Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

idag gjorde SAS någon riktigt bra. Flög ARN - GVA med familjen (fru +2 tonåringar). Gick fram till gaten och frågade om det fanns en chans till Op up. Först såg de lite tveksamma ut när de trodde det gällde alla. När jag sa att det räckte med mig (ända i familjen med EBD) så fixade de det med en gång. Notera att det endast fanns en plats ledig. Tror faktiskt EBD kan ge lite fördelar om man ger sig tillkänna.

Nice! Har alltid undrat vad man säger till dem, vad sa du exakt? Att du vill vara uppgraderad gratis eller använder man ordet opup? Har aldrig frågat själv... Visar man då diamandkortet innan/medan man frågar?

Fick 2 nya bagagetaggar idag, undrar dock vart mitt smart pass tagit vägen :eek:

... Och igår kom ett nytt Amexkort med Eurobonus Gold på... Tjohooo.... Mitt gamla gick ju ut, så man får hoppas att när AmEx äntligen får ändan ur vagnen i höst att jag får ett med rätt färg på.

Gick helt enkelt fram vid gaten, visade mitt EBD kort o frågade om det fanns någon möjlighet till uppgradering. Om man aldrig frågar.......

Aaah! Vet du vad jag undrade om, jag tänkte bara jättefel! Jag flyger alltid utrikes (eller utanför EU alltså :) ), de tar emot poäng för uppgradering och säger nästan aldrig nej om de har plats...så jag undrade hur man kan "begära" en opup istället...! Undrar om det finns något man kan säga isf...? Enda jag kan komma på är att inte ha tillräckligt med poäng på kontot :p

Äntligen fick jag det.

De senaste 3 resorna till BKK har gett nada då jag har suttit i W klass :) (Ja jag vet att ftgs resepolicy suger fett)

Tack till er båda. Då ska jag prata med dem i juli.

Nu har jag mailat till SAS Diamant-support. Tyvärr var svaret:
När man blir uppgraderad under en pågående kvalificeringsperiod och du blev ju uppgraderad till Diamant, så gäller den uppgraderingen för det som är kvar av den perioden och kommande period (den som du startade nu i juni2014)
Det gör att kortkvoten inte förnyas från 01jul2014 eftersom det kort du gav bort under may2014 gäller under din nuvarande kvalificeringsperiod fram till nästa brytpunkt (Juni2014-Jul2015)
Det innebär att du inte kan ge bort ett ytterligare kort.

Nu stämmer ju detta inte överens med vad som faktiskt stod på hemsidan när jag valde att ge bort kortet och andra personers erfarenhet här på forumet. Hade jag vetat att jag bara kunde ge bort ett kort så hade jag gett det till en annan person. Svarar på mailet, fortsättning följer...

Här kan man ju säga att SAS har lite dokumentation att göra. Det spelar egentligen inte så stor roll hur man väljer att hantera det, men de måste beskriva exakt hur det fungerar.

När man blir uppgraderad under en pågående kvalificeringsperiod och du blev ju uppgraderad till Diamant, så gäller den uppgraderingen för det som är kvar av den perioden och kommande period (den som du startade nu i juni2014)
Det gör att kortkvoten inte förnyas från 01jul2014 eftersom det kort du gav bort under may2014 gäller under din nuvarande kvalificeringsperiod fram till nästa brytpunkt (Juni2014-Jul2015)

Nu stämmer ju detta inte överens med vad som faktiskt stod på hemsidan när jag valde att ge bort kortet och andra personers erfarenhet här på forumet. Hade jag vetat att jag bara kunde ge bort ett kort så hade jag gett det till en annan person. Svarar på mailet, fortsättning följer...
Med det resonemanget så har SAS infört ytterligare datum att hålla reda på: när du återkvalificerar dig, till Guld? (Exvis 7 aug 2014) och till Diamond (exvis 10 okt 2014)? Från dessa datum kan du ge bort kort i enlighet med Guld/Diamond-reglerna? Tills du åter kvalificerar dig på nya datum. Eller? Även om bc.se är befolkat med regelryttare känns det här som lite väl krångligt. Enklare är väl ändå att hålla sig till kvalificeringsperioden, som det faktiskt står på SAS sidan när man som inloggad ger bort ett kort.

Loggade in idag och kan ge bort ett kort till. Antagligen så var det en bugg som orsakade felet (de pratade om att de skulle göra en reset på min profil). Då verkar ju svaret jag fick på mailen inte heller stämma... Håller med agehall om att de borde jobba på dokumentationen...

Ping Nemo

Last edited:
Toppen