Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

För övrigt helt obegripligt att det ska behöva ta en hel vecka? Att ta ut en lista med all som har uppnått 100k kan ju bara ta en minut, och att sedan manuellt "fixa till" dom som slutade sin period Feb-Mars borde inte ta mer än 10sek/konto. Några timmars jobb för en person om antagandet att det blir cirka 5000 EBD stämmer, det ger cirka 400 per intjänande period, och det är ju bara några perioder som måste registreras manuellt.

Lite gnälligt kanske, men det är ju faktiskt SAS själva som har skapat denna EB 2.0 hype!, och dom har haft väldigt gott om tid att förbereda implementationen av det nya systemet...

Tror du underskattar lite hur lång tid det tar att uppdatera något manuellt. 10 sekunder låter som väldigt lite tid även om man har en lista på vilka det är.
Tror inte det är så lätt som att söka fram de i databasen och sedan bara ändra ett prefix EBG till EBD. Om det vore så enkelt skulle det vara gjort på några minuter.
Personligen tycker jag inte det är någon större fara om man får vänta någon dag på att få sin diamondstatus uppgraderad, hellre att de gör så mycket som möjligt "rätt" utan att få andra följdfel pga att man skulle göra allt snabbt.

Palmen,
Jag håller iofs med dig om att det kanske inte är så enkelt som jag lite överdrivit skrev, men April kom ju inte som någon överraskning för SAS IT, den månaden kommer ju oftast direkt efter Mars. Dom hade ju faktiskt kunnat gjort det mesta av jobbet i förväg... Inklusive den "förbättrade" bonusbokningen. Det känns lite som att April kom lite för snabbt, utan att någon var förbered på det.

Du har också rätt att det inte är någon katastrof att vänta en vecka, men i mitt fall så har jag väntat månader på att få höra vilka regler som ska gälla för dom nya bonusplatserna, och den info jag fått från SAS själv är att allt ska vara klart den 1 April.
Fortfarande så har kundtjänst ingen en aning om man frågar! Detta är egentligen bakgrunden till min "irritation", och inte att vänta en vecka på ett svart kort.
Enligt mig så har nog projektledningen ganska stor förbättringspotential, det hade kanske varit bättre att skjuta upp lanseringen en månad till? Som det är nu så spenderar dom helt säkert massor av värdefull tid hos kundtjänst på att svara på frågor om EB2.0 som hade kunnat spenderats bättre!

Last edited:
Palmen,
Jag håller iofs med dig om att det kanske inte är så enkelt som jag lite överdrivit skrev, men April kom ju inte som någon överraskning för SAS IT, den månaden kommer ju oftast direkt efter Mars. Dom hade ju faktiskt kunnat gjort det mesta av jobbet i förväg... Inklusive den "förbättrade" bonusbokningen. Det känns lite som att April kom lite för snabbt, utan att någon var förbered på det.

Du har också rätt att det inte är någon katastrof att vänta en vecka, men i mitt fall så har jag väntat månader på att få höra vilka regler som ska gälla för dom nya bonusplatserna, och den info jag fått från SAS själv är att allt ska vara klart den 1 April.
Fortfarande så har kundtjänst ingen en aning om man frågar! Detta är egentligen bakgrunden till min "irritation", och inte att vänta en vecka på ett svart kort.
Enligt mig så har nog projektledningen ganska stor förbättringspotential, det hade kanske varit bättre att skjuta upp lanseringen en månad till? Som det är nu så spenderar dom helt säkert massor av värdefull tid hos kundtjänst på att svara på frågor om EB2.0 som hade kunnat spenderats bättre!

Den lilla erfarenhet man har av SAS IT är att allt nog är väldigt komplicerat eller så har de inte världens bästa utvecklings och drift team. Självklart skulle mycket säkert kunna ha gjorts bättre, men bara det faktum att det brukar ta omkring 1 dygn för dom att få ut alla batchar med mail säger nog en hel del om att det är lite trögt.
Även om du nu hade fått ett diamondkort i lådan nu så kvarstår faktum att all info inte är på plats, det tar alltid lite tid att köra in nya produkter och koncept även om vi från en kunds perspektiv vill att allt ska fungera från dag 1 utan några undantag.

Nu ska jag återgå till att vara missnöjd med att de tar bort min 15% bonus som EBS som gör att jag inte får EBG utan en OT-uppgradering eller en extra MR. Den enda förmånen för EBS som enligt mig var något att ha (förutom när man flyger i USA och får ta med en väska gratis). Förhoppnignsvis har inte IT-systemen hängt med så man får 15% bonusen nu i helgen i alla fall :)

Man börjar undra på vilka kriterier som SAS uppdaterar sina nya Diamant kunder.........dvs vilken "batch" man har hamnat i...:confused:

På chatten sa de att de måste uppgradera alla manuellt som hade över 100,000 baspoäng den 1 April...det skulle ta 1-2 veckor innan alla dessa profiler var uppdaterade.

Har inte heller fått min profil uppdaterad:

Kvalificeringsperiod:01 jul 2013 - 30 jun 2014
Baspoäng: 171 425
Segment: 126

Känns lite surt att det inte är ett svart kort på sidan ;)

Vad händer om du blir nedgraderad till guld nästa period, får poängen ett nytt datum då?
Nu kommer jag inte ihåg, men detta är ju precis som när man går från EBP till EBG.
Nu undrar jag, om man är EBP och om man kommer upp i t.ex. 15.000 poäng året efter, får man en soft nedflyttning till EBD?

Toppen