Senaste nytt

Debatt om flygets anställningsvillkor

M

Monkey_Class

Guest
Vilket leder till ett vidare resonemang, hur ska en erfaren kapten se på att det kommer personer ifrån gatan som har köpt sig till flygtimmar? Det enda kravet är en type-rating och en massa cash. Framförallt efter germanwingsolyckan kan jag inte tänka mig att det känns särskilt bekvämt alls.

Det är väl det som är problemet dvs att de sk köpepiloterna kommer såpass långt så att en kapten skall behöva tänka den tanken.
Problemet är ju inte köpepiloterna utan problemet är anledningen till att de "finns". Det är ju där "marknaden" skall fokucera och lägga kraft på att åtgärda.
.
 

Alf

Medlem
Det är väl det som är problemet dvs att de sk köpepiloterna kommer såpass långt så att en kapten skall behöva tänka den tanken.
Problemet är ju inte köpepiloterna utan problemet är anledningen till att de "finns". Det är ju där "marknaden" skall fokucera och lägga kraft på att åtgärda.
.

Man kan inte bara skylla på marknaden för den är vad man gör den till, där är det ofta bara kortsiktiga vinster som styr. De seriösa flygbolagen kan naturligtvis trotsa denna marknad med hyrpiloter och bemanningsbolag. Denna marknad är ju helt onödig och kan lätt avskaffas genom att ingen använder den. Tyvärr är ju inte alla flygbolag seriösa, därav denna onödiga marknad.
 
Det är väl det som är problemet dvs att de sk köpepiloterna kommer såpass långt så att en kapten skall behöva tänka den tanken.
Problemet är ju inte köpepiloterna utan problemet är anledningen till att de "finns". Det är ju där "marknaden" skall fokucera och lägga kraft på att åtgärda.
.

Man kan inte bara skylla på marknaden för den är vad man gör den till, där är det ofta bara kortsiktiga vinster som styr. De seriösa flygbolagen kan naturligtvis trotsa denna marknad med hyrpiloter och bemanningsbolag. Denna marknad är ju helt onödig och kan lätt avskaffas genom att ingen använder den. Tyvärr är ju inte alla flygbolag seriösa, därav denna onödiga marknad.

Och där tycker jag ni båda slår huvudet på spiken. Marknadskrafter är extremt kraftiga, och jag själv är ganska liberal politiskt i marknadsekonomiska frågor. Däremot måste man inse att marknaden är ute efter att göra en vinst och i vissa fall krävs det reglering. I "the land of the free" har man gått så långt att man försöker att reglera bort "pay to fly" arrangemang. Jag håller inte alltid med jänkarna men i det här fallet tror jag dom är inne på rätt spår.
 

Jonas C

Medlem
Har vänner som jobbar både på Norwegian och Easyjet, ingen av dem tycks klaga över sina löner utan snarare tvärt om. Anställda på Easyjet tjänar betydligt mer än motsvarande jobb på British Airways.
 
A

Aurora

Guest
Har vänner som jobbar både på Norwegian och Easyjet, ingen av dem tycks klaga över sina löner utan snarare tvärt om. Anställda på Easyjet tjänar betydligt mer än motsvarande jobb på British Airways.

Hvordan skatter de?
Har de inkludert forsikringer?
Pensjonssparing?
Har de fast ansettelse? Kontrakt?

Det er enklere å gi en høyere lønn når du ikke betaler arbeidsgiveravgift, ikke betaler forsikringer, ikke betaler pensjonsfond og ikke har faste ansatte. Lønn er ikke alt, men for noen kan det sikkert være helt ypperlig.
 
Har vänner som jobbar både på Norwegian och Easyjet, ingen av dem tycks klaga över sina löner utan snarare tvärt om. Anställda på Easyjet tjänar betydligt mer än motsvarande jobb på British Airways.

EasyJet har alltid haft rimliga avtal såvitt jag vet. Dom har inte bemanningsföretag t.ex. såsom Ryan har.

Norwegians piloter gick ju till strejk över just sina avtal, så man har nog rimliga avtal men det beror inet på bolagets välvilja utan på att piloterna tagit strid.

