Problemet är bara att branchen är väldigt konservativ och "in the box" - påhejjade av okunniga politiker. Numera är inte industrin en "investering" för privata "klippare" utan utgör en väldigt viktig del i infrastrukturen. Resandet kommer bara att öka och då är det knappast arbetsvilkor och dyl som är den stora boven utan det är trångsyntheten och den "gamla" trötta visionen över hur flygandet skall göras.
Det är bara att se hur "hysterin" över terroristerna har färgat industrin. helt utan någon som helst eftertanke så läggs det miljardbelopp på kontroller. Något som kan skötas på ett helt annat sätt.
Man måste sluta separera flyget från det överiga samhället och inse att det måste bli en intigrerad del i politiken både på global, regional, nationell och lokalt plan. Inte som nu med ett mikroperspektiv där förändringar i regel drivs av de som "orkar".
Menar du att man skall sänka kraven på efterlevnad av säkerhetstänkande. Det är just det att branchen är konservativ som gör att vi har den säkerhet som vi har. Säkerheten är ett arv av att man lärt sig hela tiden från flygets vagga genom incienter och haverier vad man skall förbättra i dagens system. Detta är ett krav man borde ställa lika högt på andra transportmedel som ingår i vår infrastruktur. Kedjan som kan påverka flygsäkerhet är mycket lång och genom att ge avkall på en som någon bedömer som enkel sak kan vara orsak till att hela kedjan brister. Det går inte att lägga ansvaret för flygverksamhet enbart på några ekonomer som räknar på någon value chain.
Flygbranchen är inget för riskkapitalister utan här behövs seriösa aktörer. Därför skall bemanningsbolag hållas utanför allt som har med flygsäkerhet att göra.