Senaste nytt

Curve betalkort

Trx från Curve går väl som vanliga köp som jag förstår det (de säger iaf att de vidarebefordrar MCC-koden rakt av till det underliggande kortet). Men GBIT kanske inte gör det? Isåfall kan det nog vara den gränsen som ställer till det.

Jag kollade lite närmare nu, och ja de skickar MCC koden vidare, men det är bara kategoriseringen. Varje köp, även GBIT, har Curve som "merchant" och är klassificerade som "e-commerce", så om du har limit på ditt underliggande kort (tex x kr per merchant och dag) så kommer en GBIT att misslyckas om du överskrider gränsen.
Du kan testa att vänta några dagar och se om din gräns på NC hinner nollställas innan din GBIT tid går ut.

Last edited:
Varje köp, även GBIT, har Curve som "merchant"
Det är ju självklart.
Curve är ju ingen ”pass-through” utan debiterar ju det underliggande kortet. Det är ju därför GBIT överhuvudtaget fungerar - eftersom Curve ”äger” transaktionen och i bakgrunden gör återköp och ny debitering på det nya kortet som man vill flytta transaktionen till. Det är ju också därför som varje transaktion genom Curve listas med CRV* först på kontoutdraget för ens underliggande kort.

Mejlade Curve inför semestern:

'' I’ve had a look at your account and can confirm as you’re a Curve Blue customer you have a £500 per month fee-free FX spend limit and a £200 per month fee-free FX ATM limit.''

Alltså 500 pounds via kortköp och 200 pounds via ATM va? Totallt 700?

Helger UK-tid fredag 23.59 - söndag 23.59 kan man använda kortet mot en avgift - annars vardagar vilken tid som helst?

Tack för hjälpen.

Mejlade Curve inför semestern:

'' I’ve had a look at your account and can confirm as you’re a Curve Blue customer you have a £500 per month fee-free FX spend limit and a £200 per month fee-free FX ATM limit.''

Helger UK-tid fredag 23.59 - söndag 23.59 kan man använda kortet mot en avgift - annars vardagar vilken tid som helst?

Tack för hjälpen.

Är detta nån ny ändring trodde det var högre fee free limit för köp?

Jag hade gissat att den är 500 totalt, men saknar praktisk erfarenhet i frågan och hittar inget i villkoren..
Är detta nån ny ändring trodde det var högre fee free limit för köp?
Jag hade också för mig att det var mer, men samtidigt ringer det en klocka om summan 500...

Så här står det i villkoren, notera att de tar 2% vid spend över limit... inte direkt billigt...

Spend Blue - ”Up to a spend of £500 per rolling 30-day period - no currency conversion fees will be charged and the transaction will be made at the Standard Exchange Rate, if there is any spend beyond this Curve may charge 2% of the amount of the transaction over the Standard Exchange Rate as currency conversion fee”
Spend Black -”Fee-free currency conversion (up to a spend of £15,000 per annum - subject to fair use), beyond which we may charge 2% of the amount of the transaction over the Standard Exchange Rate as currency conversion fees)”

ATM Blue - ”Up to £200 per rolling 30-day period withdrawn – no currency conversion fees will be charged and the transaction will be made at the Standard Exchange Rate, if there are any withdrawals beyond this Curve may charge 2% of the amount of the transaction or £2 (whichever is higher) over the Standard Exchange Rate as currency conversion fees.”
ATM Black - ”Up to £400 per rolling 30-day period – no currency conversion fees will be charged and the transaction will be made at the Standard Exchange Rate, if there are any withdrawals beyond this Curve may charge 2% of the amount of the transaction or £2 (whichever is higher) over the Standard Exchange Rate as currency conversion fees.”

Curve - All your cards in one

Idag fick det kort jag hands underliggande mitt curve ut (2019-07 som expiry).

Då slutade av naturliga skäl betalningar genom curve att fungera.

Dock fick man ingen notifiering alls om att det hände eller skulle hända (på revolut tex syntes det några dagar före, och ett antal siter med subscriptions "klagade"). Man fick inte heller någon som helst notifiering i appen om att transaktionerna nekades.

Det tog ett par försök innan jag kom på att det nog var det som var felet....

Någon som har koll på hur det går med Amexkompabilitet? Har precis börjat sätta mig in i Curve och kommer det att funka med Amex igen så är det ju en riktigt attraktiv produkt med ”fria” uttag, inget valutapåslag och om jag förstått rätt betraktas kontantuttag som köp vilket då även det ger poäng

Någon som har koll på hur det går med Amexkompabilitet? Har precis börjat sätta mig in i Curve och kommer det att funka med Amex igen så är det ju en riktigt attraktiv produkt med ”fria” uttag, inget valutapåslag och om jag förstått rätt betraktas kontantuttag som köp vilket då även det ger poäng
Jag skulle inte räkna med att Amex kommer tillbaka inom en rimlig tid framöver...

Det finns inga gratisluncher. Och heller inga ”fria” uttag i någon omfattning att tala om.

Curve har en skrivning om att de starkt och specifikt avråder från kontantuttag med underliggande kreditkort OCH förbehåller sig rätten att ta ut en avgift på 2% av beloppet ovan £200 i kontantuttag per rullande 30 dagars period.

Toppen