Jacob
Medlem
Sitter med lite förberedelser inför BusinessClass 2.0, bl.a. att gå igenom de olika statusnivåerna som finns i olika program.
Det som fascinerar mig när jag tittar runt är hur olika olika program använder olika nivånamn. Exempelvis SAS kör vad jag antar får ses som standard - Bas, Silver och Guld. Även grannen i öster, Finnair, kör med samma upplägg fast med en platinumnivå ovanför, eftersom One World har sin Emerald nivå (som saknar motsvarighet i de andra två allianserna).
Men så kommer man till de mer intressanta valen av namn. American Airlines går lite hårdare fram. Här går man direkt från Member till Gold, vidare till Platinum för att sedan toppa det hela med "Executive Platinum".
I motsatt ände finns British Airways Executive Club där silvernivån, som i American Airlines hierarki i princip skulle motsvara basmedlem, istället motsvarar One World Sapphire med loungeaccess, business check-in etc.
Jag undrar som sagt hur man resonerat när man valt namnen och hur man placerat sin hierarki. Börjar det ligga mer i tiden att dra upp skalan? Trots allt, för det egna egot, låter det betydligt bättre att ha ett guldkort eller ett platinumkort i plånboken än ett silverkort. Eller kommer man tvärtom dra ner den när programändringar görs i framtiden? När reseföretag slås ihop och antalet medlemmar blir allt fler. För att göra det svårare och mer åtråvärt att få ett "guldkort". Eller vad tror ni andra?
Det som fascinerar mig när jag tittar runt är hur olika olika program använder olika nivånamn. Exempelvis SAS kör vad jag antar får ses som standard - Bas, Silver och Guld. Även grannen i öster, Finnair, kör med samma upplägg fast med en platinumnivå ovanför, eftersom One World har sin Emerald nivå (som saknar motsvarighet i de andra två allianserna).
Men så kommer man till de mer intressanta valen av namn. American Airlines går lite hårdare fram. Här går man direkt från Member till Gold, vidare till Platinum för att sedan toppa det hela med "Executive Platinum".
I motsatt ände finns British Airways Executive Club där silvernivån, som i American Airlines hierarki i princip skulle motsvara basmedlem, istället motsvarar One World Sapphire med loungeaccess, business check-in etc.
Jag undrar som sagt hur man resonerat när man valt namnen och hur man placerat sin hierarki. Börjar det ligga mer i tiden att dra upp skalan? Trots allt, för det egna egot, låter det betydligt bättre att ha ett guldkort eller ett platinumkort i plånboken än ett silverkort. Eller kommer man tvärtom dra ner den när programändringar görs i framtiden? När reseföretag slås ihop och antalet medlemmar blir allt fler. För att göra det svårare och mer åtråvärt att få ett "guldkort". Eller vad tror ni andra?