Senaste nytt

Debatt om flygets anställningsvillkor

Fin denne og: Fear in the Cockpit: The Differences Between the Plane Crash in Taipei and the Miracle on the Hudson

"For people in the grip of a life-or-death emergency, fear has a tendency to spiral. In the 1950s, psychologist Hugh Kohn conducted studies on the effects of stress in which he threatened to give people electric shocks. The threats disrupted their perception and concentration on tasks, creating a “vicious circle” in which “the perception of a poor performance results in an emotional experience, which acts to further decrease the efficiency of performance.” In other words, physiological and mental manifestations of the fear response are themselves unfamiliar and powerful, leading to further fear. Like a line of dominoes, a relatively minor problem can generate a feedback loop that quickly explodes into full-blown panic."

"The panic spiral is not inevitable, though. When faced with intense danger, some pilots manage to keep their wits about them and fly exactly as they should.

The most celebrated example in recent times is, of course, the “Miracle on the Hudson.” On Jan. 15, 2009, Chesley “Sully” Sullenberger was at the controls of an Airbus A320 passenger plane with no engine power just minutes after taking off from LaGuardia Airport in New York City. He found himself gripped by terror. The moment he lost his engines, Sullenberger later wrote, “was the most sickening, pit-of-your stomach, falling-through-the-floor feeling I had ever experienced.”

"What’s the difference between Sullenberger, who was able to innovate solutions in the face of imminent death, and Liao, who apparently panicked and shut down the wrong engine? It’s a question that researchers like Mujica-Parodi have puzzled over for decades and still haven’t completely nailed down.

Sullenberger was superbly trained. Not only did he have nearly 20,000 hours of flight-time, he was also an experienced glider pilot and aviation safety expert. When it came time to act, he didn’t have to think creatively or juggle multiple streams of thought. To him, what he had to do was simple.

TransAsia 235’s crew may well have had Sullenberger’s example in mind as they turned to follow the course of the Keelung River, but with just 5,000 hours of flight time, Liao may not have had basic aeronautical instincts wired into his system to the same extent"

~Jeff Wise

Att en mer erfaren pilot (20.000 flygtimmar) är skickligare än en mindre erfaren (5.000 flygtimmar)? Vilken överraskande slutsats.

Som dessutom inte stöds av hans citat mer än att asiater är farligare piloter än amerikaner. Kanske ska lägga till det som säkerhetskrav istället...

Det er ikke jeg som har skrevet artikkelen, så jeg fatter ikke hvorfor man en gang orker bruke tid på å spørre MEG om det som om det er MINE tanker ;) Det er fullt mulig å kontakte Jeff Wise om man mener han bare bedriver bambus, men denne artikkelen er skrevet i samarbeid med 3 luftfartseksperter (hvorav 2 er piloter) så det skulle overraske meg om det var noe faktuell feil her :)

Hur många timmar hade Sullys co-pilot? Det finns väl inga kaptener som betalar för att flyga?

Det jag menar är att det finns väl alltid en ombord som mer erfaren än den andre (kaptenen)

Last edited:
Att behöva betala för att ta sig in på arbetsmarknaden gäller väl i princip alla yrken om man skall hårddra det.
Personligen ser jag inga större konstigheter i det ovan. Det handlar ju om en marknad som, med tanke på pay nd fly, verkar vara mättad och då blir det ju survirval of the fittest.
Lite som finansmarknaden - där måste du också betala/investera innan du kan ge dig in i leken och få pay back.

Fast jag vet inet om jag tycker det är hälsosamt i någon bransch. Finns också många yrken där man inte (efter utbildning) betalar för att bygga erfarenhet. Oavsett tycker jag att det är en väldigt tveksam utveckling. Jag tror inte det hjälper samhället i längden att ha en grupp människor som arbetar utan lön (eller till och med måste betala för besväret). Detta gäller cafeanställda såväl som piloter.

Hur många timmar hade Sullys co-pilot? Det finns väl inga kaptener som betalar för att flyga?

Det jag menar är att det finns väl alltid en ombord som mer erfaren än den andre (kaptenen)

Jo fast det är ju ingen grund för säkerhet. Kedjan är lika stark som svagaste länken och om kaptenen slås ut så behöver styrman kunna klara sig själv. Jag har också hört många kaptener säga att det är stor skillnad på vem du har i högersätet. Om du flyger två långa sektorer med mycket jobb är det viktigt att man jobbar effektivt. En god styrman gör skillnad för en kapten. En gång i tiden var det kanske så att kaptenen flög och övriga höll klaffen men det ledde sen till en del olyckor och incidenter som i sin tur ledde till utvecklingen av CRM. En modern cockpit är till stora delar ett teamarbete, ja det finns en hirarki, men ska man få en effektiv (och har det visat sig, säker) cockpit så behöver båda piloterna arbeta tillsammans.

Vilket leder till ett vidare resonemang, hur ska en erfaren kapten se på att det kommer personer ifrån gatan som har köpt sig till flygtimmar? Det enda kravet är en type-rating och en massa cash. Framförallt efter germanwingsolyckan kan jag inte tänka mig att det känns särskilt bekvämt alls.

Från Kalibers program om flygsäkerhet som även tar upp ifall underlagen till statistiken är felaktig, om man mörkar incidenter och att det skulle bero på anställningsformen.
Prispressen inom flygbranschen oroar 12 april kl 12:00 - Kaliber | Sveriges Radio

Det här med att anställningsvillkoren skulle påverka flygsäkerheten, borde inte det visa sig i statistiken över antal incidenter om det faktiskt är så?

– Vi ska komma ihåg att flygsäkerheten är extremt bra i Europa. Det som nu är extremt oroande är att vi tror inte att vi får in alla de uppgifter vi behöver längre, vi tror att det finns ett stort mörkertal därute, för att piloter inte längre vågar rapportera om incidenter, om händelser, och om bristande rutiner. Vi har sett det på svensk inrikes med det estniska bolaget Avies, som har haft extrema brister i sin flygsäkerhet.

Toppen