Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

Håller med. När man tidigare fick 2x2000 kr som gällde även på en del riktigt bra restauranger så blev det lite lyx. Restaurangerna nu är i bästa fall i klass med kvarterskrogen man tar en vardag kväll när man inte riktigt orkar fixa middag.

Men det är möjligt att den "stora massan" föredrar dagens upplägg, var ju lite mer pyssel och planering med tidigare upplägget.

Håller med..

Jag tycker 2*2000kr krediten gav en liten inspiration att resa, vilket kändes helt i linje med kortet.
- "Spana in de här grymma restaurangerna, åk dit och testa!"

Problemet är nog att 2*2000 var för bra, för många nyttjade förmånen.
Dinner for Two har nog en lägre nyttjandegrad.

Dine for 2000 med samma restauranger som tidigare

Håller med..

Jag tycker 2*2000kr krediten gav en liten inspiration att resa, vilket kändes helt i linje med kortet.

Tror också det, har flera tillfällen som brunnit inne för att jag inte hittat tider som passar. Har en vän som har platinum, han har ALDRIG utnyttjat dinner for 2

Håller med..

Motsvarande finns i andra europeiska länder (samt mix av andra perks som credit på streamingtjänster, credit på viss typer av resor, credit i vissa butiker odyl) och är något som skulle kunna få åtminstone mig att skaffa Platinum igen.

Tror också det, har flera tillfällen som brunnit inne för att jag inte hittat tider som passar. Har en vän som har platinum, han har ALDRIG utnyttjat dinner for 2
Men det måste också leda till att flera säga upp kortet för att de resterande förmånerna motiveras inte månadsavgiften. Eller? Precis därför jag kommer att säga upp när jag har avslutat en resa i november som betalades med kortet för länge sedan.

Fördelen för Amex med Dine for 2000 var ett ett måltid behöver vara utanför Sverige. Säkert många extra resor där man betalade flyg och hotell med Platinum för försäkringen för att besöka en riktig bra krog i utlandet med 2000 kr rabatt.
Min gissning är att det är extremt få som har Platinum som bokar en extra resa till utlandet bara för att äta på restaurang.
Svenska Amex Platinum är inget "lyxkort" utan ett kort som "Svensson" har som förstår poängsamlande. Att folk i detta forum kanske gör en extra resa utomlands för en "gratis middag" är nog inte normen.

Min gissning är att de flesta som nyttjade detta gjorde det i samband med något av de besök man gjorde utomlands i en stad som hade erbjudandet. Själv kunde jag inte nyttja allt sista gången då mina resor inte var till städer där det fanns restauranger eller så hade jag inte tid att göra någon utflykt enbart för att besöka någon restaurang.

Svenska Amex Platinum är inget "lyxkort" utan ett kort som "Svensson" har som förstår poängsamlande.
Fram tills nyligen kunde man inte direkt få mycket poäng med Amex Platinum jämfört med andra kort. Det har traditionellt varit förmåner och försäkringar som har varit dragplåstret, och då menar jag dragplåster som något positivt, inte dragplåstrets original betydelse.

Kolla de tyska förmånerna..

1722954135411.png

Fram tills nyligen kunde man inte direkt få mycket poäng med Amex Platinum jämfört med andra kort. Det har traditionellt varit förmåner och försäkringar som har varit dragplåstret, och då menar jag dragplåster som något positivt, inte dragplåstrets original betydelse.
Det var helt ok intjäning på kortet till för typ 2 år sedan, då de totalt slaktade konverteringstabellerna. Det var då drygt 1-2 år där kortet enbart var bra för förmånerna.

Dining 2*2000 sek fanns på den tiden intjäningen fortsatt var bra.

Jag har haft kortet 7-8 år nu och har aldrig gjort en extra resa någonstans för att nyttja någon förmån på kortet. Allt har varit resor jag ändå planerade att göra där sedan förmånerna kom väl till pass.

Har du även tittat hur många poäng man får och växlingskursen?

Det var helt ok intjäning på kortet till för typ 2 år sedan, då de totalt slaktade konverteringstabellerna. Det var då drygt 1-2 år där kortet enbart var bra för förmånerna.

Jag har haft kortet 7-8 år nu och har aldrig gjort en extra resa någonstans för att nyttja någon förmån på kortet. Allt har varit resor jag ändå planerade att göra där sedan förmånerna kom väl till pass.

Tror att 2000kr krediten utomlands överensstämmer med resemönster som kortägaren har. Att krediten inte är periodiserad gör att jag tror väldigt många fick tillfälle att använda sig av krediten.

Jag tog en weekend-resa och löste 2000kr krediten. Betalade resan med EB.
Väldigt prisvärt.. ;)

...

Ang tyska kortet, nej.. jag kollade bara på förmånerna. Jag ser Platinum-kortet som ett förmånskort, men jag börjar fundera på hur "Plus" eventuellt skulle kunna ändra på saken.

Var iofs bara några månader 2*2000 fanns innan de gjorde devalveringen av poängen. Samlar man till Eurobonus har nytta av Amex Platinum främst varit förmånerna. Använde kortet i stort inte till några köp senaste åren. Samlar man till andra program så kan det så klart finnas use case.

Toppen