Den här historien kunde också ha hetat:
Att flyga som en holländare
Flying Blue Ultimate
eller
3000 inlägg på Businessclass
Stockholm, den 1 november 2020:
Den här historien tar sin början den 15 juli 2020 då jag och alla andra Flying Blue medlemmar mottog ett e-mail som hade ämnesraden:
Double Miles, Double XP and Double UXP whenever you are ready to fly
I texten stod det:
Now that Air France and KLM are gradually re-opening the skies, flying might become an option again for you. Whenever you’re ready, we are happy to support your travel plans.
For all flights taken before 31 December 2020, Flying Blue will:
- double your Miles
- double your XP and UXP
We are grateful for your loyalty and we look forward to welcoming you back!
Länk till erbjudandet, som i skrivande stund fortfarande är giltigt till den 31 december 2020, här:
Flying Blue
Naturligtvis fanns det då redan omnämnt och skrivet om erbjudandet på kära Businessclass.se i den här tråden:
Dubbla poäng med Flying Blue ( AirFrance/KLM) | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
I den tråden skrev jag bland annat:
Skulle det alltså vara möjligt att bli Platinum Ultimate genom detta erbjudande? Det handlade bara om att börja räkna! Hur många flyg behövs, till vilket pris kan jag få dem, vart vågar jag åka såhär i coronatider, kommer jag in i dessa länder och hur många övernattningar kommer jag att behöva?
Tidigare har @Cristoffer Cedergren och @M@gnüs beskrivit hur man kan boka resor inom Europa med byten i både Paris och Amsterdam i exempelvis den här tråden:
XP run med KLM/Air France? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
Jag behövde alltså hitta en resrutt, med byten i både Paris och Amsterdam, i business - för att den ger bäst utväxling samt bekvämast resa. Att de ordinarie poängen för business sedan dubbleras medan priset för själva resan snarast gått ned en smula från före coronatiden gjorde ju inte saken sämre!
Samtidigt hade det omnämnts att det eventuellt skulle komma en andravåg under hösten. Att ge sig in på ett projekt som - helt oavsett vilket - skulle kräva ett antal flygningar och ett antal helger var ju litegrand av ett vågspel. Samtidigt tänkte jag att med roll-over XP kommer jag, vid ett misslyckat försök att gå för Platinum Ultimate att i varje fall få väldigt många XP poäng till min Platinum for Life kvalificering. Fallhöjden kändes acceptabel!
Att jag dessutom hade haft corona i maj och upprepade gånger i juni testat positivt för antikroppar gjorde - tillsammans med ett väldans sug i rese- och äventyrstarmen - att jag satte mig med Google Flights och började leta. Det här var den 31 juli 2020...
Att flyga som en holländare
Flying Blue Ultimate
eller
3000 inlägg på Businessclass
Stockholm, den 1 november 2020:
Den här historien tar sin början den 15 juli 2020 då jag och alla andra Flying Blue medlemmar mottog ett e-mail som hade ämnesraden:
Double Miles, Double XP and Double UXP whenever you are ready to fly
I texten stod det:
Now that Air France and KLM are gradually re-opening the skies, flying might become an option again for you. Whenever you’re ready, we are happy to support your travel plans.
For all flights taken before 31 December 2020, Flying Blue will:
- double your Miles
- double your XP and UXP
We are grateful for your loyalty and we look forward to welcoming you back!
Länk till erbjudandet, som i skrivande stund fortfarande är giltigt till den 31 december 2020, här:
Flying Blue
Naturligtvis fanns det då redan omnämnt och skrivet om erbjudandet på kära Businessclass.se i den här tråden:
Dubbla poäng med Flying Blue ( AirFrance/KLM) | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
I den tråden skrev jag bland annat:
samtOj, oj oj!!!
Det vore ju helt vansinnigt om man genom detta erbjudande skulle kunna nå 900 XP men få dubbelt upp och då nå 1800 XP vilket i sig kvalificerar för att bli Flying Blue Ultimate! Det är AirFrance motsvarighet till Lufthansas HON.
En annan variant är ju att det krävs 300 XP per år för att behålla Platinumnivån. Om man flyger in 1500 XP med detta erbjudande men får dubbelt, då har man i princip ett lifetime Platinumkort hos AirFrance/KLM eftersom tio år i rad av platinumkvalificering ger Platinum for life!
Platinum for life kan man nu då alltså nå på 25 t/r resor i business inom Europa med byte i Paris/Amsterdam både ut och hem, så att man får minst fyra flygningar per t/r. En billig sådan businessbiljett som bokas minst 21 dagar före avfärd kostar ungefär 4000 kr. Orkar man bara åka 25 resor mellan nu och nyår så kan man alltså, för lite drygt 100 000 kr flyga ihop ett lifetimekort! @Skogi var är du???![]()
Hittar man bara billiga businessbiljetter och kan/vågar resa - då sitter man i guldläge!
Skulle det alltså vara möjligt att bli Platinum Ultimate genom detta erbjudande? Det handlade bara om att börja räkna! Hur många flyg behövs, till vilket pris kan jag få dem, vart vågar jag åka såhär i coronatider, kommer jag in i dessa länder och hur många övernattningar kommer jag att behöva?
Tidigare har @Cristoffer Cedergren och @M@gnüs beskrivit hur man kan boka resor inom Europa med byten i både Paris och Amsterdam i exempelvis den här tråden:
XP run med KLM/Air France? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
Jag behövde alltså hitta en resrutt, med byten i både Paris och Amsterdam, i business - för att den ger bäst utväxling samt bekvämast resa. Att de ordinarie poängen för business sedan dubbleras medan priset för själva resan snarast gått ned en smula från före coronatiden gjorde ju inte saken sämre!
Samtidigt hade det omnämnts att det eventuellt skulle komma en andravåg under hösten. Att ge sig in på ett projekt som - helt oavsett vilket - skulle kräva ett antal flygningar och ett antal helger var ju litegrand av ett vågspel. Samtidigt tänkte jag att med roll-over XP kommer jag, vid ett misslyckat försök att gå för Platinum Ultimate att i varje fall få väldigt många XP poäng till min Platinum for Life kvalificering. Fallhöjden kändes acceptabel!
Att jag dessutom hade haft corona i maj och upprepade gånger i juni testat positivt för antikroppar gjorde - tillsammans med ett väldans sug i rese- och äventyrstarmen - att jag satte mig med Google Flights och började leta. Det här var den 31 juli 2020...
Last edited: