Senaste nytt

Curve betalkort

Lite OT

Hur har det historiskt sett ut med notifieringen från SAS om dessa helger? Görs det typ 3 dagar innan eller 2v. Tänker lite på hur man ska göra, är de inte ute i god tid ska man ju alltid köra debit kortet som underliggande och ändra efterhand för att försäkra sig om att aldrig missa något.

Antar att Curve funkar överallt och att det endast är i fysisk butik det fungerar, dvs inte online

Curvekortet fungerar utmärkt online på alla ställen som inte har spärrat kortbetalningar från utlandet. Exempelvis kan du inte lägga till det som förvalt kort i Apple App Store och inte heller betala räkningar hos mobiloperatören 3 eftersom det kodas och förstås som ett engelskt kort av systemen.

Last edited:
Hej,

Har försökt hitta svaret på en fundering jag har kring Curve men efter 50sidor i denna tråd fann jag inget (eller så har jag missat) och gav upp.

Tänkte bara fråga om det är någon som vet om dom underliggande kortens försäkringar mm gäller om man betalar via Curve, tänker reseförsäkring etc.

Om jag förstått det rätt så får man fortfarande EB poäng om man betalar via Curve men jag hittar inget om det andra.

Tack!

Hej,

Har försökt hitta svaret på en fundering jag har kring Curve men efter 50sidor i denna tråd fann jag inget (eller så har jag missat) och gav upp.

Tänkte bara fråga om det är någon som vet om dom underliggande kortens försäkringar mm gäller om man betalar via Curve, tänker reseförsäkring etc.

Om jag förstått det rätt så får man fortfarande EB poäng om man betalar via Curve men jag hittar inget om det andra.

Tack!
Nej, försäkringar kan du inte räkna med, Curve är den som har transaktionen mot resebolaget om du använder kortet och då är det eventuellt skydd hos Curve som ska användas.

Du får poäng som vanligt om du använder ett SAS MC, dvs ditt underliggande MC debiteras i SEK och du får poäng för det.

• Gilla
Reactions: ndr
Curve funkar tydligen inte på DIBS system med ”Defender Sverige/Norden” aktiverat. Jag har fått rapporter att köp onlines nekas med anledningen nedan.

”Betalningen kunde inte genomföras.
Nekad av Defender.

Försök igen eller välj annan betalningsmetod.”

Mer finns att läsa om DIBS Defender här: Erbjud säkra betalningar på nätet och motverka bedrägeri - DIBS
Det står ju att den bara tillåter kort utgivna i Sverige. Curve är ju utgivet i UK så det är inte så konstigt...

Det står ju att den bara tillåter kort utgivna i Sverige. Curve är ju utgivet i UK så det är inte så konstigt...

Nä, precis, jag har inte påstått att de är konstigt heller. Men det är väldigt många hemsidor som använder sig av DIBS i norden, vilket gör att man inte kan betala med Curve där (om dom även har tjänsten DIBS Defender)

Revolut Premium/metall som gäller där. De har nordiskt utseende.
Fast utseendet har väll knappast något att göra med om köpet stoppas av ett antifraudsystem för att kortet är utgivet utanför Norden...? :)

Toppen