Senaste nytt

Berglund

Medlem
Den här historien kunde också ha hetat:
Att flyga som en holländare
Flying Blue Ultimate

eller
3000 inlägg på Businessclass


Stockholm, den 1 november 2020:

Den här historien tar sin början den 15 juli 2020 då jag och alla andra Flying Blue medlemmar mottog ett e-mail som hade ämnesraden:
Double Miles, Double XP and Double UXP whenever you are ready to fly

I texten stod det:
Now that Air France and KLM are gradually re-opening the skies, flying might become an option again for you. Whenever you’re ready, we are happy to support your travel plans.

For all flights taken before 31 December 2020, Flying Blue will:
- double your Miles
- double your XP and UXP

We are grateful for your loyalty and we look forward to welcoming you back!


Länk till erbjudandet, som i skrivande stund fortfarande är giltigt till den 31 december 2020, här:
Flying Blue

Naturligtvis fanns det då redan omnämnt och skrivet om erbjudandet på kära Businessclass.se i den här tråden:
Dubbla poäng med Flying Blue ( AirFrance/KLM) | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

I den tråden skrev jag bland annat:
Oj, oj oj!!!

Det vore ju helt vansinnigt om man genom detta erbjudande skulle kunna nå 900 XP men få dubbelt upp och då nå 1800 XP vilket i sig kvalificerar för att bli Flying Blue Ultimate! Det är AirFrance motsvarighet till Lufthansas HON.

En annan variant är ju att det krävs 300 XP per år för att behålla Platinumnivån. Om man flyger in 1500 XP med detta erbjudande men får dubbelt, då har man i princip ett lifetime Platinumkort hos AirFrance/KLM eftersom tio år i rad av platinumkvalificering ger Platinum for life!

Platinum for life kan man nu då alltså nå på 25 t/r resor i business inom Europa med byte i Paris/Amsterdam både ut och hem, så att man får minst fyra flygningar per t/r. En billig sådan businessbiljett som bokas minst 21 dagar före avfärd kostar ungefär 4000 kr. Orkar man bara åka 25 resor mellan nu och nyår så kan man alltså, för lite drygt 100 000 kr flyga ihop ett lifetimekort! @Skogi var är du??? :)
samt
Hittar man bara billiga businessbiljetter och kan/vågar resa - då sitter man i guldläge!

Skulle det alltså vara möjligt att bli Platinum Ultimate genom detta erbjudande? Det handlade bara om att börja räkna! Hur många flyg behövs, till vilket pris kan jag få dem, vart vågar jag åka såhär i coronatider, kommer jag in i dessa länder och hur många övernattningar kommer jag att behöva?

Tidigare har @Cristoffer Cedergren och @M@gnüs beskrivit hur man kan boka resor inom Europa med byten i både Paris och Amsterdam i exempelvis den här tråden:
XP run med KLM/Air France? | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Jag behövde alltså hitta en resrutt, med byten i både Paris och Amsterdam, i business - för att den ger bäst utväxling samt bekvämast resa. Att de ordinarie poängen för business sedan dubbleras medan priset för själva resan snarast gått ned en smula från före coronatiden gjorde ju inte saken sämre!

Samtidigt hade det omnämnts att det eventuellt skulle komma en andravåg under hösten. Att ge sig in på ett projekt som - helt oavsett vilket - skulle kräva ett antal flygningar och ett antal helger var ju litegrand av ett vågspel. Samtidigt tänkte jag att med roll-over XP kommer jag, vid ett misslyckat försök att gå för Platinum Ultimate att i varje fall få väldigt många XP poäng till min Platinum for Life kvalificering. Fallhöjden kändes acceptabel!

Att jag dessutom hade haft corona i maj och upprepade gånger i juni testat positivt för antikroppar gjorde - tillsammans med ett väldans sug i rese- och äventyrstarmen - att jag satte mig med Google Flights och började leta. Det här var den 31 juli 2020...
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Lite bakgrund, såhär fungerar Flying Blue:

Flying Blue skiljer sig lite från hur SAS Eurobonus fungerar, det kan man delvis läsa om här:
Flying Blue for Eurobonus Programmers | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

I Flying Blue, frequent flier programmet för Air France/KLM (och några andra partnerbolag), kan man nå tre vanliga nivåer utöver den grundläggande basnivån. Dessa tre nivåer är silver, guld och platinum.

