Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Kanske lite OT, men säkert en intressant frågeställning för fler än mig själv!

Jag blev Diamond 15 januari och min nya kvalificeringsperiod börjar den 1 maj.

Jag gör 4 flighter i Norden varje vecka i SAS Plus och dessa ger ca 4 000 EB-poäng tillsammans om man även räknar in poängen från Amex, vilket skulle ge ca 60 000 EB-poäng fram till 1 maj.

Borde jag kreditera till något annat bonus-program fram till 1 maj...men vilket skulle det vara för att få något som går att använda?

Thai?

Jag gör 4 flighter i Norden varje vecka i SAS Plus och dessa ger ca 4 000 EB-poäng tillsammans om man även räknar in poängen från Amex, vilket skulle ge ca 60 000 EB-poäng fram till 1 maj.

Borde jag kreditera till något annat bonus-program fram till 1 maj...men vilket skulle det vara för att få något som går att använda?

Jag skulle fortsatt kreditera till EB för att få mer poäng för alla 2-4-1.. :)

Hur lång tid tar det att få Diamant kortet från det man blir diamant ?
Duger det att visa upp i Appen att man är diamant om man inte fått kortet än ?
Har en resa i Go bokad 6 vardagar efter det jag blir EBD, vill ju kunna beställa in en fika då resan är av privat slag.
Hur ser dom på en bokning jag gjort som EBG att Jag är EBD då jag reser ?

På SAS hemsida står det att de skickar ut nytt kort och att det tar som mest upp till 3 veckor.
Jag fick mitt guldkort i brevlådan två veckor efter uppgraderingen.

Precis landat med SK1428 och inget seatblock var 2 st EBD, den andra iallafall på taggen att döma. Fanns flera tomma mitten säten iallafall vad jag såg i Plus.
Kanske så fanns det 5-7 pandion på flighten?
Sedan så var cc inte service mindesd alls, fanns en som ville slänga allt överlopps ner i bagage utrymmet.
Vad som var positivt var att incheckat bagage kom med fast bara 25 min connect från Bologna

Jag hade nog fortsatt med Eurobonus. Om man skall kreditera de till något annat skäl ser jag två skäl det till.
*) Man vill lämna Eurobonus och passar på undertiden med softlanding. I ungefär 2,5 år kommer du ha *G.
*) Man ser ett behov av att ha poängen i något annat bonusprogram och de kommer upp till en nivå där de gör skillnad. Jag har för mig att korta Plus-biljetter ger bra utdelning hos A3. Har de några sweetspots för poäng, så kan det vara intressant - som ett exempel.

Jag hade nog fortsatt med Eurobonus. Om man skall kreditera de till något annat skäl ser jag två skäl det till.
*) Man vill lämna Eurobonus och passar på undertiden med softlanding. I ungefär 2,5 år kommer du ha *G.
*) Man ser ett behov av att ha poängen i något annat bonusprogram och de kommer upp till en nivå där de gör skillnad. Jag har för mig att korta Plus-biljetter ger bra utdelning hos A3. Har de några sweetspots för poäng, så kan det vara intressant - som ett exempel.

Ok, det betyder att Miles & More inte är något alternativ egentligen - jag tänkte så från början - och inte heller Lifemiles. Jag antar att jag inte kan uppnå något användbart i ett amerikanskt bonusprogram, dvs något som är bättre än SAS Eurobonus och inte heller i ett asiatiskt.

A3 ska jag undersöka närmare.

Ok, det betyder att Miles & More inte är något alternativ egentligen - jag tänkte så från början - och inte heller Lifemiles. Jag antar att jag inte kan uppnå något användbart i ett amerikanskt bonusprogram, dvs något som är bättre än SAS Eurobonus och inte heller i ett asiatiskt.

A3 ska jag undersöka närmare.

Nu vet jag inte din reseprofil men annars kan du ju statusmatcha dig till en annan allians och då får du ju, beroende på vilken, ytterligare bonus på de poäng du flyger in.
Förutsättning är att det går flighter med den alliansen på samma sträcka och att du har en teoretisk möjlighet att uppnå status.
Jag har gjort så och har lyckats behålla statusen i en annan allians tack vara de extra poängen jag fick pga av att jag fick status direkt. Klarar du inte att nå status året efter kan du alltid statusmatcha det kortet mot en ny allians.
Jag har "rundgångat" så ett tag nu och på det viset har jag 2 allianser att välja flyg inom vilket ger mig mer frihet att välja resrutter och ändå ha de "perks" jag gillar.
Finns ingen anledning tycker jag längre att bli dubbeldiamond utan då lägger jag överskottet på en annan allians eller inom samma allians fast ett program som har ngt jag vill åt t.ex x antal uppgraderingar till business som välkomstgåva eller dyligt. Allt beror på hur mitt behov ser ut den närmaste tiden.

Toppen