Skogi
Medlem
Är det värt det???
Fram med min bäste vän - Microsoft Excel!
Hur många rundor skulle det krävas för att gå i mål med Flying Blue Ultimate? Eftersom Ultimates kvalificerar sig under en tvåårsperiod och sedan åtnjuter statusen de efterföljande två åren hade jag med mig ett par hundra UXP poäng från år 2019. Jag kom fram till att det skulle krävas 8,5 sådana här resor som jag just hade gjort till Oslo Sandefjord Torp, det vill säga en resa med dubbla byten nere i Europa och bara Air France och KLM flyg skulle räknas.
Är det värt det?
I videon som @Homer länkade här:
får vi bland annat veta att Ultimate programmet är för de passagerare som i genomsnitt reser 200 dagar om året med KLM eller Flying Blue partner. Vidare får vi veta att programmet är designat för de 1500 topp Platinum, Platinum for life, Club 2000 och Skipper medlemmarna.
Egen reseassistent och en särskild symbol i passagerarlistan. Ulti passagerare skall hälsas personligt välkomna ombord av kabinbesättningen och eventuella särskilda önskemål finns uttryckta i passagerarprofilen som ombordbesättningen förväntas ha läst i förväg. Dessutom två uppgraderingsvouchrar per kalenderår för garanterad uppgradering på framför allt long haul, viss hjälp och eskortering på marken, egna utrymmen i loungerna, inbjudan till Hertz Platinum och inbjudningar till en del events.
Nu hade jag ju redan gjort en test-resa, det återstod alltså 7,5 likadana eller liknande resor för att jag skulle få ihop det. Men vad skulle hända om corona kom tillbaka efter sommaren? Tänk om Europas flygtrafik skulle lamslås - igen? Här ville jag inte binda upp för mycket pengar i ett läge där det var högst osäkert om och när man skulle få tillbaka dessa om flygen blev inställda.
En sak som talade för att i varje fall ge det ett lite halvhjärtat försök var det faktumet att de vanliga XP poängen som man inte behöver för innevarande år kvalificering, de rullas över i sin helhet och ligger till grund för nästa års kvalificering. Nu hade jag redan byggt upp en buffert som skulle klara av att behålla min platinumstatus även om jag skulle behöva hoppa över ett helt år. Men jag har ett par år kvar till Platinum for Life. Om jag skulle misslyckas med att nå Ultimate skulle jag i varje fall få ett antal hundra vanliga XP poäng som i sin tur skulle gynna mig i framtiden med mindre behov av att jaga XP för att nå just Platinum for Life. Med lite tur skulle jag alltså kunna få ihop alla de poäng jag behövde för att sedan lugnt kunna invänta Platinum for Life. Den siffran var snarlik den som jag behövde för att nå Ultimate. Här fanns alltså ett finfint skyddsnät med lottochans på högvinsten. Väl värt att prova!
Sagt och gjort, den 19 augusti bokade jag en ny resa, identisk med den som jag nyligen kommit hem från. Den gick ju över förväntan, jag kände mig fräsch i huvudet och kroppen genom hela resan och det var enkelt att komma in i Norge. Det här var värt att prova en runda till! I allra sämsta fall skulle de här två test-resorna ha gett mig 360 XP till min poängbank, man behöver 300 XP för att återkvala till Platinum. Om inte annat, skulle det här vara ett enkelt sätt att få ihop ett helt års normal kvalificering.
Lördag 29 augusti, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France
Lördag 29 augusti, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM
Lördag 29 augusti, kl 14:20, ankomst kl 15:55
AMS - TRF
Flight KL 1217, Embraer 190, flygs av KLM Cityhopper
Lördag 29 augusti, kl 16:25, ankomst kl 18:05
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 190, flygs av KLM Cityhopper
Här var det dags att variera sig! Hilton Amsterdam Airport Schiphol är utmärkt och har ett fantastiskt läge i anslutning till Amsterdams flygplats och terminalen. Hotellet är ljust, fräscht, förhållandevis billigt för att vara ett flygplatshotell och egentligen finns det ingen riktig anledning att välja bort det hotellet, om man bara ska sova över och vidare nästa dag. Men att göra exakt samma sak igen kändes tråkigt, istället hamnade valet på Hilton Amsterdam som är ett likaledes utmärkt hotell men som byggdes 1962 och därmed har mer historia och charm bakom sig. Det fick bli en bokning här!
Söndag 30 augusti, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM
Söndag 30 augusti, kl 15:55, ankomst kl 18:30
CDG - ARN
Flight AF 1063, Airbus A319, flygs av Air France
29 augusti
Helgen till ära hade jag en Hertz hyrbil bokad i ett annat bonusprogram. Efter en mindre övertalningskampanj hade min flickvän gått med på att köra mig ut till Arlanda till första flyget. Så dags är det nästan ingen trafik ute, det som däremot kan inträffa är att tunnlarna runt Stockholm och olika påfarter till E4 är stängda för underhåll. Inget sådant kom i vägen denna morgon och resan ut till Arlanda gick därför både fort och smidigt. Kiss and Fly parkeringen på Arlanda är inte jättesmidig men vi var i varje fall helt ensamma där så det fick väl gå ändå. Det är lite trappor och gångar för att komma fram till terminalen, det kunde ha gjorts bättre. Men men, de vill ju inte ha privatbilismen på Arlanda, så det här är väl ett sätt att gör det lite lagom osmidigt.
I incheckningsdisken stod det en manager som säkert hade fått noggranna besked om att kontrollera alla passagerare och deras rätt/möjlighet till fortsatt resa. Han var på sina två underställda så till den grad att de inte vågade checka in en endaste passagerare utan att ha frågat honom om det var okej. Eftersom han själv ansvarade för en av incheckningsdiskarna blev det ganska bökigt. Nåja, det blev incheckning och full fart genom säkerhetskontrollen, snabbfrukost hos Pontus, på med munskyddet - boarding - och så var resa nummer två startad!
Brilliant!!