Rimligtvis borde man i så fall lita på den part som har mest att förlora på en olycka. Enligt statistiken så är tydligen incidenter kopplat till åldern på planen och det är förklaringen till att lågprisbolagen ligger lite bättre till, det gör att kopplingen till anställningsvillkor är svår att bena ut. "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."
Jag kan hålla med om att det är det logiska alternativet men med tanke på vad jag jobbar med dagligen så har jag gett upp den logiken.
I den bransch där jag jobbar kan man ganska enkelt åka dit och få enorma böter (2-50miljoner USD) och ett dåligt rykte (förlora miljard kontrakt) om man inte sköter sig. Detta kan man lätt åtgärda genom en investering på ungefär 700.000:-SEK för utrustning som kan användas i 25år. Denna investering gör att man i princip har försäkrat sig mot böter och dåligt rykte.
Men det anses vara en för dyr investering för en eventuell hypotetisk situation så man gör inte den investeringen utan köper en investering på 200.000:-SEK istället som alla vet inte fungerar men som är godkänd av myndigheterna.
Företagen har allt att förlora men gör inte investeringen förrän efter det att dom blir tvingade av myndigheter och böter. Det hade varit lätt för myndigheter att säga att denna utrustning inte funkar och se till att krav ställs på utrustning som faktiskt funkar verkligen används. Men det görs inte för att kostnaden skulle bli för hög totalt sätt för branschen.
Jag har också sett utredningar där uppenbara orsaker inte ens är med i scenariot för att utredarnas ramar inte innefattar alla möjliga scenarior. Så ett antal scenarior i utredningarna har inte tagits med och således har slutsatserna blivit felaktiga. När man påpekat detta har svaret varit, "Jag har inte kunskap om detta och det ligger utanför mitt utredningsområde och därför kan vi inte ta med det i denna rapport".
Nu säger jag inte att detta är samma inom flygbranschen men eftersom detta är en bransch som har samma typ av globalt och internationellt regelverk så skulle jag gissa att delar av problematiken även finns här....