Senaste nytt

Den stora tråden om Eggs Benedict på hotellfrukost

Kris

Medlem
Som en varm förespråkare av rikliga hotellfrukostar slog det mig att vi inte (tror jag) har en samlingspunkt för att hjälpas åt att tipsa om bra Eggs Benedict. Denna frukostbordets konung är en personlig favorit. Konsistens, smak och presentation är IMO viktiga komponenter. Låt oss även varna varandra för oseriösa aktörer som är för generösa med hollandaisesåsen, använder gammalt knäckebröd som bas eller andra tjuvaktigheter.

Inte sällan tycker jag mig se ett samband mellan kvaliteten på Eggs B och den generella kvaliteten på frukosten. Så kanske vi empiriskt kan utveckla en hotellfrukostindikator... Well... låt oss börja i liten skala :) Låt äggen flöda!

Kan börja med min senaste upplevelse på InterContinental Nha Trang, Vietnam. Perfekt konsistens på ägget (sipprade fint ut efter angrepp). Bonus för flott presentation.

20220717_075311.jpg
 

Hvergang

Medlem
Ystad Saltsjöbad har Eggs Benedict på frukostbufféen. Notera alltså att det inte är à la carte, utan de ställer ut en plåt med ett 15-tal på.

Brödet är rostat toastbröd skuret på diagonalen och gulan lite för fast. Om jag minns rätt var det lite snålt med hollandaise, men den kan också ha varit lite för tunn. Hotellet och resten av frukosten håller högre klass än deras Eggs Benedict. Hittar tyvärr ingen bild, men den var ändå inte särskilt vacker.
 
En tråd helt i min smak! Istället för allt gnabb och skitsnack så kan vi här prata om de viktiga sakerna när det gäller resandet!

Ingen bild, men Hilton i Tokyo (Shinjuku) hade för några år sedan grymma Eggs Benedict, kan fortfarande drömma mig tillbaka till dess perfekta konsistens och upplägg.
 

Kris

Medlem
Ystad Saltsjöbad har Eggs Benedict på frukostbufféen. Notera alltså att det inte är à la carte, utan de ställer ut en plåt med ett 15-tal på.

Brödet är rostat toastbröd skuret på diagonalen och gulan lite för fast. Om jag minns rätt var det lite snålt med hollandaise, men den kan också ha varit lite för tunn. Hotellet och resten av frukosten håller högre klass än deras Eggs Benedict. Hittar tyvärr ingen bild, men den var ändå inte särskilt vacker.
Bra (anti) tips! Förhoppningsvis var det en dålig dag i köket på Saltis. Kanske någon annan på forumet som har bildbevis?

Let the eggs flow!
 

Kris

Medlem
En tråd helt i min smak! Istället för allt gnabb och skitsnack så kan vi här prata om de viktiga sakerna när det gäller resandet!

Ingen bild, men Hilton i Tokyo (Shinjuku) hade för några år sedan grymma Eggs Benedict, kan fortfarande drömma mig tillbaka till dess perfekta konsistens och upplägg.
Bra, tack för glada tillrop. Tänkte exakt så. Låt oss kanalisera våra krafter kring EggsB!
 

Ricci

Medlem
Bra tråd!!

Det har blivit många Egg B genom åren på hotell då det också är min favorit till frukost.
Även om det är rätt många år sedan jag bodde på Raffles i Singapore så är det nog den som jag minns bäst.
@Kris nu är du i Vietnam, jag har för mig att jag ätit god Egg B också på IC-SAIGON (dock före Corona-tiden).
 
Toppen