För att nå silver, behövs 100 statuspoäng, som kallas XP poäng. Omedelbart när man nått 100 XP under ett år, blir man silver och dessa 100 XP poäng dras av från ditt konto. Ditt medlemsår börjar om och du har då 12 nya månader att använda silverstatusen samtidigt som ditt nya mål blir att samla in 180 XP för att bli guld. När det målet är nått, dras dessa 180 XP av från ditt konto och man får 12 nya månader som guldmedlem. För att bli platinummedlem måste man först ha nått guld och därifrån samla ihop ytterligare 300 XP poäng. Därefter krävs det 300 XP poäng varje år för att bibehålla den platinumstatusen i ytterligare ett år. Efter tio år i rad som platinummedlem erhåller man Flying Blue Platinum for Life.

Något som skiljer Flying Blue från exempelvis SAS Eurobonus är att Flying Blue tillåter att man samlar på sig ett större antal XP poäng än vad man behöver just det året och överskottet får rullas med in i de efterföljande medlemsåren. Med hjälp av de här poängen som kan rullas över från år till år kan man, rent tekniskt sett, flyga tillräckligt mycket ett år för att få ihop de XP poäng som krävs för att sedan lugnt invänta sitt Platinum for Life. Är man guldmedlem så krävs det 3000 XP totalt för att ta sig dit, lägg till att det krävs totalt 280 XP för att först bli silver och sedan guld. Totalt krävs alltså 3280 XP för att bli Platinum for Life.

För de som flyger väldigt mycket, erbjuder Air France/KLM även en "hemlig" nivå, Platinum Ulitmate, till de medlemmar som under en tvåårsperiod flyger ihop 1800 UXP. Dessa poäng beräknas på samma sätt som vanliga XP poäng med den avgörande skillnaden att man endast kan tjäna in UXP poäng på flyg som både marknadsförs och flygs av Air France, KLM eller deras underbolag, såsom exempelvis KLM Cityhopper.

Platinum Ultimate kan beskrivas som Flying Blues svar på Lufthansas HON. Vill man läsa mer om Platinum Ultimate finns det bra beskrivet i Flyer Talk wikin här:
Flying Blue Platinum Ultimate Status - FlyerTalk Forums

Några av förmånerna är att få ge bort ett platinumkort, en namngiven travelagent vars namn, e-post och nummer man får och där denne svarar och sköter hela din affär med Air France/KLM och man får också två uppgraderingscertifikat för att uppgradera från ekonomi till business, bokat och bekräftat. Man får också inbjudan till Hertz Platinum. Det finns separata, reserverade, sittplatser i främst Air France lounger och man erbjuds eskort genom säkerhets- och passkontrollen samt någon som väntar på dig vid ont om tid mellan två flygningar.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
31 juli 2020

Det var dags för ett test!

Jag hade sett hur exempelvis @M@gnüs hade bokat Oslo Sandefjord Torp (TRF) med byte i både Paris och Amsterdam. Det här är viktigt eftersom varje leg, flygning, som korsar en landsgräns, i business class, ger 15 XP. Nu med erbjudandet om dubbla poäng får man alltså 30 XP (och 30 UXP) för varje sådant flyg. Air France har ett stående erbjudande på rabatterade businessbiljetter om man bokar minst 21 dagar i förväg men eftersom Air France inte flyger till, exempelvis, Oslo Sandefjord Torp (TRF) så tvingar bokningssystemet fram anslutningsflyget till Amsterdam där sedan KLM Cityhopper flyger med en Embraer 175 eller Embraer 190. På så sätt får man fram tre flyg på bokningen på ditvägen och sedan bokar man samma väg tillbaka. Genom att den första flygningen är med Air France får man Air France ticket stock och businesspris, det hela blir ganska förmånligt.

Oslo Sandefjord Torp är en mycket behaglig liten destinationsflygplats. Folk flyger dit eller därifrån. Det är ingen flygplats är man gör transfer, byter plan och åker vidare. Storleksmässigt skulle jag beskriva den som mindre än alternativt i ungefärlig storlek med Malmö Sturup Airport (MMX). I princip allt finns i ett och samma gatuplan på Oslo Sandefjord Torp. Det finns inga jetbryggor utan all boarding och deboarding sker via trappor som rullas in mot flygplanskroppen och passagerarna får gå ca 100-150 meter utomhus för att nå terminalen. Terminalen kan beskrivas som en avlång, rektangulär låda, flygplans gaterna ligger på rad.

Eftersom jag redan var Platinum har jag tillgång till ett utmärkt telefonnummer, Flying Blues Platinum Service Line (PSL). Före corona var detta en dygnet runt service, nu är öppettiderna kraftigt reducerade men fortfarande bemannas telefonerna av erfarna agenter. Det sägs att alla agenter som svarar på Platinum Service Line har först arbetat i den vanliga kundtjänsten för att sedan vidareutbildas på mer komplicerade biljetter och förfrågningar och först därefter flyttas de över till att bemanna platinumnumret. Suverän service! Jag ringer in och eftersom mitt telefonnummer finns registrerat så kan agenten svara direkt med mitt namn "A very good afternoon Mr. Berglund, what can I do for you today?". Min Flying Blue profil dyker upp på agentens skärm tillsammans med mina aktiva kommande bokningar. Det är inte ovanligt att hitta agenter som även själva tycker att de tär lite roligt att göra annorlunda typer av bokningar.

