Senaste nytt

Det var inte så illa som man trodde...

eller om du har råd (likviditet), kan du boka SAS Plus biljetter på alla helger under kommande halvåret och boka av när du vet att du inte kan utnyttja den. :)
Det där är faktiskt en av de riktigt bra fördelarna med plus på SAS. För en billig peng kan jag boka en fullt avbokningsbar biljett... Har gjort så flera gånger när det har varit osäkert om vi verkligen har möjlighet att ta en weekend... Har fått mig att resa med SAS igen...

Hade jag letat biljett i torsdags för en akutresa till Göteborg över dagen hade valet fallit på Norwegian som sålde biljetter tur och retur för drygt 1500 kr vid jämförbara tider. SAS skulle ha närmare 5000 kr tror jag det var. Sorry SAS! Så mycket är inte några EuroBonus poäng värda eller ett loungebesök.

Hade jag letat biljett i torsdags för en akutresa till Göteborg över dagen hade valet fallit på Norwegian som sålde biljetter tur och retur för drygt 1500 kr vid jämförbara tider. SAS skulle ha närmare 5000 kr tror jag det var. Sorry SAS! Så mycket är inte några EuroBonus poäng värda eller ett loungebesök.
Du kunde också använda 10.000 SAS EuroBonus poäng till en bonusresa inom Sverige i SAS Go.
Ganska bra värde med poängen. :)

Nej, jag, och i synnerhet min arbetsgivare, hade valt att boka med Norwegian

Jag tror "till och med" Malmö Aviation var billigare (men kollade aldrig)

Nej, jag, och i synnerhet min arbetsgivare, hade valt att boka med Norwegian

Jag tror "till och med" Malmö Aviation var billigare (men kollade aldrig)
För resa från Stockholm till Göteborg imorgon söndag 29 nov 2015.

SAS
Screenshot20151128_01 SAS.png

Malmö Aviation
Screenshot20151128_02 Malmö.png

Norwegian
Screenshot20151128_03 Norwegian.png

SJ (tåg)
Screenshot20151128_04 SJ.png

SAS är dyrast, Malmö Aviation tvåa, Norwegian billigast. Men SAS har dubbelt så många avgångar som Norwegian har.
I detta fall skulle jag också kunna tänka SJ som ett alternativ.

Vi skall inte glömma MTR på den sträckan priset ligger mellan 845 kr och 1045kr restiden är 45 minuter längre än normalt på grund av banarbete syns även på SJ tiderna

I detta fall skulle jag också kunna tänka SJ som ett alternativ.
SJ kör via Trollhätten p.g.a. banarbete.
Vi skall inte glömma MTR på den sträckan priset ligger mellan 845 kr och 1045kr restiden är 45 minuter längre än normalt på grund av banarbete syns även på SJ tiderna
Med MTR blir det ersättningsbuss sista biten, men åker man redan pendeltåg kanske det går bra..?

SJ ser jag sällan som ett alternativ så där brukar jag inte ens kolla på priserna ;)

Även om känslan är att det är samma prisbild en söndag som vardag så är jag inte säker på att yeild management ser det så. Jag tror faktiskt söndagsplanen är såpass uppbokade så att det motiverar relativt höga priser (som förvisso en privatperson troligen inte skulle betala).

En vardagsresa STO-GOT-STO har en helt annan målgrupp: affärsresenärer där arbetsgivare/kund betalar biljetten. SAS lever kvar i gamla mönster och tror att denna målgrupp glatt betalar 5000kr för en överdagenresa för att få äran att resa med lyxiga SAS i Go. Det gör denna målgrupp INTE (längre).

Denna prissättning påverkar dessutom möjligheten för privatpersoner att boka sista minuten resor över helgen. Om det finns någon negativ sida med enkelpriskonceptet så är det väl den.

Stabil prissättning på Köpenhamn-Stockholm imorgon, fredag. Synd, hade behövt åka till Helsingborg men nu får det väl bli tåg och färja istället.

upload_2015-12-3_8-3-10.png

Toppen