Senaste nytt

Dödsfall ombord Singapore Airlines efter turbulens

Här är en länk till lite bilder och det berättas att den döde var crew och inte pax. AV Herald säger tvärtom så får väl invänta definitiv bekräftelse.

Jävligt svårt för källor som påstår att planet droppade 6000 fot. Efterföljande ändring av höjd kanske, men inte annars.
 
Jävligt svårt för källor som påstår att planet droppade 6000 fot. Efterföljande ändring av höjd kanske, men inte annars.
Ja, AB skriver "Enligt flygdata ska flyplanet ha tappat cirka 6 000 fot i höjd under endast några minuter. Det motsvarar cirka 1 800 meter." Seriösa sidor, som till exempel Aviation Herald, skriver att det var en "controlled descent", vilket låter rimligt. 6 000 fot på några minuter är ju helt normalt, typ 2 000 fpm.
 
Ja, AB skriver "Enligt flygdata ska flyplanet ha tappat cirka 6 000 fot i höjd under endast några minuter. Det motsvarar cirka 1 800 meter." Seriösa sidor, som till exempel Aviation Herald, skriver att det var en "controlled descent", vilket låter rimligt. 6 000 fot på några minuter är ju helt normalt, typ 2 000 fpm.
Helt korrekt!
Jag har då aldrig sett ett flygplan tappa 6’ bara pga turbulens
 
Noterar att det tog 20 sekunder mellan första G utslag i prel rapporten och kraftiga G kraften som troligen orsakade skada. De hade då redan hunnit slå på seat belts sign! Kabinen hade alltså grovt väg 10sek på sig att reagera på signalen.
 
Toppen