Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Förstår hur du tänker. Jag är guld och klarar mig fint med det. Mest nyfiken.

Ja, det är tycker jag, och det är ju det bästa valet då. Jag förstår att det är attraktivt att köpa sig ett guld, och eller tom satsa på det genom kombinationen av AmEx etc. Men Diamond blir något helt annat. Mycket svårt att motivera om man ska betala för kortet utan egentlig anledning och sedan saknar resemönster där det kommer till någon egentlig nytta. Förutsatt att man inte satsar på att helt enkelt uppnå något slags rekord i burn rate då... Reser man inte flera gånger i veckan, företrädesvis långt och komplicerat, så blir ju skillnaden mot guld inte märkbar för en vanlig dödlig.

Finner det, som EBD, extremt underhållande vad man ska med ett EBD till om man inte reser in det i sitt normala resmönster? Oavsett om man gillar att resa eller inte så är det ur helsnurrigt att åka 10 gånger till Hong Kong, och dessutom lägga de pengar på att resa en eller två rutter "bara för att."
Då skulle jag hellre lägga pengarna på en resa någonstans jag gärna vill åka, än 10 ggr till en och samma destination (i ekonomi dessutom) bara för att tjäna in kortet. Tiden spenderad in transit och kostnaderna runt om gör ju antingen att totalkostnaden ökar rejält...bortsett ifrån om man inte sätter något värde på den alls. Att lägga mycket pengar på att flyga in ett kort som man egentligen inte har någon användning av är ju bara snurrigt. o_O
Jag gillar att flyga och ser flygresan som minst lika rolig som destinationen. Var redan Diamond sedan tidigare så det har blivit en hel del upgrades gratis.
För min del var det även en investering i att kunna åka Lufthansa First. Betalade totalt 18000 för de poäng som krävdes för EBD och det räcker för min del för att resa Lufthansa First till USA. Att man sedan har andra omkostnader är ju en helt annan sak.

Jag nyttjar inte mitt Diamond direkt mycket men när jag väl reser så är det behändigt. Har säkert sparat in omkring 5000 på mat/dryck ombord som Diamond och har kunnat ge bort ett guldkort (kommer kunna ge bort minst 2 till). Dessutom får jag tillgång till lite events mm som är en bonus, för min del var det helt klart värt de 18000, hade gjort minst 2 av de resorna inte vilket fall.

Ja, det är tycker jag, och det är ju det bästa valet då. Jag förstår att det är attraktivt att köpa sig ett guld, och eller tom satsa på det genom kombinationen av AmEx etc. Men Diamond blir något helt annat. Mycket svårt att motivera om man ska betala för kortet utan egentlig anledning och sedan saknar resemönster där det kommer till någon egentlig nytta. Förutsatt att man inte satsar på att helt enkelt uppnå något slags rekord i burn rate då... Reser man inte flera gånger i veckan, företrädesvis långt och komplicerat, så blir ju skillnaden mot guld inte märkbar för en vanlig dödlig.
Hihi, håller fullständigt med er! Två fall där det faktiskt kan göra lite skillnad är:
1) man vet att man ska åka en massa Go, nästa intjäningsperiod
2) man vet att man ska bo på Grand Hotel en massa nästa intjäningsperiod

1) skulle jag aldrig ge mig på personligen. 2) däremot skulle vara en morot.

Hade du verkligen köpt mat/dryck för 5000 SEK om du inte haft Diamondförmånen? På den tiden jag flög i Go (fram till och med 2014) köpte jag ytterst sällan något ombord.
Troligtvis inte för de summorna men åtminstone för hälften av det. När det finns bra öl att tillgå så handlar jag det, tänker inte sitta törstig på longhaul. Jag skulle druckit minst 1 Mikkeller på alla SAS-flighter jag gjort och tror att det är ca 30 flighter med SAS senaste året så bara där är det 2100 kronor på öl.

3 kort totalt? Över två diamondperioder då eller och med glitchen under karenstiden?
Jag blev Diamond för över ett år sedan och kuned ge bort ett kort året jag kvalificerade, det här intjänandeåret kan jag också ge bort ett guld-kort (vilket jag inte gjort ännu). Har även återkvalificerat för Diamond för nästa period så då blir det ytterligare ett diamond då, med andra ord minst 3 guldkort kan ges bort och har bara givit bort 1 än så länge.

Finner det, som EBD, extremt underhållande vad man ska med ett EBD till om man inte reser in det i sitt normala resmönster? Oavsett om man gillar att resa eller inte så är det ur helsnurrigt att åka 10 gånger till Hong Kong, och dessutom lägga de pengar på att resa en eller två rutter "bara för att."
Då skulle jag hellre lägga pengarna på en resa någonstans jag gärna vill åka, än 10 ggr till en och samma destination (i ekonomi dessutom) bara för att tjäna in kortet. Tiden spenderad in transit och kostnaderna runt om gör ju antingen att totalkostnaden ökar rejält...bortsett ifrån om man inte sätter något värde på den alls. Att lägga mycket pengar på att flyga in ett kort som man egentligen inte har någon användning av är ju bara snurrigt. o_O

Jag har också reagerat på det här. Själv kommer jag inte ligga så långt ifrån ett Diamond med mitt normala resande och kommer antagligen att göra en extra resa för att kamma hem diamantkortet. Men då bokar jag en resa som i sig är värd sitt pris i form av upplevelser.

Generellt tror jag att en del lurar sig själva om de köper något de egentligen inte efterfrågar bara för att få poäng. Då riskerar bonusresan att bli dyr.

Kommer göra en ren MilageRun ToR Berlin utan att lämna Tegel för att komma över gränsen. Det som gör att jag väljer att investera (en rätt blygsam summa) är att troligen kommer nästa intjänandeår innebära klart mindre (framförallt kortare) flygturer. Nu vet jag att jag de kommande två åren har minst EBG vilket jag tycker är värt en hel del. Sen är jag nyfiken på vad som händer i och med EuroBonus 3.0. Vem vet det kanske börjar regna trevliga förmåner på EBD :rolleyes:. Mervärdet hittills av ett år som EBD för mig är främst en CU samt några småflaskor tvivelaktigt rödtjut (och kanske en bra känsla av att man har något många andra inte har - typ varför har jag AmEx Platinum trots att jag inte kan räkna hem nyttan).

Toppen