Senaste nytt

Dödsfall ombord Singapore Airlines efter turbulens

Har du siffror på det? ;)
Vad är olycksrisken på B&D-bana, räknat per person-kilometer?

Hahaha, bra fråga!

Här är en snubbe som menar oddsen är 1 på 1,5 miljard medan den är 1 på 10 miljoner inte flygplan.


Chansen att få en blixt i huvudet är tydligen 1 på 136000. Och risken att dö när man trillar av stolen 1 på 2 miljoner.

Så jag tänker oddsen är acceptabla!

Nu blev det ett lättsamt inlägg i en tung tråd!
 
Kommer detta att räknas in i någon sorts statistik över antalet döda i flygolyckor/flygrelaterade händelser _om_ personen nu dog av hjärtinfarkt?
Vilken organisation håller reda på sånt här?
 
Senaste update på sociala medier. Såg någon animation med flyghöjden under resan och det verkar ha varit ett riktigt drop. :(

SINGAPORE AIRLINES SENDS OFFERS OF COMPENSATION TO SQ321 PASSENGERS

Singapore Airlines (SIA) deeply apologises to all passengers for the traumatic experience on board flight SQ321 on 20 May 2024. We are committed to providing our full support and assistance during this time.

SIA can confirm that we have sent out the offers of compensation to the passengers on 10 June 2024.

For passengers who sustained minor injuries from the incident, we have offered US$10,000 in compensation.

For those who sustained more serious injuries from the incident, we have invited them to discuss a compensation offer to meet each of their specific circumstances when they feel well and ready to do so. Passengers medically assessed as having sustained serious injuries, requiring long-term medical care, and requesting financial assistance are offered an advance payment of US$25,000 to address their immediate needs. This will be part of the final compensation that these passengers will receive.

In addition to the above, SIA will provide a full refund of the air fare to all passengers travelling on SQ321 on 20 May 2024, including those who did not suffer any injuries. All passengers will also receive delay compensation in accordance with the relevant European Union or United Kingdom regulations.

We provided all passengers with S$1,000 each to meet their immediate expenses upon departure from Bangkok. SIA has also been covering the medical expenses of the injured passengers, and arranged for their family members and loved ones to fly up to Bangkok where requested.

All affected passengers should have received their offers of compensation via email, along with information on how they may proceed with their claims. For any inquiries or further assistance, passengers may contact us using the provided details, and we will address these promptly.

SIA remains committed to supporting the affected passengers who were on board SQ321.

First posted on 11 June 2024, 0900hrs (GMT +8)
 
Imponerande av sq… känns som en ekonomisk ersättningsprocess efter något liknande från ett europeiskt bolag hade kunnat ta år och evigheter..
De vill undvika att lösa detta i rättsprocess. När jag fick erbjudande om kompensation från SQ för ett antal år sedan, behövde man gå med på ganska omfattande begränsningar på möjligheter att kräva något annat eller starta process om ärendet. Jag kan tycka att 25k$ är ganska lite för de med svårare skador om det även ska täcka vårdkostnader.
 
Imponerande av sq… känns som en ekonomisk ersättningsprocess efter något liknande från ett europeiskt bolag hade kunnat ta år och evigheter..
Beror enbart på att SQ gjort ett mycket bra resultat och vill få bra PR. Hade de gått på knäna med dåligt resultat eller förlust hade de aldrig erbjudit ersättning utan kamp.
 
De vill undvika att lösa detta i rättsprocess. När jag fick erbjudande om kompensation från SQ för ett antal år sedan, behövde man gå med på ganska omfattande begränsningar på möjligheter att kräva något annat eller starta process om ärendet. Jag kan tycka att 25k$ är ganska lite för de med svårare skador om det även ska täcka vårdkostnader.

Men det står att det är en förskottsbetalning för att täcka direkta kostnader nu. Men de är ju inbjudna att diskutera totala ersättningen som ju lär bli högre.
 
Har bara följt detta i det allmänna mediebruset men har SIA gjort ngt fel här? Tänker att turbulens är ngt som kan drabba en flight när som och därför ska man som passagerare alltid vara fastspänd.
S$10K känns väldigt generöst för ngn som ”bara” fick mindre skador (skrapsår på ett knä?). Utöver detta verkar samtliga få resan återbetald.
Skador till följd av turbulens sker ju hyfsat regelbundet och jag trodde, kanske naivt, att detta inte drabbar bolaget så länge de inte handlat oaktsamt eller rent otillåtet/farligt?
 
Toppen