Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

11250 Eurobonus poäng från dit resan till HKG trillade (till min stora förvåning) in på kontot redan dagen efter att vi landat i Hong Kong. Så blev EBD i tid innan hemresan dagen efter :)

Om det är poängen från resan dit som ska ge dig ebg skulle jag säga att sannolikheten är mycket låg. Troligen har poängen inte ramlat in så att du är ebd i tid för flygningen - och ännu mindre chans på i tid för cu.

Håller med, om @Juancarlos inte är borta typ 2+ veckor och enkel resa ger 5K så är chansen minimal att du fått in poängen i tid för hemresan. Ibland går det iofs snabbt, men aldrig när man verkligen vill det.

Jag skulle buda på uppgradering, CU känns osannolikt.

Dock så budade jag även på en uppgradering 3 dagar innan hemresan för att ha en större chans att bli uppgraderad till Business från Plus. Kollade i samband med att jag budade på Expertflyer som visade 10+ lediga platser i Business. 36 timmar innan avgång fick jag ett mail från SAS där det stod att uppgraderingen inte gått igenom. Gick då in på Expertflyer igen och såg att hela flyget var proppfullt som på när på 2 lediga platser i Plus. När jag kom ut till flygplatsen och checkade in visade det sig att det fanns möjlighet att uppgradera sig till Business för 10000 HKD (ca 11000SEK) iställlet för de 3000SEK som jag budat via plusgrade. När vi gick på planet var planet halv fullt, med flertalet platser lediga i Business och även i plus där jag satt. Förstår att SAS vill tjäna maximalt med pengar och kanske inte alla gånger accepterar minimum bud på plusgrades, men ändå lite lite besviken att varken bud eller CU gick igenom när det fanns lediga stolar.

men ändå lite lite besviken att varken bud eller CU gick igenom när det fanns lediga stolar.
Jag vågar påstå att du inte kom i fråga för CU på den flighten eftersom du blev diamond så sent innan flighten.

Och att bli besviken för att man inte får en upgrade (oavsett typ) är helt galet - det normala är att man åker i den kabin man bokat och inget annat. Man ska därför bli glad när man blir uppgraderad och nöjd med att man sitter där man bokat. Besviken ska du bli när du blir nedgraderad.

Sant @agehall , men ändå intresserad av hur kommer det sig att expertflyer visade ett proppfulltflyg när det uppenbarligen fanns massa säten tillgängliga, är det för att SAS inte vill sälja dem, eller att de hellre säljer uppgraderingar i Check-in?

Sant @agehall , men ändå intresserad av hur kommer det sig att expertflyer visade ett proppfulltflyg när det uppenbarligen fanns massa säten tillgängliga, är det för att SAS inte vill sälja dem, eller att de hellre säljer uppgraderingar i Check-in?

Kan det varit en massa frakt på planet ? Flög en gång till Peking, kabinen var nästan tom. Men planet var max lastat !
Dom var tvungna att lossa ett kolli, då man var för tungt lastad.

Det kan finnas hur många anledningar som helst. I grund och botten är det helt enkelt så att uppgraderingar inte är en rättighet så det är inget du kan förvänta dig oavsett hur fullt/tomt det är ombord. Det är bara amerikanska bolag som uppgraderar folk tills premiumkabinerna är fulla, europeiska och asiatiska bolag väljer att inte urvattna sina produkter på samma sätt.

Verkar tyvärr som att diamond-supportens befogenheter har minskat något (och dessutom känns det som att det är något längre svarstid än det var i början).

Jag har vid ett tidigare tillfälle fått hjälp av dem att skapa en award-bokning med en rätt så komplex rutt som jag sen bara kunde ringa in till Tallinn för att biljettera. Försökte göra samma sak igår då jag har problem med married segments på en bokning (försöker boka GOT-FRA-MEX och både hos United och ExpertFlyer så hittar jag inte tillgänglighet om jag söker FRA-MEX separat, men om jag söker GOT-MEX dagen innan så finns tillgängligheten (med övernattning i Frankfurt och samma flyg till Mexico City som jag sökte på först)). När jag pratade med Tallinn så lyckades de inte hitta den tillgänglighet jag såg, så jag tänkte att det kanske var lättare att förklara problemet och hur jag ville att de ska söka via mail.

Dels så svarade de inte ens på min fråga om de kunde se denna tillgänglighet (har bett om förtydligande kring det nu) utan föreslog andra flighter istället som de tyckte var bättre, och sen så kan/får de tydligen inte hjälpa till med bokningar längre.

SAS Diamond Support skrev:
Det är möjligt att du fått bokningen gjord av oss tidigare över mail men
på grund av nya direktiv så måste jag dessvärre säga ifrån. Nya
bokningar eller ombokningar behöver bokas över telefon numera. Kontakta
gärna Amex 2-4-1 på 018 480 91 67 så kan dom hjälpa dig boka resan.

Toppen