Senaste nytt

Debatt om flygets anställningsvillkor

M

Monkey_Class

Guest
Jag säger inte emot dig! Jag är inte expert på detta så jag kan inte ha en underbyggd åsikt om det är rätt eller fel.

Men i så fall om den är helt onödig och meningslös så borde väl något av bolagen säga det eller? Annars bekräftar ju det bara åsikten från många här att sanningen om förändringar och dess konsekvenser inte ges av flygbolagen och myndigheter?

Vore nog att begå politiskt självmord om man gick ut nu och sade det :)
 
Vore nog att begå politiskt självmord om man gick ut nu och sade det :)

Det är politiskt självmord att vara negativ till säkerhets "förbättringar" rent generellt då man ofta blir uthängd och misstänkliggjord. Detta speglar sig i allt även hos myndigheter.

Vi har nu på 20 sidor till och från diskuterat huruvida piloters och personer som inte tillhör flygbolag och myndigheter har lika relevanta/sanna åsikter/kunskaper som flygbolag och myndigheter har. Jag tycker att det senaste tyder på att även om piloter och andra personer kan ses som tveksamma i sina åsikter så kan man nog se flygbolag och myndigheter med samma kritiska ögon då dom har ännu mer att förlora.

Om dom inte vågar (pga politisk korrekthet....) säga det dom tycker, vem kan man då lita på? Det kommer således att ner till det faktum att man litar mer på den part man tror på. Aurora litar mer på sina kompisar som är piloter medans andra litar mer på flygbolag eller officiella myndigheter....Alla parter har en egen agenda och fyller sin information med fakta som stöder sin tes eller åsikt.

Men personligen så skulle jag lita mer på en part som inte har ett ekonomiskt intresse i diskussionen.....och tyvärr finns inte detta......
 

Storsteffe

Medlem
Men personligen så skulle jag lita mer på en part som inte har ett ekonomiskt intresse i diskussionen.....och tyvärr finns inte detta......

Rimligtvis borde man i så fall lita på den part som har mest att förlora på en olycka. Enligt statistiken så är tydligen incidenter kopplat till åldern på planen och det är förklaringen till att lågprisbolagen ligger lite bättre till, det gör att kopplingen till anställningsvillkor är svår att bena ut. "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."
 
Rimligtvis borde man i så fall lita på den part som har mest att förlora på en olycka. Enligt statistiken så är tydligen incidenter kopplat till åldern på planen och det är förklaringen till att lågprisbolagen ligger lite bättre till, det gör att kopplingen till anställningsvillkor är svår att bena ut. "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."

Jag kan hålla med om att det är det logiska alternativet men med tanke på vad jag jobbar med dagligen så har jag gett upp den logiken.

I den bransch där jag jobbar kan man ganska enkelt åka dit och få enorma böter (2-50miljoner USD) och ett dåligt rykte (förlora miljard kontrakt) om man inte sköter sig. Detta kan man lätt åtgärda genom en investering på ungefär 700.000:-SEK för utrustning som kan användas i 25år. Denna investering gör att man i princip har försäkrat sig mot böter och dåligt rykte.

Men det anses vara en för dyr investering för en eventuell hypotetisk situation så man gör inte den investeringen utan köper en investering på 200.000:-SEK istället som alla vet inte fungerar men som är godkänd av myndigheterna.

Företagen har allt att förlora men gör inte investeringen förrän efter det att dom blir tvingade av myndigheter och böter. Det hade varit lätt för myndigheter att säga att denna utrustning inte funkar och se till att krav ställs på utrustning som faktiskt funkar verkligen används. Men det görs inte för att kostnaden skulle bli för hög totalt sätt för branschen.

Jag har också sett utredningar där uppenbara orsaker inte ens är med i scenariot för att utredarnas ramar inte innefattar alla möjliga scenarior. Så ett antal scenarior i utredningarna har inte tagits med och således har slutsatserna blivit felaktiga. När man påpekat detta har svaret varit, "Jag har inte kunskap om detta och det ligger utanför mitt utredningsområde och därför kan vi inte ta med det i denna rapport".

Nu säger jag inte att detta är samma inom flygbranschen men eftersom detta är en bransch som har samma typ av globalt och internationellt regelverk så skulle jag gissa att delar av problematiken även finns här....
 
M

Monkey_Class

Guest
..........
Men personligen så skulle jag lita mer på en part som inte har ett ekonomiskt intresse i diskussionen.....och tyvärr finns inte detta......

Å jag litar bara på mig själv då jag är en notorisk och kritisk granskare av källmaterial. Jag utgår alltid från - vem vinner mest på det här..

Jag gillar uttrycket "Fakta är ingen åsikt"
 

Nemo

Medlem
SR P1 Kaliber tar idag 12/4 2015 upp Pay-to-fly
Piloter tvingas betala fr att jobba - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Enligt pilotfacket går det oftast till så att man kontaktar en förmedlare som i sin tur har kontakt med flygbolag som använder sig av den här anställningsformen.

Piloten i fråga skriver kontrakt med förmedlaren om att betala en viss summa pengar för att få flyga ett antal timmar.

I en dom från Stockholms tingsrätt där två piloter stämt ett företag för att dom inte fått flyga alla dom timmar dom betalat för kan man se att priset ligger på över 30 000 euro för att få flyga 300 timmar.

Prispressen inom flygbranschen oroar 12 april kl 12:00 - Kaliber | Sveriges Radio
Alla vill flyga billigt men till vilket pris?

Sedan avregleringen av flygmarknaden började i Europa i slutet på 80-talet har konkurrensen mellan flygbolagen blivit stenhård.

Det här är Kaliber nyhetsdokumentär om flygbolaget Avies, ett bolag där prispressen skulle få allvarliga konsekvenser.
 
Last edited:
M

Monkey_Class

Guest
Att behöva betala för att ta sig in på arbetsmarknaden gäller väl i princip alla yrken om man skall hårddra det.
Personligen ser jag inga större konstigheter i det ovan. Det handlar ju om en marknad som, med tanke på pay nd fly, verkar vara mättad och då blir det ju survirval of the fittest.
Lite som finansmarknaden - där måste du också betala/investera innan du kan ge dig in i leken och få pay back.
 
Toppen