En sådan tur hade jag den 31 juli 2020! Jag hade hittat rutten Stockholm Arlanda (ARN) - Paris Charles de Gaulle (CDG) - Amsterdam Schiphol Airport (AMS) - Oslo Sandefjord Torp (TRF) - Amsterdam Schiphol Airport (AMS) - Paris Charles de Gaulle (CDG) - Stockholm Arlanda (ARN).

Agenten hamrade febrilt på tangenterna och vi väntade på ett svar. Priset blev acceptabelt för datum som passade, jag uppgav mitt Amexkortnummer, han biljetterade och så var resan bokad!

Resplan enligt nedan:
Lördag 15 augusti, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 15 augusti, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 15 augusti, kl 14:20, ankomst kl 15:55
AMS - TRF
Flight KL 1217, Embraer 190, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 15 augusti, kl 16:25, ankomst kl 18:05
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 190, flygs av KLM Cityhopper

Därefter övernattning inbokad, av mig själv, på utmärkta Hilton Amsterdam Airport Schiphol.

Söndag 16 augusti, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 16 augusti, kl 15:55, ankomst kl 18:30
CDG - ARN
Flight AF 1063, Airbus A321, flygs av Air France

En sådan resa, med sex internationella flygningar, skulle alltså ge 180 XP (samt 180 UXP), 30 XP (och UXP, ni börjar ju haja det här nu!) per flyg. Den läsare som läst från början vet att man behöver 300 XP för att kvalificera sig för ett års förlängning av platinumstatusen. En sådan här resa ger i sig själv mer än halva återkvalificeringen. Jag skulle ju behöva ett antal för att nå Platinum Ultimate men tröstpriset om jag skulle misslyckas, ett konto fyllt med XP poäng för flera års kvalificering, gjorde att jag i alla fall behövde testa en sådan här resa för att bedöma hur pass görbart det skulle kunna vara i en osäker tid som detta trots allt var.

Nu var det hur som helst bokat och klart!
Ungefär 15 dagar kvar till avfärd. Nu gällde det att inhandla kirurgmasker och läsa på vad som gäller för alla de olika länderna. Såväl Frankrike som Holland tillät vid denna tidpunkt airside transfer. Det jag läste mig till var att det inte skulle vara några som helst problem för en europeisk medborgare som kom flygandes från ett europeiskt land att byta plan vare sig i Frankrike eller i Holland, gott så! Då återstod Norge som vid tidpunkten var stängt för svenskar, särskilt sådana boendes i Stockholmsregionen. Ny kommer den minnesgoda läsaren ihåg att jag tidigt nämnde att corona hade jag redan haft och i flera olika labbtest, snabbtest och liknande hade jag vid flera olika tillfällen testat positivt för antikroppar. Norska hälsoministeriet anger då på sin webbsida att visserligen gäller det karantänstvång för svenskar men det finns ett allmänt undantag, för dem som inom de senaste sex månaderna har tagit laboratorietest för att påvisa coronainfektion med efterföljande test som påvisar antikroppar mot densamma. Det kan man läsa om bland annat här:
Coronavirus in Norway: Travel advice - helsenorge.no
Där det numera står, under "The exceptions to quarantine rules for work and leisure applies" :
"If you have had a confirmed (laboratory tested) COVID-19 infection within the last six months. Should you develop symptoms of an acute respiratory infection you should still stay at home until all symptoms are gone."

Jag övertygade mig själv om att jag hade alla nödvändiga labbtest och utskrivna dokument som kunde påvisa ovanstående. Nu var de visserligen på svenska men jag tänkte att det skall nog ordna till sig, de snälla passpoliserna i vårt västra grannland förstår säkert skriven svenska. Passet kändes alldeles särskilt viktigt på just den här resan, så att det fanns, var giltigt och i helt skick kontrollerades flera gånger - mycket noga.

Eftersom jag bor en knapp timmes bilväg från Stockholm Arlanda och första flyget den 15 augusti gick redan kl 06:05 kändes det välinvesterat att boka in sig för en natt ute på Comfort Hotel Arlanda Airport Terminal.


14 augusti 2020


Fredagen den 14 augusti 2020 var en varm härlig sommardag, det var inga som helst problem att ta sig ut till Arlanda men väl där var det ruskigt tomt inne i terminalen när jag kom. Det var inte utan att känslan av "dödens väntrum" infann sig. Pressbyrån som brukar sätta ut lockvaror i något färgglatt ställ hade kirurgmasker i tiopack till salu för strax över 100 kronor.

