Senaste nytt

Den stora tråden om SAS Irland

Noterade att det börjat dyka upp flighter till och från Skandinavien med fightnummer i 6000 serien mer frekvent, var det inte tänkt att Malagabasen skulle få den typen av nummer? Om det betyder att basen är igång ska jag låta vara osagt.
I platsannonserna står det juni.

CAE Parc Aviation are expanding our Cabin Crew team who operate for our client airline, Scandinavian Airlines Ireland Limited, as Experienced Senior Cabin Crew based in Malaga Spain.

The base in Malaga will be the second in SAS Ireland’s network of European bases and is scheduled to open in June 2018.

https://caeparcaviation.com/jobs/19523-experienced-senior-cabin-crew/

Jag vet inte om antalet avgångar från Malaga med SAS/SAS Ireland kommer att öka när basen är upprättad i juni, men redan idag har man 14 stycken dagliga avgångar. Endast 4 lågpris bolag har fler, bl a Ryan Air och Norwegian.

Jag tycker att 14 avgångar (kanske blir det t o m fler) borde vara tillräckligt stort underlag för en egen lounge eller åtminstone ett avtal med Sala VIP som flera andra bolag har med betydligt färre avgångar.
Sala VIP är ju inte särskilt fantastisk så helst hade jag sett en egen lounge som troligtvis även hade utnyttjats av övriga Star Alliance bolag.

14 avgångar med lågprissatta biljetter och i princip helt utan affärsresenärer? Computer says no.

Njae, vad jag förstår så ligger det i SAS strategi att få sina frekventa resenärer (affärsresenärer) att även välja SAS för sina semesterresor. Då anser jag att man måste ta det hela vägen, dvs. erbjuda lounge då flera av dessa resenärer har status. När jag reste hem från Malaga till Köpenhamn för ett par dagar sedan kunde jag identifiera åtminstone 8 personer utöver mig som hade EBG+.

Dessutom så säljer man PLUS biljetter och på flygningen både dit och hem var det runt 20 personer i PLUS.

I incheckningskön för Malaga-Göteborg, där jag av diverse skäl också checkade in, såg det likadant ut.

Om vi utgår från att alla 14 avgångar ser ungefär likadana ut så skulle vi hamna på runt 300 personer som skulle ha access till loungen varje dag.

För mig är det självklart att det ska finnas en lounge i Malaga.

Att SAS räknas (räknades?) som en av de större spelarna på Heathrow tycker jag personligen inger en viss stolthet. Att SAS är tredje största bolag i Malaga tycker jag är mest patetiskt...

Jag vet inte vad som är så patetiskt när det gäller detta? Spanien kommer på 4e plats när det gäller antalet utlandssvenskar, med solkusten i spetsen. Dessutom lockar regionen massor med turister från Skandinavien varje år. Det är väl en självklarhet att "the national carrier" då ska finnas representerad där. Inte ett dugg patetiskt tycker jag, utan helt i linje med hur det borde vara.

Före Spanien i antalet utlandssvenskar så hittar vi USA, Storbritannien och Norge. Alla dessa är länder där SAS är ganska väl representerat. Du nämner själv London. Under sommaren med 4 avgångar från EWR så är väl SAS ett utav de större icke-Amerikanska bolagen där, med en egen lounge dessutom.

Noterade att det börjat dyka upp flighter till och från Skandinavien med fightnummer i 6000 serien mer frekvent, var det inte tänkt att Malagabasen skulle få den typen av nummer? Om det betyder att basen är igång ska jag låta vara osagt.
En kollega flög härom dagen SK6003 från Arlanda till Malaga, jag trodde det var en extra avgång inför påsken, men nu fick jag en förklaring tack för det, såg även detta idag.
3543E463-973D-49EE-AE6F-99B8CDE1B6A3.jpeg

En kollega flög härom dagen SK6003 från Arlanda till Malaga, jag trodde det var en extra avgång inför påsken, men nu fick jag en förklaring tack för det, såg även detta idag.
Visa bifogad bild 74695
Ännu så länge är det moderbolaget som flyger alla flighter till och från Malaga, både de med "normala" flightnummer och de i 6000-serien.
Och jag ser ingenting i tidtabellen längre fram (jag har kollat i september) som tyder på att det görs skillnad på flygnummer mellan SAS Ireland och moderbolaget.
Exempelvis den 7:e september SK6001, 6003 och 6005 - alla flighter flygs av SAS Ireland.
Den 8:e september SK1803 flygs av SAS Main.
Den 9:e september SK1583 flygs av SAS Ireland.
Lite udda att man börjat använda 6000-serien för ordinarie flygningar. Den har väl alltid tidigare indikerat extratur på grund av evenemang, helger, sportlov och liknande.
Om man nu valt 6000-serien för att särskilja SAS Ireland, så kan man fråga sig varför detta inte sker på Londontrafiken, där alla gamla flightnummer lever kvar, oavsett vem som flyger.
Jag tycker för övrigt att numreringen av flighterna till Malaga är en enda röra - det finns flighter i 1500-serien (logiskt, kompletterande till 500-serien som indikerar bl.a. Spanienflighter), 1800-serien (tveksamt, men används ofta som komplementserie), 1900-serien (helt snurrigt; borde vara kompletterande långdistansflighter) och nu alltså också 6000-serien.

Ännu så länge är det moderbolaget som flyger alla flighter till och från Malaga, både de med "normala" flightnummer och de i 6000-serien.
Och jag ser ingenting i tidtabellen längre fram (jag har kollat i september) som tyder på att det görs skillnad på flygnummer mellan SAS Ireland och moderbolaget.
Exempelvis den 7:e september SK6001, 6003 och 6005 - alla flighter flygs av SAS Ireland.
Den 8:e september SK1803 flygs av SAS Main.
Den 9:e september SK1583 flygs av SAS Ireland.
Lite udda att man börjat använda 6000-serien för ordinarie flygningar. Den har väl alltid tidigare indikerat extratur på grund av evenemang, helger, sportlov och liknande.
Om man nu valt 6000-serien för att särskilja SAS Ireland, så kan man fråga sig varför detta inte sker på Londontrafiken, där alla gamla flightnummer lever kvar, oavsett vem som flyger.
Jag tycker för övrigt att numreringen av flighterna till Malaga är en enda röra - det finns flighter i 1500-serien (logiskt, kompletterande till 500-serien som indikerar bl.a. Spanienflighter), 1800-serien (tveksamt, men används ofta som komplementserie), 1900-serien (helt snurrigt; borde vara kompletterande långdistansflighter) och nu alltså också 6000-serien.
500/1500 - serien är ju traditionellt UK/Irland så den är lite udda där

Toppen