Orättvisa & missnöje är det rätta orden!Vad gör SAS för att hålla sina EBD? Förbättrar EBD förmåner är väl en grej. App-baserade bytet av flyg samma dag är en sådan "killer feature" att jag tror den kommer köpa lojalitet. Men vad föreslår du att SAS borde göra för att hålla sina EBD, sådana som matchar till LH och har flygmönster som gör att de kan behålla Senator? Status Challenge till Pandion?
Vad gäller LTG/LTD så är dessa nivåer belöningar för lång period av lojalitet, men på intet sett en garanti för att man fortsätter vara lojal. Tvärtemot, en garanterad Gold/Diamond-nivå kan för många innebära att man skippar SAS-brandade kort, bilhyra/hotel via SAS etc, då man redan får alla de goda fördelarna. Och observera att ifall man haft Diamond i 10 år så har man LTG vilket ger 80% av alla fördelar.
Om dina vänner och kollegor som inte uppfyllt kraven för LTG, vad försöker du säga? Ska SAS göra det lättare att uppnå LTG, eller "se mellan fingrarna ifall man missar ett år?" Men samtidigt är du arg på att SAS försöker behålla sina Gold-kunder genom en temporär kampanj för att få dem att flyga SAS exakt under den period som LH har sin challenge?
Det första stycket instämmer jag med 100%.
Det kan också stämma att det är många som flyger lite och drar in EBG med kreditkort (men ändå klämmer in 10 segment på 4 mån...) som nu får under en tidbegränsad tid njuta av Diamond-nivån. Nu är det omöjligt att säga utan information från insidan, men jag tror att det inte krävs många sådana medlemmar för att uppnå samma årsintäkt till SAS som en Diamond-medlem. Så himla bra kassakor är vi ändå inte.
Sen påpekar du att tänk ifall det bara blir LTG kvar som ändå hellre flyger *A. Hur är detta annorlunda från LTD som du efterfrågar? Dessutom är Lifetime-medlemmar som inte flyger med SAS eller alliansmedlemmar heller ingen kostnad för SAS, och inte heller en belastning på andras förmåner.
Jag kan förstå om du känner att det är orättvist att någon får samma status som du utan all den möda du lagt ner på att uppnå den, men du verkar ju inte få tillräckligt nytta av den redan nu? Jag tror ditt missnöje är mer relaterat till en känsla av orättvisa än att det skulle bli en reell försämring på dina förmåner och reseupplevelser i och med denna temporära kampanjen. Och att du sedan ändå eftersöker ett LTD som vore en permanent ökning av Diamond-kortinnehavare, där känner jag en nivå av argumentativ dissonans. Ska antalet Diamond-medlemmar öka eller minska?
Personligen tycker jag det är ett strategiskt feltänk av SAS att bli av med statusbonusen på flygintjäningen, då den sporrar att upprätthålla en nivå. Samtidigt tycker jag att andra lojalitetsprogram har intressanta modeller, med typ löpande statusavvägning (poäng rullande 12) eller att man får roll-over points. Säger inte de är bättre, men finns definitivt lite brister i dagens modell (morot att flyga SAS för en som uppnått 45k poäng men inte klarar 90k samma år?)
Sen får vi också ta i beaktan att EuroBonus allt tydligare blir ett lojalitetsprogram med anknytning till ett flygbolag än ett rent frequent flier program, då vi ska få nya möjligheter att tjäna status "landside". Och det har jag inget emot. För även om det är roligt att läsa om och kanske även lite av en sport, så är mileage runs och segment runs kanske inte det bästa nyttjandet av flygpetroleum. Säger jag som suktar efter en First First ännu denna månad, bara för att.![]()
Tack för att du är bättre än jag själv på att beskriva mina känslor.
Jag har genom åren valt att flyga med SAS för att bibehålla min Diamondstatus då jag har ett mervärde av den och jag har behövt göra uppoffringar tids- och prismässigt för att nå den varje år vilket är fine. Vi gillar ju flyg.
Mitt missnöje med SAS börjar med deras första brasklapp som innebar att mina kommande resor i höst med SAS nu ger mig färre ”statuspoäng” än vad som var kommunicerat vid bokningstillfället vilket gör det hela än kämpigare för mig som befintlig EBD att behålla min status samtidigt som antalet resor jag har bokat är fler än de tio de utvalda behöver genomföra för denna Diamondchallange.
Nivån för att nå LTG känns rimlig och bör inte sänkas. Min poäng var att med hur många jag har sett falla är att jag tycker att det ska krävas att man är en bra kund för SAS över tid för att få förmåner. Ge och ta!
Det är lätt att tro av detta forum med flera att det är enkelt att få ihop ett EBG tio år irad. Det kräver oftast uppoffringar ifrån resenären någonstans efter vägen och tio år är lång tid för merparten samtidigt behöver man fortsätta att resa för att få nytta av detta.
Jag förstår om SAS väljer att inte införa något som LTD för att det kan innebära att de måste urholka förmånerna längre fram för att antalet anses ha blivit för många och intäkterna för låga på denna grupp(?).
Samtidigt tycker jag att de inte ska vara orättvisa mot befintliga EBD som i denna stund - även dessa kan välja att lämna SAS.
SAS idé med Lifetime bör vara att belöna de som reser frekvent så att de fortsatt ska välja SAS?
Skulle jag ramla ned från Diamond så vet jag faktiskt inte om jag skulle fortsätta att välja SAS (trotts LTG) i det vardagliga privata resandet om inte pris/tidtabell är det bästa för vardera resa då förmåner som lounge, fast track även fås genom Amex Paltinum där jag flyger mestadels.
Skulle SAS införa LTD skulle jag fortsätta att prioritera SAS då jag får ett mervärde av att fortsätta att välja SAS. Skulle även behålla mina kreditkort som jag funderar på att klippa vid ett fall nedåt då jag slipper ”stressen” av att poängen kan gå ut.
Rollovermiles vore en förbättring även om den är försent för att hjälpa mig detta kvalificeringsår.
De har utlovat att man ska kunna tjäna statuspoäng på annat än att flyga men jag känner mig pessimistisk kring detta och att det ska vara värt kostnaden för mig.
SAS behöver kämpa på för att behålla min lojalitet.