På Comfort Hotel Arlanda Airport Terminal fick jag en härlig hörnrumssvit med fin utsikt över Arlandas kontrolltorn. På välkomstkortet stod det märkligt nog inte mitt namn utan någon annans - jag heter inte Peder. Nåja, det gick alldeles utmärkt att sova i sängen i alla fall och någon Peder såg jag inte röken av!
IMG_4313.jpg


Jag gillar att det här nybyggda hotellet har valt att investera i TV apparater som har inbyggd Chromecast. Då kan man enkelt streama sin egen film eller serie från Viaplay, Netflix, HBO eller vad för någon app man nu råkar ha och som man vill titta på. Clarion Arlanda, som ligger bara cirka 150 meter bort erbjuder inte den möjligheten.

Nåja, det var dags att gå och lägga sig. Jag hade en lång dag framför mig imorgon med fyra flygningar och tänkte mig lite "gött tjöt" med den norska passpolisen. Kollade väskan en sista gång, lade fram kläder för imorgon och försäkrade mig om att passet och labbresultaten låg där de skulle. Även de förhatliga munskydden var med. Allt var klart, nu skulle det ut och resas i coronatider!!!
 
Last edited:

Hafermann

Medlem
Lite bakgrund, såhär fungerar Flying Blue:

Flying Blue skiljer sig lite från hur SAS Eurobonus fungerar, det kan man delvis läsa om här:
Flying Blue for Eurobonus Programmers | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

I Flying Blue, frequent flier programmet för Air France/KLM (och några andra partnerbolag), kan man nå tre vanliga nivåer utöver den grundläggande basnivån. Dessa tre nivåer är silver, guld och platinum.

För att nå silver, behövs 100 statuspoäng, som kallas XP poäng. Omedelbart när man nått 100 XP under ett år, blir man silver och dessa 100 XP poäng dras av från ditt konto. Ditt medlemsår börjar om och du har då 12 nya månader att använda silverstatusen samtidigt som ditt nya mål blir att samla in 180 XP för att bli guld. När det målet är nått, dras dessa 180 XP av från ditt konto och man får 12 nya månader som guldmedlem. För att bli platinummedlem måste man först ha nått guld och därifrån samla ihop ytterligare 300 XP poäng. Därefter krävs det 300 XP poäng varje år för att bibehålla den platinumstatusen i ytterligare ett år. Efter tio år i rad som platinummedlem erhåller man Flying Blue Platinum for Life.

Något som skiljer Flying Blue från exempelvis SAS Eurobonus är att Flying Blue tillåter att man samlar på sig ett större antal XP poäng än vad man behöver just det året och överskottet får rullas med in i de efterföljande medlemsåren. Med hjälp av de här poängen som kan rullas över från år till år kan man, rent tekniskt sett, flyga tillräckligt mycket ett år för att få ihop de XP poäng som krävs för att sedan lugnt invänta sitt Platinum for Life. Är man guldmedlem så krävs det 3000 XP totalt för att ta sig dit, lägg till att det krävs totalt 280 XP för att först bli silver och sedan guld. Totalt krävs alltså 3280 XP för att bli Platinum for Life.

För de som flyger väldigt mycket, erbjuder Air France/KLM även en "hemlig" nivå, Platinum Ulitmate, till de medlemmar som under en tvåårsperiod flyger ihop 1800 UXP. Dessa poäng beräknas på samma sätt som vanliga XP poäng med den avgörande skillnaden att man endast kan tjäna in UXP poäng på flyg som både marknadsförs och flygs av Air France, KLM eller deras underbolag, såsom exempelvis KLM Cityhopper.

Platinum Ultimate kan beskrivas som Flying Blues svar på Lufthansas HON. Vill man läsa mer om Platinum Ultimate finns det bra beskrivet i Flyer Talk wikin här:
Flying Blue Platinum Ultimate Status - FlyerTalk Forums

Några av förmånerna är att få ge bort ett platinumkort, en namngiven travelagent vars namn, e-post och nummer man får och där denne svarar och sköter hela din affär med Air France/KLM och man får också två uppgraderingscertifikat för att uppgradera från ekonomi till business, bokat och bekräftat. Man får också inbjudan till Hertz Platinum. Det finns separata, reserverade, sittplatser i främst Air France lounger och man erbjuds eskort genom säkerhets- och passkontrollen samt någon som väntar på dig vid ont om tid mellan två flygningar.

Mycket intressant läsning för mig som detta år givit mig in i Flying Blue och siktar på minst guld nästa år. Tack för välskrivet inlägg!
 
Last edited:
Toppen