Senaste nytt

Curve betalkort

nonicoc

Medlem
Så Amex är borta... Just nu är alltså enda fördelen att man slipper påslag på 2% vid utlandsköp då det debiteras i SEK (om man nu sätter det som valutan) ?

Nackdelen att använda Curve vid utlandsköp om man lägger stor vikt vid EuroBonus-poäng är att man får färre poäng om man använder Curve än om man använder SAS MC eller AmEx. Man får bättre kurs, ja, men det får då vägas mot färre poäng. (Bryr man sig inte om poängen är det förstås en ren fördel.)

Den stora fördelen för mig, alltjämt, med Curve är utlovade Apple Pay. Eftersom SAS MC inte verkar intresserade av att ansluta sig, blir Curve intressant för en person som jag, som älskar att betala med mobil eller klocka istället för kort.
 

P-L

Medlem
Samtidigt så... Är det värt det?

Säg motsvarande 100k spend med SAS MC Premium i utlandet:

100k x 0,02 = 2000 kr i avgift
100k x 0,2 = 20 000p poäng

Motsvarande 100k spend med Curve (givet ej helg och svensk valuta)

100k x 0 = 0 kr i avgift
100k x 0,15 = 15 000p

Om det här nu är rätt räknat betalar du alltså 2000 kr för 5000p eller 40 öre per poäng.

På SAS hemsida kan man köpa 10 000p för samma summa.

Så använda Curve + köpa poäng för avgiftssumman ger 15k + 10k = 25 000 poäng.
Enda nackdelen är väl att Flypremium drabbas av det.

Rätta mig gärna om jag missat något men borde det inte vara mer värt då att använda Curve+SAS MC i utlandet och bara köpa poäng för mellanskillnaden?
 
Last edited:

gneken

Medlem
Samtidigt så... Är det värt det?

Säg motsvarande 100k spend med SAS MC Premium i utlandet:

100k x 0,02 = 2000 kr i avgift
100k x 0,2 = 20 000p poäng

Motsvarande 100k spend med Curve (givet ej helg och svensk valuta)

100k x 0 = 0 kr i avgift
100k x 0,15 = 15 000p

Om det här nu är rätt räknat betalar du alltså 2000 kr för 5000p eller 40 öre per poäng.

På SAS hemsida kan man köpa 10 000p för samma summa.

Rätta mig gärna om jag missat något men borde det inte vara mer värt då att använda Curve+SAS MC i utlandet och bara köpa poäng för mellanskillnaden?
Håller med dig, prioriterar lägre valutakurs framför dessa få poäng.
 

mha321

Medlem
Det får man ju dock även på Blue kortet eller gratis-kortet från Revolut. Så länge deras spendings-tak per månad räcker, så finns det ju ingen anledning att betala för det.
 

nonicoc

Medlem
Det får man ju dock även på Blue kortet eller gratis-kortet från Revolut. Så länge deras spendings-tak per månad räcker, så finns det ju ingen anledning att betala för det.

Sant: Skälet till att jag valde att betala för Black var den lägre avgiften för top up med AmEx. Men det är ju inte aktuellt längre, varför Blue verkar vara att föredra om man ska ansöka nu.
 

mha321

Medlem
Sant: Skälet till att jag valde att betala för Black var den lägre avgiften för top up med AmEx. Men det är ju inte aktuellt längre, varför Blue verkar vara att föredra om man ska ansöka nu.
Så resonerar jag också.

Förutsatt att stoppet för Amex är permanent.
 

M.K

Medlem
Riktigt dåligt agerat av Amex detta mot en liten start-up. Jag kör såklart vidare med Curve där Amex inte accepteras och ser fram mot nästa dubbla poäng kampanj där jag kan dubbla 14 dagars icke Amex köp. Jag har en bra strategi här. Poäng på £400/månad i bankomater också. Helt klart värt det jämfört med MC i alla länder utan Amex. Skillnaden är minst 2% eller 40öre/p, ofta ännu mer mot MC-kursen till Curves fördel. Samtidigt kan jag ”vända” på det och betala valutapåslag också på allt vid behov, redan testat det också ;)

Ni som signat kan ju också avsäga er Lifetime som inte finns längre, skicka tillbaka den trevliga TUMI Walleten och få Blue gratis med £5 i gratisspend. För mig personligen är dessa £45 småpengar dock i engångsavgift jmf med t ex de 885:- jag betalar bara till Amex per månad. Mer ATM+Unlimited f/x+wallet+färre kort+framtida möjligheter är starka skäl för bara en dryg femhundring. Behåller alltså Lifetime!

Imorgon får vi höra mer från Curves VD som har uttalat sig på twitter. ”Stay tuned - I’ll provide more details tomorrow that might change your view.”
 
Last edited:

P-L

Medlem
Riktigt dåligt agerat av Amex detta mot en liten start-up. Jag kör såklart vidare med Curve där Amex inte accepteras och ser fram mot nästa dubbla poäng kampanj där jag kan dubbla 14 dagars icke Amex köp. Jag har en bra strategi här. Poäng på £400/månad i bankomater också. Helt klart värt det jämfört med MC i alla länder utan Amex. Skillnaden är minst 2% eller 40öre/p till Curves fördel. Samtidigt kan jag ”vända” på det och betala valutapåslag också på allt vid behov, redan testat det också ;)

Ni som signat kan ju också avsäga er Lifetime som inte finns längre, skicka tillbaka den trevliga TUMI Walleten och få Blue gratis med £5 i gratisspend. För mig personligen är dessa £45 småpengar dock i engångsavgift jmf med t ex de 885:- jag betalar bara till Amex per månad. Behåller alltså Lifetime!

Imorgon får vi höra mer från Curves VD som har uttalat sig på twitter. ”Stay tuned - I’ll provide more details tomorrow that might change your view.”


Från kundtjänst fick jag inga frågor, returärenden eller erbjudanden mer än att de bad mig avvakta 48h på ny info. Skulle inte vara några problem med att säga upp om jag så önskade efter det.
 
Surt sa räven...
Trist för Curve som redan skjutit ut sina champagnekorkar och nu får regn på sin parad.

Nåja, det är fortfarande en bra produkt, samtidigt som vi poängrävar nu blev aningen tunnhåriga igen med den tappade Amexkopplingens täckning.
 
Toppen