Även de som innehar EBD statusmatchar till LH-gruppen och vad gör SAS för att dessa resenärer fortsätt skall vara trogna och flyga med SAS?
Har man lyckats att flyga ihop EBD tio år irad (från de att SAS införde Diamond som statusnivå) så bör även dessa resenärer vara viktiga för SAS framtid och något SAS vill värna om när LH-gruppen försöker att locka över resenärer och dessa spenderar högst troligt mer tid och pengar på flyg än de som SAS nu vill locka till sig?
Jag har sett vänner/kollegor/bekanta som inte har lyckats upprätthålla EBG 10år irad, trotts att de har försökt med kreditkort och resande så har de åkt på år då de inte återkvalificerar och LTG ryker och de slutar att vara trogna SAS-resenärer för de känner att de inte har något att upprätthåla.
Vad gör SAS för att hålla sina EBD? Förbättrar EBD förmåner är väl en grej. App-baserade bytet av flyg samma dag är en sådan "killer feature" att jag tror den kommer köpa lojalitet. Men vad föreslår du att SAS borde göra för att hålla sina EBD, sådana som matchar till LH och har flygmönster som gör att de kan behålla Senator? Status Challenge till Pandion?
Vad gäller LTG/LTD så är dessa nivåer belöningar för lång period av lojalitet, men på intet sett en garanti för att man fortsätter vara lojal. Tvärtemot, en garanterad Gold/Diamond-nivå kan för många innebära att man skippar SAS-brandade kort, bilhyra/hotel via SAS etc, då man redan får alla de goda fördelarna. Och observera att ifall man haft Diamond i 10 år så har man LTG vilket ger 80% av alla fördelar.
Om dina vänner och kollegor som inte uppfyllt kraven för LTG, vad försöker du säga? Ska SAS göra det lättare att uppnå LTG, eller "se mellan fingrarna ifall man missar ett år?" Men samtidigt är du arg på att SAS försöker behålla sina Gold-kunder genom en temporär kampanj för att få dem att flyga SAS
exakt under den period som LH har sin challenge?
Ska SAS affär funka behöver de behålla de som inbringar mer samtidigt som de behöver få fler att spendera mer.
De kanske lyckas kortsiktigt med att få några EBG att spendera mer men vad händer om några av de som spenderar mer försvinner till LH-gruppen och kvar blir de som precis når över Guld tack vare kreditkort och som fick ha Diamond ett år eller de som flyger SAS ibland för de har ändå LTG men flyger hellre *A där det går för att behålla status?
Jag hoppas att SAS kan hålla sig starka och de behöver också vara relevanta i konkurrensen.
Har tidigare känt att jag har fått mervärde med Diamond vid inställda avgångar, kunna byta avgång, CU på Longhaul etc.
Denna kampanj får mig att fundera varför jag emellanåt ska lägga extra flygtid, utsätta mig för obekväma avgångar, betala ett högre pris för att flyga med SAS för att behålla min status och lojalitet med SAS. En status de nu gör ”billigare” för de som flyger mindre, hellre än de försöker att få mig att behålla min status och spend eller öka den hos dem.
Det första stycket instämmer jag med 100%.
Det kan också stämma att det är många som flyger lite och drar in EBG med kreditkort (men ändå klämmer in 10 segment på 4 mån...) som nu får under en tidbegränsad tid njuta av Diamond-nivån. Nu är det omöjligt att säga utan information från insidan, men jag tror att det inte krävs många sådana medlemmar för att uppnå samma årsintäkt till SAS som en Diamond-medlem. Så himla bra kassakor är vi ändå inte.
Sen påpekar du att tänk ifall det bara blir LTG kvar som ändå hellre flyger *A. Hur är detta annorlunda från LTD som du efterfrågar? Dessutom är Lifetime-medlemmar som inte flyger med SAS eller alliansmedlemmar heller ingen kostnad för SAS, och inte heller en belastning på andras förmåner.
Jag kan förstå om du känner att det är orättvist att någon får samma status som du utan all den möda du lagt ner på att uppnå den, men du verkar ju inte få tillräckligt nytta av den redan nu? Jag tror ditt missnöje är mer relaterat till en känsla av orättvisa än att det skulle bli en
reell försämring på dina förmåner och reseupplevelser i och med denna
temporära kampanjen. Och att du sedan ändå eftersöker ett LTD som vore en
permanent ökning av Diamond-kortinnehavare, där känner jag en nivå av argumentativ dissonans. Ska antalet Diamond-medlemmar öka eller minska?
Personligen tycker jag det är ett strategiskt feltänk av SAS att bli av med statusbonusen på flygintjäningen, då den sporrar att upprätthålla en nivå. Samtidigt tycker jag att andra lojalitetsprogram har intressanta modeller, med typ löpande statusavvägning (poäng rullande 12) eller att man får roll-over points. Säger inte de är bättre, men finns definitivt lite brister i dagens modell (morot att flyga SAS för en som uppnått 45k poäng men inte klarar 90k samma år?)
Sen får vi också ta i beaktan att EuroBonus allt tydligare blir ett lojalitetsprogram med anknytning till ett flygbolag än ett rent frequent flier program, då vi ska få nya möjligheter att tjäna status "landside". Och det har jag inget emot. För även om det är roligt att läsa om och kanske även lite av en sport, så är mileage runs och segment runs kanske inte det bästa nyttjandet av flygpetroleum. Säger jag som suktar efter en First First ännu denna månad, bara för att.