Senaste nytt

Den stora tråden om SAS Irland

500/1500 - serien är ju traditionellt UK/Irland så den är lite udda där
Nja, det stämmer väl inte riktigt.
500 - 542 UK/Irland
547 - 558 Amsterdam
559 - 580 Paris
583 - 588 Spanien
589 - 597 Bryssel

Så ser det alltså ut idag.
Och i 1xxx och 2xxx ser man motsvarande destinationer (exempelvis SK1501 CPH-LHR, SK1549 CPH-AMS, SK2572 CDG-ARN, SK2585 ARN-BCN, SK1591 CPH-BRU)

Den klassiska SK581 flög ju Köpenhamn - Madrid på den tiden SAS ansåg att Spaniens huvudstad var värd att trafikera. SK583 kompletterade under några år på 90-talet med Stockholm - Madrid.
Nu tycks det intresset ha svalnat....
Jag tycker faktiskt att det är märkligt att en av Europas mest intressanta huvudstäder inte har någon förbindelse alls med SAS.

Men nu har vi nog kommit lite OT.....
 
@KalleSus jag är helt enig med dig i dina båda inlägg ovan.
Spanair hade dagliga avgångar mellan ARN-MAD när SAS ägde den, minns inte hur det var på CPH med Spanair.
Vill minnas att när SAS upphörde senast med ARN-MAD så sa någon att maskinen var ”upptagen” i 9 timmar på en tur och retur flygning och inteckningarna var inte så höga på linjen.
Angående SK numreringarna så skall vi väl inte tala om SAS Norges SK8XX och SK4XXX
 
Nja, det stämmer väl inte riktigt.
500 - 542 UK/Irland
547 - 558 Amsterdam
559 - 580 Paris
583 - 588 Spanien
589 - 597 Bryssel

Så ser det alltså ut idag.
Och i 1xxx och 2xxx ser man motsvarande destinationer (exempelvis SK1501 CPH-LHR, SK1549 CPH-AMS, SK2572 CDG-ARN, SK2585 ARN-BCN, SK1591 CPH-BRU)

Den klassiska SK581 flög ju Köpenhamn - Madrid på den tiden SAS ansåg att Spaniens huvudstad var värd att trafikera. SK583 kompletterade under några år på 90-talet med Stockholm - Madrid.
Nu tycks det intresset ha svalnat....
Jag tycker faktiskt att det är märkligt att en av Europas mest intressanta huvudstäder inte har någon förbindelse alls med SAS.

Men nu har vi nog kommit lite OT.....
Jo, jag glömde Frankrike och Benelux där bl.a, men för att glida tillbaka, kan man inte nästan hoppas att Madrid kan komma tillbaka och då trafikeras av Malaga-basen? Allt beror väl på hur den utvecklas förstås!
 
Kan det stämma att SAS nu svarat på frågan om certifieringar?
Ja, sas har nu erkänt att SAS Ireland endast är certifierade att landa Cat I. Jag nekas däremot fortfarande ersättning enligt EU261 med hänvisning till:
- extraordinära omständigheter då vädret inte tillät landning enligt cat I
- extraordinära omständigheter då det är utom sas kontroll hur länge myndigheterna tar på sig för att utfärda de korrekta certifieringarna.
 
Ja, sas har nu erkänt att SAS Ireland endast är certifierade att landa Cat I. Jag nekas däremot fortfarande ersättning enligt EU261 med hänvisning till:
- extraordinära omständigheter då vädret inte tillät landning enligt cat I
- extraordinära omständigheter då det är utom sas kontroll hur länge myndigheterna tar på sig för att utfärda de korrekta certifieringarna.
SAS hade ett val att inte chansa med att operera med ett bolag som inte har alla certifieringar klara, så det där skulle jag nog dra vidare....
 
SAS hade ett val att inte chansa med att operera med ett bolag som inte har alla certifieringar klara, så det där skulle jag nog dra vidare....
Ja, jag håller ju med dig, annars hade jag inte skickat in mitt claim. Samtidigt har nog sas tagit ett internt principbeslut då det tog lång tid innan jag fick ett svar. Dessutom är svaret definitivt inget standardsvar. Ska jag gå vidare är det nog ARN och sedemera rätten som gäller isåfall. Jag ska överväga hur jag ska göra.
 
Toppen