Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Just när det är par som sitter tillsammans talar oddsen lite mot EBG/D/P snarare än för...Om jag väljer fönster (eller gång) som EBG/D/P och de övriga två platserna också är lediga så är det stor sannolikhet att ett par hamnar bredvid mig. Om detta par checkar in sent så är redan de flesta gång resp fönster redan tagna, så är dina två grannsäten lediga så tas de till paret.

Ett råd till en rookie som för några månader sedan för första gången fick Goldstatus i ett FF program (EBG): Min intjäningsperiod tar slut sista april. Kommer ligga på runt 84000 p. Är EBD värt en MR? Det är ju inte så väldigt mycket som skiljer EBG o EBD direkt. Eller ska man tro på SAS när de låter påskina att EBD kommer uppmärksammas mer bara de får till systemen så det syns. Räknar med att nästa intjäningsår inte komma i närheten av EBD (men väl EBG) så det känns ändå lite synd att låta tillfället fara förbi (för högre status är ju alltid kul för fåfängan).

Ett råd till en rookie som för några månader sedan för första gången fick Goldstatus i ett FF program (EBG): Min intjäningsperiod tar slut sista april. Kommer ligga på runt 84000 p. Är EBD värt en MR? Det är ju inte så väldigt mycket som skiljer EBG o EBD direkt. Eller ska man tro på SAS när de låter påskina att EBD kommer uppmärksammas mer bara de får till systemen så det syns. Räknar med att nästa intjäningsår inte komma i närheten av EBD (men väl EBG) så det känns ändå lite synd att låta tillfället fara förbi (för högre status är ju alltid kul för fåfängan).

Överväg att skaffa Amex Elite (ger 20 000 baspoäng), speciellt om du tror att du kommer att använda kortet mycket.

Jag har inte märkt ngt större av att vara EBD.
Kanske (vet inte med fakta) att jag hamnade först att få business upgrades på min senaste atlanten tripp. Det gick vägen åt båda hållet trots att många andra som verkade vara EBG fick nej.

Jag har inte märkt ngt större av att vara EBD.
Kanske (vet inte med fakta) att jag hamnade först att få business upgrades på min senaste atlanten tripp. Det gick vägen åt båda hållet trots att många andra som verkade vara EBG fick nej.
Enligt samtal med sas-personal ska EBD prioriteras högre än EBG vid uppgradering.

Då var man EBD efter att SAS justerade poängen till 2014 nivå på min senaste USA resa (bokade GO, körde poänguppgradering till Business på vägen dit och OT till Plus på vägen hem - fick 2014 poäng för Business och Plus!).

Hade planlagt att ge bort ett guldkort med en gång för att kunna ge bort ytterliggare ett i nästa intjäningsperiod som startar 1/6. Dessvärre så gick inte det - jag har redan gett bort ett silverkort med min EBG förmån och kan nu endast ge bort ytterliggare ett EBS i innevarande period. Trodde detta skulle "nollas" när man gick från EBG till EBD, men så var inte fallet. Någon som har en annan upplevelse?

Nej, det är så det ska fungera. Så man bör undvika att ge bort ett silverkort om man tror att man når upp till EBD samma år.

Var inte ens säker på att rekvalifisera mitt EBG när innevarande period startade, men skall givetvis tänka på det "nästa gång". Samtidigt så känns det lite dumsnålt av SAS - att ge bort ett EBG är något helt annat än ett EBS och det EBS jag redan gett bort borde de kunna bjuda på.

Nej, det är så det ska fungera. Så man bör undvika att ge bort ett silverkort om man tror att man når upp till EBD samma år.

Ok. Det betyder alltså att jag inte kommer att kunna ge bort ett guldkort nu i mars om jag blir EBD (har använt min kvot av silverkort). Trist.

Toppen