Senaste nytt

Debatt om flygets anställningsvillkor

Man bör göra en ny kedja inte laga och lappa och förlänga den man har som görs varje gång något nytt säkerhetshot dyker upp.

Du har helt rätt Fredrik, naturligvis skall du förkorta kedjan. Tyvärr blir kedjan längre ju mer komplicerade flygplanen blir. Det är ett antal datorer i en A380 men man klarar sej med två piloter. (Man skulle nog klara sig utan piloter också men jag tror inte någon skulle villa åka med). Visst var det enkelt när @Monkey_Class farfar flög. Det var bara att låsa fast styrspaken och övergå till att köra drinkvagn. Men det var himla många flygplan som gick i backen på den tiden.

När jag ändå är på "G".

Om vi tar exemplet med raketgeväret. Varför har ingen "terrororganisation" kommit på den smarta iden (nåja - Ukraina undantagen)? Det enkla svaret är att det sk "hotet" har brist på en väldigt viktig ingrediens - de har inga stålar. Det finns tonnvis med rapporter att läsa om det om man är intresserad. En bra startpunkt är CIAs hemsida.
Om vi skulle ta TSAs halva årsbudget och lägga på sätt att strypa deras tillgångar ännu mer så skulle "säkerhetsproblemet" inom flygindustrin ganska raskt bli ett minne, sett ur "terrorhorisonten".
Knäppgökarna kommer vi aldrig att kunna komma ifrån. Om jag inte minns helt fel så var det väl en pilot på AC som körde ned i plurret utanför Kanada för att hans pojkvän gjorde slut (Not! Jag har ett skrangligt minne).

och ja - jag tillhör de som inte tror på att 9/11 var utfört av en "terrororganisation" med "religiösa" förtecken (om man nu inte väljer att klassa pengatroende dvs maktlystna kapitalister som terrorister).
Allt baserat på min enkla formel DIKW. Det vill säga jag köper inget som inte är underbyggt med D.

Slut på OT från min del.

Du har helt rätt Fredrik, naturligvis skall du förkorta kedjan. Tyvärr blir kedjan längre ju mer komplicerade flygplanen blir. Det är ett antal datorer i en A380 men man klarar sej med två piloter. (Man skulle nog klara sig utan piloter också men jag tror inte någon skulle villa åka med). Visst var det enkelt när @Monkey_Class farfar flög. Det var bara att låsa fast styrspaken och övergå till att köra drinkvagn. Men det var himla många flygplan som gick i backen på den tiden.
... som inte hade med gedigna säkerhetskontroller på en flygplats att göra eller underbetalda outsourcade ACs :)

Du har helt rätt Fredrik, naturligvis skall du förkorta kedjan. Tyvärr blir kedjan längre ju mer komplicerade flygplanen blir. Det är ett antal datorer i en A380 men man klarar sej med två piloter. (Man skulle nog klara sig utan piloter också men jag tror inte någon skulle villa åka med).
Kanske om hundra år kommer folk tycka att "Människorna var dumma förr. De körde flygplan själv!" :)

Det är i princip omöjligt att bara konsumera varor och tjänster som har säkerställda/garanterat bra anställningsvillkor med våra mått mätt, så det kan ibland bli en smula skenheligt att diskutera. Någon som undviker t ex Norwegian på grund av arbetsvillkoren där har säkerligen en tv hemma som är tillverkad till löner som sannolikt understiger den som Norwegians personal får.

Det är i princip omöjligt att bara konsumera varor och tjänster som har säkerställda/garanterat bra anställningsvillkor med våra mått mätt, så det kan ibland bli en smula skenheligt att diskutera. Någon som undviker t ex Norwegian på grund av arbetsvillkoren där har säkerligen en tv hemma som är tillverkad till löner som sannolikt understiger den som Norwegians personal får.

Jojo...det är säkert sant! Men om vi visste exakt hur det såg ut så hade nog många valt andra fabrikat/märken osv. Ju mer man ta reda på, ju högre krav man ställer, ju mer man ifrågasätter desto mer förändras.

Om man resonerat som dig så hade ju ingen förändring skett alls!? Det är våra krav här i Sverige som tex har gett textilarbetarna i Bangladesh lite på fötterna för att kunna ställa högre krav på sina arbetsgivare. Dom valen som vi aktivt gör här påverkar slutligen arbetsmarknaden även i tredje världen....

Jag upprepar vad jag sagt så många ggr tidigare. Detta är en bransch som står oss nära och därför har vi åsikter. Men inte en enda av de prylar vi använder för att kommunicera på detta forum eller för att forumet ska kunna ens existera baseras på produktion i slutändan som är ens i närheten av vad som kan kallas humant...

Att folk inte vet hur kläderna de har på sig produceras är ju bara naivt anser jag. Alla vet vid det här laget. Vad gäller elektronik så är nog kunskapen lägre dock. Folk tänker på Foxconn i Kina kanske, utan att reflektera över de vidrigheter som pågått innan Foxconn ens fått komponenterna de ska montera...

Det är garanterat fler människor som dör varje år för att se till att "säkerställa" att vi kan kommunicera på detta forum än vad som dör i flygolyckor... tror jag iaf, utan att veta några siffror.

Med denne argumentasjonen kan vi også si at barnemishandling i sverige bare er å overse, for det skjer jo mye verre ting i Asien. Blir kona voldtatt på gata? Bare småtteri i forhold til hva som skjer i India.

Bare for at det finnes noe som er way worse, betyr inte at vi skal slutte bry oss...

Jag upprepar vad jag sagt så många ggr tidigare. Detta är en bransch som står oss nära och därför har vi åsikter. Men inte en enda av de prylar vi använder för att kommunicera på detta forum eller för att forumet ska kunna ens existera baseras på produktion i slutändan som är ens i närheten av vad som kan kallas humant...

Att folk inte vet hur kläderna de har på sig produceras är ju bara naivt anser jag. Alla vet vid det här laget. Vad gäller elektronik så är nog kunskapen lägre dock. Folk tänker på Foxconn i Kina kanske, utan att reflektera över de vidrigheter som pågått innan Foxconn ens fått komponenterna de ska montera...

Det är garanterat fler människor som dör varje år för att se till att "säkerställa" att vi kan kommunicera på detta forum än vad som dör i flygolyckor... tror jag iaf, utan att veta några siffror.

Det är självklart så men bara det faktum att vi nu vet vad som händer på Foxconn har faktiskt gjort att arbetarna fått det bättre. det är milsvidd skillnad där nu och hur det var för tre år sen! Det är fortfarande inte bra men det är bättre, detta på grund av att människor har ifrågasatt och ställt krav!

Toppen