. Både för att restaurangen blir bra och att det kommer med i Dinner för 2.

Ett slags "jag mötte Lassie". Pontus köpte vårt hus i Bromma när vi sålde den för över 20 år sedan. Tror han bor kvar där. Vet ej om han har druckit upp den gamla flaska Sauternes som jag lämnade i källaren till honom. Annars har den nästan 50 år på nacken nu.
 

palmen

Moderator
Usch, trist kväll! Har väl bedrivits oinspirerade krogar i de lokalerna i snart 20 år… Trist att Amex inte löste något med Dryck och Mat men till Amex försvar är Uppsalas restaurangutbud fruktansvärt dåligt med i princip bara Dryck och Mat och kanske Klostergatan som enda ljusglimtar (jag ser inte storheten i Villa Anna), så finns ju inte så många bra restauranger för de att inkludera.
Miss Voon i Uppsala som erbjöds förra året för de 2000 kronorna var enligt mig mycket bra och vi var väldigt nöjda med mat, dryck och service där. Så nog finns det mer än Dryck och Mat, även om det kanske inte är så många ställen.

Men varför inte Miss Voon, som säkert behöver hjälp att fylla några bord på en tisdag eller onsdag i hopp att folk köpa en del alkoholhaltig så det blir en vinst för restaurangen ändå.
Vi var där i mellandagarna på en onsdag och det var proppfullt
 

mrestes

Medlem
Miss Voon i Uppsala som erbjöds förra året för de 2000 kronorna var enligt mig mycket bra och vi var väldigt nöjda med mat, dryck och service där. Så nog finns det mer än Dryck och Mat, även om det kanske inte är så många ställen.


Vi var där i mellandagarna på en onsdag och det var proppfullt
Mellandagarna är oftast populära särskilt i Uppsala. Januari är däremot oftast död förutom helgerna.
 

igelkotten

Medlem
Miss Voon i Uppsala som erbjöds förra året för de 2000 kronorna var enligt mig mycket bra och vi var väldigt nöjda med mat, dryck och service där. Så nog finns det mer än Dryck och Mat, även om det kanske inte är så många ställen.


Vi var där i mellandagarna på en onsdag och det var proppfullt
Ja Miss Voons käk är en stabil 7a i min bok. Min poäng är att det är väldigt dåligt utbud rent överlag i Uppsala trots storleken på staden; det är ju en väldigt sömnig stad tyvärr, till och med på helger ofta (och enligt min upplevelse sömnigare nu än för 10 år sedan, men så är jag ju inte längre student heller). Om det enbart finns 3-4 restauranggrupper att diskutera med så är det ju inte helt osannolikt att man inte får till något.
Som @mrestes kommenterar tror jag inte heller Amex alls bemödar sig med att kika på Uppsala. Antingen är Amex lata, eller så kan det vara så att antalet Platinumkunder som bor i städer utanför de stora 3 inte är stort nog för att det ska vara värt för Amex att lägga ner tiden (och kanske tänker de även att det är så nära till Stockholm ändå)
 

palmen

Moderator
Ja Miss Voons käk är en stabil 7a i min bok. Min poäng är att det är väldigt dåligt utbud rent överlag i Uppsala trots storleken på staden; det är ju en väldigt sömnig stad tyvärr, till och med på helger ofta (och enligt min upplevelse sömnigare nu än för 10 år sedan, men så är jag ju inte längre student heller). Om det enbart finns 3-4 restauranggrupper att diskutera med så är det ju inte helt osannolikt att man inte får till något.
Som @mrestes kommenterar tror jag inte heller Amex alls bemödar sig med att kika på Uppsala. Antingen är Amex lata, eller så kan det vara så att antalet Platinumkunder som bor i städer utanför de stora 3 inte är stort nog för att det ska vara värt för Amex att lägga ner tiden (och kanske tänker de även att det är så nära till Stockholm ändå)
Majoriteten av amex kunderna bor ju i Stockholm.

För mig har Uppsala ett väldigt bra utbud på det jag efterfrågar. Går ju hellre till Domcraft än de flesta ställen i Stockholm, Taps är också grymma. Bra bagerier finns också, samt helt ok restauranger även om de är få.
Vill man äta lite mer exklusivt är väl Uppsala lite för litet för det, även om det börjar bli en förort till Stockholm nu..
 

mrestes

Medlem
Ja Miss Voons käk är en stabil 7a i min bok. Min poäng är att det är väldigt dåligt utbud rent överlag i Uppsala trots storleken på staden; det är ju en väldigt sömnig stad tyvärr, till och med på helger ofta (och enligt min upplevelse sömnigare nu än för 10 år sedan, men så är jag ju inte längre student heller). Om det enbart finns 3-4 restauranggrupper att diskutera med så är det ju inte helt osannolikt att man inte får till något.
Som @mrestes kommenterar tror jag inte heller Amex alls bemödar sig med att kika på Uppsala. Antingen är Amex lata, eller så kan det vara så att antalet Platinumkunder som bor i städer utanför de stora 3 inte är stort nog för att det ska vara värt för Amex att lägga ner tiden (och kanske tänker de även att det är så nära till Stockholm ändå)
Ja, Miss Voon är kanske en 7a. Men om jag jämför med första besöket (i Stockholm) för många år sedan har det sjunkit en hel del. Känns nu som om de kör en formula. En huvudingrediens som låter lyxig, typ hummer. Men inte en riktig bra sourced version av ingrediensen med topp kvalitet. Och mängden av ingrediensen är väldigt liten. Sedan dränks den i starka, feta såser med väldigt lite finess eller nyanser. Till slut serveras den med en uppläggning som ser lite häftig ut. Ingen hänsyn tas till säsong och sourcing av unika eller högklassig ingredienser. Tycker de kör på autopilot och jag har helt enkelt tröttnat på konceptet.

Däremot kan man fortfarande ha en trevlig kväll där om man är flera personer och fokus blir på stämningen. Upplägget fungerar för nästan alla, även de som inte är intresserad av mat, och kostnaden springer inte iväg som det kan på Dryck och Mat.

Men jämför man med Mihn Mat i Stockholm, där jag skulle kunna äta varje månad tack vare en konstant levande och säsongsinriktad meny, och Miss Voon blir ett skämt.
 
Toppen