Angående löneläget beror det nog på hur du jämför, som med allt annat. Det jag själv tycker är viktigt är dock snarare lägstanivån. Den som är längst ner i kedjan ska fortfarande ha ett avtal med rimliga villkor och rimlig lön. Att vara "anställd" av ett eget bolag som sen hyrs in av moderbolaget när dom så känner för det är inte ett vettigt avtal enligt mig.
 

Senator

Moderator
Hvordan skatter de?
Har de inkludert forsikringer?
Pensjonssparing?
Har de fast ansettelse? Kontrakt?

Det er enklere å gi en høyere lønn når du ikke betaler arbeidsgiveravgift, ikke betaler forsikringer, ikke betaler pensjonsfond og ikke har faste ansatte. Lønn er ikke alt, men for noen kan det sikkert være helt ypperlig.

Det är rätt svårt att bedriva en verksamhet i de länder som EasyJet, SAS, och delvis Norwegian har stora grupper av anställda utan att betala de lagstadgade arbetsgivaravgifter och skatter som krävs. Jag har själv varit anställd i 4 länder (Norge, Sverige, Schweiz, och Tyskland) samt haft ansvar för anställda i UK utöver dessa. Så jag är relativt insatt i hur livet ser ut för anställda och arbetsgivare i dessa länder.

När det gäller lön, arbetsgivaravgifter och andra förmåner som pensionsprogram och dyl är det som är intressant (IMHO) att:
  • Lokala lagar och regler följs
  • Att löner och förmåner är marknadsanpassade för det land där basen för besättningen finns. Vad som är lämpliga löner och förmåner för någon med Genève som bas är inte relevant även inom samma bolag om andra är Gatwickbaserade.

Denna diskussion behöver nog en viss nyansering. Som sagt, det är (nästan) omöjligt att bedriva verksamheter av en viss storlek i Västeuropa utan att följa lokala lagar och regler. Sedan är det som arbetsgivare och anställda enorma skillnader i den totala kostnaden för en anställning. T.ex. kostade det mig ca 12,5% på toppen av lönen när jag drev mitt eget bolag i Schweiz för att täcka in sociala avgifter och pension. Om jag betalade 50 000kr i lön till mig själv per månad, kostade det mig 56 250kr som arbetsgivare och jag fick ut ca 43 000kr. Då var alla förmåner betalade förutom sjukförsäkring.

Tittar jag på en anställning i Sverige med ITP 2, skulle denna anställning kosta mig ca 73 000kr med en lön på 50 000kr. Tittar jag på skattetabell 30 för Stockholm har jag kvar 34 600kr. Nu haltar jämförelsen lite då jag behövde köpa några försäkringar, jag hade inte samma semester och dyl. Men som arbetsgivare är det ohörda skillnader...

Som företagare och ekonom förstår jag varför kostnader optimeras och att t.ex. Norwegian vill bygga en bas i Barcelona.
 
Har vänner som jobbar både på Norwegian och Easyjet, ingen av dem tycks klaga över sina löner utan snarare tvärt om. Anställda på Easyjet tjänar betydligt mer än motsvarande jobb på British Airways.

Jag ifrågasätter inte det du säger men det du pratar om är ju dom som är anställda av bolagen själva. En av poängerna i denna tråd är ju just det faktum att bolagen inte vill anställa människor utan hyr in dom!
Så om du bara tar dom som är anställda för syns skull i moderbolagen så haltar din jämförelse betänkligt med tex BA.
 
A

Aurora

Guest
Som företagare och ekonom förstår jag varför kostnader optimeras och att t.ex. Norwegian vill bygga en bas i Barcelona.

Selv som naturviter forstår jeg faktisk også det. Skjønner det - ja - jeg "ser bildet" til og med. Men forbeholder meg allikevel av retten til å være uenig i at man av den grunn trenger, eller enda viktigere for meg: bør, "go completely over to the dark side". I en bransje hvor sikkerhet og trygghet har bygget seg opp til å være verdensledende.
Framtiden kommer, det som har vært kommer ikke til å kunne fortsette. Absolutt. Men for min del skulle man ideelt sett samlet seg et sted midt mellom vegene. Kompromiss.
 
Toppen