Min plan för detta reseår var att nedgradera från EBD till EBG och uppgradera Miles & More till Senator. Min Eurobonusperiod slutar i augusti och nu märker jag att jag har 60 000 statuspoäng på Eurobonus och om ett par veckor en resa i SAS Business (bokningsklass D) till San Francisco. Om jag krediterar resan till Eurobonus kommer jag att förnya EBD. Om jag krediterar till M&M (har nu 80 000 statuspoäng) kommer jag nå Senator redan nu (istället för september om jag krediterar nu till Eurobonus). Mängden award-poäng från San Francisco -resan blir ungefär lika för Eurobonus och M&M.
Jag undrar vad som skulle vara motivationen att förnya EBD? Jag har haft 3 segment med SAS i år (1 av dom i SAS Go). Jag har gett bort 1 EBG-kort och under min Go-resa konsumerade jag 1 gratis Mikkeller. Jag kan inte hitta något av intresse från Goodie Bag och kommer nog inte ens att använda den förmånen. Jag kunde flyga mer med SAS än vag jag har gjort nu om jag hade motivationen för det.
Finns det något som kan göra EBD attraktiv istället för EBG för någon som jag (flyger mycket long haul, bara i Business or mycket short haul, oftast i economy)? Kan man t.ex.spekulera att det skulle finnas några verkliga fördelar i framtiden med Eubonus 3.0 (eller vad det nu kommer att bli)?